2020-02-15, 20:28
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vad EXAKT har City gjort för att straffas så hårt? Jag fattar inte, de har en ägare som pumpat in pengar i klubben. Får inte ägare pumpa in pengar som andra sponsorer?

Hört talats om FFP ? Financial Fair Play.

Regler är till för att följas.
Citera
2020-02-15, 21:02
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Vad EXAKT har City gjort för att straffas så hårt? Jag fattar inte, de har en ägare som pumpat in pengar i klubben. Får inte ägare pumpa in pengar som andra sponsorer?
Sponsorer sponsorerar med avsikt att få igen pengarna. Arabiska miljardärer leker football manager med vissa klubbar. De trollar den europeiska fotbollen. Helt rätt att de skickas ut.
Citera
2020-02-15, 21:48
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Kortfattat, om jag fattat det rätt, påstås Citys ägare ha pumpat in egna pengar i klubben i skydd av sponsoravtal mellan klubben och företag som direkt eller indirekt ägs av Citys ägare, pengar som är utöver vad sponsoravtalet säger och därmed har man kringgått reglerna i FFA. Även PSG är under utredning för samma regelbrott. Det är tydligt reglerat i FFA vad som ska räknas in i balansräkningen och under hur lång tid spelarköp och spelarförsäljningar räknas in i och påverkar densamma
Citera
2020-02-15, 22:03
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:

Nej, det får det inte kort sagt. Du kan läsa mer om det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Financial_Fair_Play_Regulations

Det är väl både ett sätt att se till att klubbar drivs med en stabil långsiktig ekonomisk plan för minska konkurser och kortsiktighet. Men även ett sätt för redan etablerade storklubbar att behålla sina maktpositioner på toppen.
Citera
2020-02-15, 22:09
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Detta gnäll med att andra fuskar så varför ska man city straffas. Det finns ingen absolut rättvisa i världen. Det är omöjligt att uppnå. Men bara för att det inte finns tillräckliga bevis för att andra fuskar så ska man komma undan med det? Finns säkert många våldtäktsmän som går fria på grund av bristande bevis. Ska då alla våldtäktsmän också gå fria för det? Ett mycket sjukt synsätt. City har fuskat med sina redovisningar för FFP. Det är fakta och mycket riktigt straffas dem för det.

Citat:
FFP, introduced by Uefa in 2011 for all clubs competing in the Champions or Europa Leagues, was a major reform to encourage clubs not to make huge losses from escalating players’ wages or overspend beyond their revenues. Breaking even – a maximum €45m loss was permitted for the first period, 2012 to 2013, which has since been reduced – applies even if a wealthy owner is bankrolling those losses.

So City, where Mansour was massively funding player signings to rocket the club into the elite, faced an impossible task to meet the €45m deficit. They needed to show boosted revenues, and in 2011 Etihad’s sponsorship greatly increased, the airline also taking on the naming of the council-owned stadium. The Der Spiegel emails suggested, however, that Etihad were funding only £8m of a sponsorship declared to Uefa as £67.5m, with the rest being funded by Mansour. So that meant the owner was funding losses, rather than sponsor revenues.

Worse than the effect on City’s FFP figures is the finding by the CFCB that this did happen, City did “overstate” their sponsorship and had been deceitful, a very serious breach of trust.

Men city supportrarna har ju lekt offer för uefa under flera år nu när man buat champions league inmarschen. Så om något borde dem väl vara glada att slippa spela champions league? Man hatar ju det uppenbarligen. Sen kan klubben gå tillbaka till där dem hör hemma. I mitten och botten av premier league om ni så vill vara utan champions league spel. Så jävla löjligt. Alla lag blir granskade på samma sätt. Om ni nu vill att andra ska straffas kanske ni kan redovisa bevis för att andra lag gjort samma sak? Vilka andra ägare har pumpat in pengar som dem redovisat som sponsor avtal likt mansour? PSG? Ja mycket möjligt nu när uefa visat att man menar allvar, dem är under granskning och skulle inte förvåna om dem straffas också. Dem var väl också en del av läckan i der spiegel.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2020-02-15 kl. 22:12.
Citera
2020-02-16, 02:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Hur har Ndombele presterat för Spurs?

