2020-02-16, 11:10
Medlem
KneKhis avatar
Hej

Det är så att jag för tillfället jobbar natt men är sugen på nytt jobb. Problemet med mina arbetstider är att jag sover under dagen vilket gör det omöjligt för mig att svara på eventuella telefonsamtal från arbetsgivare under dagen. Är det okej att skriva i sitt personliga brev att man föredrar sms/e-mail som första kontakt?

Sen nästa problem.... hur fan ska man kunna gå på en intervju mitt på dagen om man sover då? Hur har ni löst sådana här problem?
Citera
2020-02-17, 14:59
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Är det okej att skriva i sitt personliga brev att man föredrar sms/e-mail som första kontakt?
Skulle tro det.

Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Sen nästa problem.... hur fan ska man kunna gå på en intervju mitt på dagen om man sover då? Hur har ni löst sådana här problem?
Sjukanmälan eller uppsägning. Inte mycket till lösning, men kan fungera..
Citera
2020-03-03, 06:45
Medlem
lyktstolpes avatar
Hej, många tjänster inom offentlig sektor har oftast annorlunda titlar.

Tycker ni att man ska marknadsanpassa tjänsten till vanliga befattningen i CV och personligt brev?

Citera mig gärna så jag ser att jag fått svar.
Citera
2020-03-06, 08:04
Avslutad
Finns ett sätt att skriva ansökan på, som jag tycker man ska passa sig för. Var med en gång på tidigare arbetsplats att granska ansökningarna. En kille som jag faktiskt gått skola med för många år sedan hade gjort ett fel. Det var inte direkt att han skrivit att det var en del festande när han gick på högskola. Dessutom var det lite ljug, eftersom jag var betydligt större festprisse än honom😜T tyckte det varken tillförde eller avskräckte. Nej, felet var att han skrivit typ; jag tänkte börja på den här positionen, sen går jag vidare med detta och efter något,några år ser jag mig på positionen som chef, ansvarig för...
Alltså om jag granskar en ansökan vill jag ju se att personen brinner, är intresserad av just den tjänsten som man söker. Om personen sen har egna tankar om en intern karriär så ska man hålla det för sig själv.
Det är som att skriva ; igentligen gillar jag inte kontorsjobb men jag hittar säkert andra arbetsuppgifter hos er bara jag får starta som er utlysta tjänst som administratör.
Citera
2020-03-06, 09:03
Avslutad
Sen, förstärk det hos dig som är relevant för jobbet. ” Har alltid haft massa järn i elden, med i många föreningar och idrott, supersocial.” Är väl bra om man söker jobb som försäljare eller inom handeln generellt. Bartender, ledare av olika slag m många kontakter.

Men inget mervärde om du söker jobb inom vården, socionom, trädgårdsmästare, målare.

Då blir ju tanken hur ska denna sökande kunna ägna sig åt en enda person empatiskt m känsla eller det här jobbet kräver precision. Hur kan denna sökande ha tålamodet behålla fokus på en arb uppgift som kanske kräver mycket tänk och förarbete.

Så i olika cv behöver olika egenskaper betonas. Är man extremt social eller extremt empatisk så söker man nog inte jobb som ligger helt åt andra hållet i o försig. Men tror arb givare uppfattar att man har en bild av sig själv. Det gör att man åtminstonde verkar ha självförtroende och medvetenhet.
Citera
2020-03-24, 21:11
Medlem
Att söka jobb är så förbannat tråkigt. Jag har tyckt att det har varit spännande och intressant, men har tröttats ut av hela konceptet.

Det hela är bara en infjäskande, fisförnäm utslagning, om vem som bäst kan slicka röv på papper.
Jag avskyr att skriva perosnliga brev, och jag hoppas att någon kan ändra min uppfattning.
För jag är less nu. Precis som alla andra har man ju fått 100 NEJ, och några enstaka ja.

Man ledsnar, och jag tycker det är beklämmande att ytliga kunskaper och fjärskande står högre än kunskaper i sig.

Finns det något bra tips till mig?
Tittar på några sidor om personligt brev, men min uppfattning blir densamma.
Det handlar bara om att smöra in sig.
Citera
2020-04-01, 18:59
Medlem
Hur viktigt är det verkligen med ett bra personligt brev? Skjuter upp skrivandet hela tiden och det kan bero på att jag vill skriva ett "perfekt" brev. Utgå från att grammatiska fel inte är ett problem.

En sak som kanske är bra att veta är att jag endast haft två-tre jobb. Men jag har haft stor variation av arbetsuppgifter, vilket jag kommer att påpeka i mitt personliga brev.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2020-04-19, 11:44
Avslutad
Jag har hjälpt till några gånger med cv, finns ett fel som jag tror många gör. Man börjar med att presentera sig, sedan går man in för att visa sin erfarenhet, sina egenskaper,sedan kanske 3/4 delar ner i brevet lägger man det som man ska ha nästan längst upp. Skulle säga efter 3e, 4e meningen. Man kopplar det heller inte lika starkt som man borde ofta.

Nämligen typ: jag tror ni kommer att ha stor nytta av mig som teamledare eftersom mina erfarenheter som idrottsledare inom bandyn gör att vet vad som behövs för att få alla att vara delaktiga i en grupp för att prestera utifrån sina förmågor mot samma mål.

Detta, den nytta företaget kommer att ha av dig är det många som för in alldeles för långt ner i det personliga brevet. Vilket är fel. Du ska trycka på nyttan av vad företaget har av dig tidigt i personliga brevet. Inte börja med att rabbla upp din bakgrund och egenskaper.
Citera
2020-05-18, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
Hur viktigt är det verkligen med ett bra personligt brev? Skjuter upp skrivandet hela tiden och det kan bero på att jag vill skriva ett "perfekt" brev. Utgå från att grammatiska fel inte är ett problem.

En sak som kanske är bra att veta är att jag endast haft två-tre jobb. Men jag har haft stor variation av arbetsuppgifter, vilket jag kommer att påpeka i mitt personliga brev.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Ja, det personliga brevet är ofta väldigt viktigt men det varierar också från yrke till yrke. Tänk själv på hur olika viktigt det kan vara om du söker jobb som en psykolog eller en elektriker eller en systemvetare eller en bartender. Ansökningarna och ansökningsprocesserna kommer såklart se helt olika ut.

Vilka slags jobb söker du? Vad har du gjort tidigare? Vad är det du känner att du vill ha hjälp med?
Citera
2020-05-21, 18:52
Medlem
Ett tips är att ALLTID skriva ett nytt personligt brev från scratch. När jag senast sökte jobb körde jag copy-paste i princip, då det var likartade tjänster hela tiden. Fick nästan aldrig återkoppling på dessa, då det nog märks att de är "generella" och passar till alla tjänster inom samma område.

Det blir alltid bättre att börja från 0 och lägga en stund på varje ansökan, även om det känns som samma tjänst du nyss sökte. Undantaget från detta är väl om det är exakt samma, exempelvis att en myndighet söker X i olika delar av landet.
Citera
2020-06-19, 10:05
Medlem
bithaxs avatar
Hur långt bör ett personligt brev vara?
Har skrivit några meningar oftast, men vet inte hur mycket krut man bör lägga på det.

Oftast skriver jag något om varför jag är relevant för tjänsten.
Citera
2020-07-02, 09:27
Medlem
var och hur kan man få sitt CV granskat utan att det kostar något?

Vet om gomonday men 349:- är för mycket, ifall någon har rabattkod att ge kanske vore sjysst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in