2020-02-16, 10:01
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Ur gårdagens NA

Grannarna kan inte tro att det är Stefan som har mördat. Han beskrivs som glad, trevlig och hjälpsam på alla vis.

https://www.na.se/artikel/grannarna-i-hjarsta-efter-atalet-hoppas-nu-bara-det-ar-ratt-person-de-gripit?referrer=app

Det kanske inte heller Lena kunde tro, trots att hon sett hans mörka sida.
Citera
2020-02-16, 10:01
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lite om mobilen.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sid:14

Citat:

Stefan var alltså inte på resande fot när mobilen stängdes av, bara ett par timmar efter mordet.
Citera
2020-02-16, 10:09
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Det kanske inte heller Lena kunde tro, trots att hon sett hans mörka sida.

Absolut. Det är ju vanligt, att de som känner en person aldrig kunnat tro att denne skulle kunna mörda.

Jag tror dock att de har rätt gubbe, där han sitter på Järnvägsgatan 1, i Örebro. Jag passerar av olika anledningar polishuset flera gånger i veckan. I vissa av häktescellerna lyser det på kvällarna. Undrar vilken av dem som är Stefans. Får kalla kårar varje gång.
Citera
2020-02-16, 10:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nejdå det stämmer bra, de är/var alla tre maniska med sitt geocaching.
SD och HD fuskade rejält när de splittade sin gemensamma konto.
De behöll alla loggar, även alla de som de själva inte tagit alls.

Det blev heta känslor, bråk och hot mellan just dessa tre när LW raderade en av HDs fuskloggar. SD hotade då LW med allvarliga konsekvenser, men LW böjde sig inte.

Intrycket är att LW var ärlig och noga, medans de andra två fuskade och konstrade så mycket de orkade.

Ska man vara lite ärligare så är nog det bestående intrycket att BO inte kunde låta bli att trakassera paret D genom att vara inne och peta i deras loggar. Byt ut "ärlig och noga" med "hämndlysten och elak" så kommer MGM,s allvarliga konsekvenser i ett bättre ljus.

Med tanke på den dysfunktionella relationen BO/MGM haft så pekar händelsen med hela handen återigen på BO,s stalkningproblematik.

Att även jag tror den tilltalade är skyldig till mordet är kanske inte lika viktigt som att juridiskt binda honom till gärningen.
Citera
2020-02-16, 10:13
Medlem
Citat:
Stefan var alltså inte på resande fot när mobilen stängdes av, bara ett par timmar efter mordet.

Det är riktigt.
Sedan pingade den i skogen, lite oklart när men polisen rykte ut på
Torsdagkväll, mina länkar funkar inte längre.
Men jag har sett uppgifter om Torsdag Fredag och Lördag.

Dom drog till skogs på Torsdagskvällen så någonting hände då.

Då va SD å HD förmodligen i USA eller 10000m över Atlanten.
Citera
2020-02-16, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Just så. Vill minnas vi disktuerat det tidigare och då framkom att Nederländerna låg i framkant att tidsbestämma sädesvätska.

Ringen var det föremål som skickades till Holland.

sid 12 stämningsansökan:

"Protokoll över fotoarbete (tilläggsprotokoll sid 2-10), Protokoll över undersökning av ring (protokollbilaga Tekniska undersökningar sid 211-213) samt rapport från NFI i Holland med översättning (protokollbilaga NFC sid 127-159) utvisande att DNA tillhörande Stefan Davidsson anträffats på en ring som Lena Wesström bar vid tiden för mordet till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument
Citera
Medlem
Citat:
Absolut. Det är ju vanligt, att de som känner en person aldrig kunnat tro att denne skulle kunna mörda.

Jag tror dock att de har rätt gubbe, där han sitter på Järnvägsgatan 1, i Örebro. Jag passerar av olika anledningar polishuset flera gånger i veckan. I vissa av häktescellerna lyser det på kvällarna. Undrar vilken av dem som är Stefans. Får kalla kårar varje gång.
Har man häktet i polishuset? Där brukar man väl ha arrestceller enbart? Men jag vet ju inte hur det är i Örebro iofs.
Citera
Medlem
QueenKoralls avatar
Jag är också gärna med och betalar för FUP och arbete till pdf
Vi är väl många här som vill läsa gissar jag, så även om den kostar 7 000 borde vi väl kunna få till det? Vad jag förstår så finns det villiga till att fixa över det till pdf?
Citera
2020-02-16, 10:19
Medlem
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.
Citera
2020-02-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ja enligt uppgifter trodde inte HD på det ens när LW berättade för henne.
Mer än lovligt naiv.
Kanske mer än lovligt naiv, men det kan ha varit så att SD var mer än lovligt oärlig och manipulativ också. Eller att hon kände till att han gick runt och stötte på allt kvinnfolk och aldrig fick napp, och då hade det ju varit nästan paranoit att tro att LW och SD hade den sortens affär.
Men jag undrar mycket över HD efter mordet:
Vad sa hon till arbetskamraterna när hon ringde in och sjukanmälde sig på morddagen vid lunchtid? Gjorde hon ens det?
MoralensVäktare skrev att HD inte fruktade för egen del och inte trodde att SD var inblandad, sommaren 2018. Stämmer det och i så fall, när svängde det? Hur kunde polisen ta en så stor risk att HD och flickorna blev dödade? (Om den fanns . Hur såg riskanalysen ut?)
Kanske har SD droppat ledtrådar till HD för att kontrollera henne.
Citera
2020-02-16, 10:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har man häktet i polishuset? Där brukar man väl ha arrestceller enbart? Men jag vet ju inte hur det är i Örebro iofs.

Japp, tingsrätten ligger i samma kåk.
Citera
2020-02-16, 10:25
Medlem
En del om Offentlighetsprincipen.
Det finns ganska mycket å leta upp om den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen#Offentlighetsprincipen_i_Sv erige

Citat:
Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766[2] och regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF 2 kap. 1 § står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande ska var och en ha rätt att ta del av allmänna handlingar".[3]

Med allmän handling menas varje handling, tryckt eller elektronisk, som är förvarad hos en myndighet, samt har inkommit till den utifrån eller har upprättats inom myndigheten. En handling är förvarad om myndigheten har tillgång till informationen, tekniskt eller praktiskt. En handling blir "upprättad" genom att expedieras till någon utanför myndigheten (och med "utanför myndigheten" avses även självständiga verksamhetsgrenar inom samma myndighet). Om handlingen inte ska expedieras blir den allmän om den finns kvar i ärendet när detta har slutbehandlats. En handling, som inte expedieras och som inte tillhör ett ärende, blir allmän när den färdigställts. Vissa särskilda regler finns - exempelvis är anteckningar i ett diarium eller någon annan form av löpande kronologisk förteckning allmänna handlingar, trots att förteckningen inte har fått sin slutliga form. Handlingar som är utkast och som skapas medan en myndighet förbereder ett avgörande av ett ärende blir i regel inte allmänna. Om sådant material arkiveras eller skickas till annan myndighet, blir det genast allmän handling.[4]

Offentlighetsprincipen är till för att allmänheten ska ha god insyn i och kunna utöva medborgerlig kontroll över myndigheternas agerande. Den ger dock inte offentlighet åt allt myndighetsarbete. Så är till exempel styrelsers och arbetande kommittéers överläggningar som regel inte offentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in