Hypades lite över allt innan övergången och kostade ändå 600 mille.
Citera
2020-02-16, 09:23
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Tror jag att City fuskat? Ja.
Tror jag att City är ensamma om att fuska? Absolut inte.
Tror jag att UEFA är korrupt? Utan tvekan.

Omoraliska tror jag alla professionella klubbar är. Tänjer på lagar och regler så gott det går och hoppas att inte åka fast. Det kan man tycka vad man vill om, men moraliskt och lagligt är inte samma sak. Hur många klubbar sysslar då med olagliga saker? Troligtvis de flesta, men förhoppningsvis inte så många som man tror. Alla lagbrott är självklart inte lika stora så vilka ska prioriteras och var dras gränsen?

Så vad ska man göra? Strunta i allt? Måste börja någonstans.

Tänker inte påstå att jag vet eller läst det mesta men verkar inte handla så mycket om City är skyldiga eller inte, utan mer om a) bevisen har införskaffats på laglig väg b) varför just City och ingen annan klubb.

Vet vi hur det gått till? Nej.
Har du många poänger? Absolut.
Ställer du frågor som du själv besvarar? Abso-fucking-lutely a question-talker!

Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ännu en 1-0 seger mot ett skitlag för Liverpool. Nån som har koll på vilket titelvinnande lag som gjort minst antal mål i engelsk fotbollshistoria? Känns som Liverpool kan norpa den pinsamma titeln.

Liverpool, laget som är förlorare t.o.m när de vinner.

Så här, forum-läsare, ser bitterhet i dess renaste form ut. 25/26 möjliga segrar, 25p ligaledning i februari, och hatarna letar med ljus och lykta efter saker att gnälla på för att återställa den kognitiva dissonans som uppstår när Liverpool är bäst. Det är fascinerande med människor som är så fundamentalt övertygade om sin tes att verkligheten kvittar, oavsett hur den ser ut.

————

Om ovanstående postare hade sett gårdagens match så hade han sett ett norwich som gjorde en rätt bra match. Kunde fått något men det är, tveklöst, Liverpools säsong. Man gillar ju när lag i botten försöker spela boll men det finns en anledning till att de så sällan gör det.

Det vi tar med oss från matchen är Alissons monster-räddning på friläge (även om det möjligen var offside) och Manes fenomenala genomförande på målet.
Citera
2020-02-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Så här, forum-läsare, ser bitterhet i dess renaste form ut. 25/26 möjliga segrar, 25p ligaledning i februari, och hatarna letar med ljus och lykta efter saker att gnälla på för att återställa den kognitiva dissonans som uppstår när Liverpool är bäst. Det är fascinerande med människor som är så fundamentalt övertygade om sin tes att verkligheten kvittar, oavsett hur den ser ut.

Vadå han har ju rätt

Medan City krossade 150 år gamla fotbollsrekord och spelade ut sina motståndare med fullkomligt glänsande fotboll och många mål, och helt utan inverkan av VAR, så vinner ni en betydande andel av era matcher med uddamålet och med VAR som har påverkat matchbilden i flera av era matcher. Tänk på det när ni sitter där i slutet av säsongen med alla era nya rekord som domarkåren har hjälpt er att råna City på.

Liverpool är ett fantastiskt fotbollslag men alla som har följt säsongen vet hur det har gått till.
Det är inte bitterhet, det är fakta. Jag håller Citys säsong 17/18 betydligt högre, även om ni slår den med 10p+, och just av den här anledningen.
Förhoppningsvis är VAR betydligt bättre nästa år, och med bättre menar jag att det inte ska finnas rum för tolkning eller att reglerna ska vara böjbara beroende på vilket lag domaren känner för just den matchdagen. Annars kommer samma skit hända igen.
Citera
2020-02-16, 11:27
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ställer du frågor som du själv besvarar? Abso-fucking-lutely a question-talker!
Heh. Arbetsskada kanske. Vill att folk ska tänka. En fråga kan besvaras av många (personligt eller genom att dela med sig) oavsett om man håller med eller än bättre har något nytt att komma med.
Citera
2020-02-16, 13:09
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Heh. Arbetsskada kanske. Vill att folk ska tänka. En fråga kan besvaras av många (personligt eller genom att dela med sig) oavsett om man håller med eller än bättre har något nytt att komma med.

https://youtu.be/3b8UhhMC6gE?t=201

Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vadå han har ju rätt

Medan City krossade 150 år gamla fotbollsrekord och spelade ut sina motståndare med fullkomligt glänsande fotboll och många mål, och helt utan inverkan av VAR, så vinner ni en betydande andel av era matcher med uddamålet och med VAR som har påverkat matchbilden i flera av era matcher. Tänk på det när ni sitter där i slutet av säsongen med alla era nya rekord som domarkåren har hjälpt er att råna City på.

Liverpool är ett fantastiskt fotbollslag men alla som har följt säsongen vet hur det har gått till.
Det är inte bitterhet, det är fakta. Jag håller Citys säsong 17/18 betydligt högre, även om ni slår den med 10p+, och just av den här anledningen.
Förhoppningsvis är VAR betydligt bättre nästa år, och med bättre menar jag att det inte ska finnas rum för tolkning eller att reglerna ska vara böjbara beroende på vilket lag domaren känner för just den matchdagen. Annars kommer samma skit hända igen.

Nej, han har fel i sak. Leicester gjorde 68 mål 15/16 på hela säsongen (Liverpool har gjort 61 nu). Efter omgång 25 hade Leicester gjort 47 mål. Chelsea låg på 52 16/17 när de vann. Så att Liverpool skulle vara på väg mot "minsta antal mål för en vinnare"-statten är inte ens nära. Om de vinner och "bara" gör 6 mål till på återstående 13 matcher kan det bli så - men de ligger så här långt före många andra vinnare i antal gjorda mål.

För den som vill läsa om rekord Liverpool faktiskt kan slå denna säsong (en del har redan slagits) finns en lista här:
https://www.premierleague.com/news/1562499

Den här LFC-supportern bryr sig inte särskilt mycket om sådana rekord. Men ifall man nu ska komma dragandes med osmickrande rekord för att baissa Liverpool, får man ju se till att göra hemläxan.

Vad gäller din rant om "LiVARpool" är du i samma kategori som personen jag citerade. Du letar bara ursäkter för att få ordning på din kognitiva dissonans. Att Liverpool är bäst så långt (bättre än Citys bästa säsonger), det är ett oacceptabelt tillstånd för dig och då griper du efter halmstrån för att rätta till den obekväma verkligheten istället för att medge något.

Det som imponerar mig mest med Liverpools säsong är just den styrkan att de (nästan) alltid vinner. De spelar inte bländande särskilt ofta, de vinner ofta med uddamålet, de tar inte ut sig utan gör just about enough för att få de tre poängen. Sen är min uppfattning (som "bara" sett alla matcher i princip i år) att de ändå har 2-3 växlar till att lägga i om mål behövs.

Sen kan man tycka att det är mer imponerande med lag som demolerar motståndet en normal dag (men går på minor när spelet klickar). Personligen tycker jag det är smart att hushålla med krafterna som Liverpool gjort, det är också därför de endast "tappat" 2p i år. Sen kommer folk tjata om VAR och tur, men återigen - kognitiv dissonans. Liverpool har haft lite tur ibland (otur ibland, rånade på en straff igår tex men det "glömmer" belackarna - se HÄR, men det är som Stenmark sa - ju mer jag tränar, desto mer tur har jag. Liverpool är bästa laget och det är inte bara tur att de vinner och vinner varje gång det är tajt.

OM Liverpool gör den bästa säsongen någonsin, blir invincibles osv, slår alla rekord och typ vinner PL och CL - kommer jag inte tänka på VAR eller domare. Jag kommer tänka på hur detta ska gå att upprepa (om detta är peaken av mitt supporterskap). Jag kommer tänka på hur man bygger vidare på det, gör en dynasti som vinner titlar på löpande band de närmaste decennierna.

Jag gissar att du och killen ovan kommer tänka nåt i stil med: "bara tur, domarna fuskar, FA mutade, SLUTA PRATA OM DET DÄR" osv.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2020-02-16 kl. 13:11.
Citera
2020-02-16, 13:33
Medlem
Bla bla bla. Bara det faktum att du måste skriva en bok till svar är ju bara en indikation på att mitt föregående inlägg träffade rätt. Förstår inte varför du börjar jämföra med Leicesters kampanj; jag struntar fullständigt i den. Nej ni är förmodligen inte det mästarlag som har gjort minst antal mål men det var inte ens i närheten av min poäng som helt flög över huvudet på dig.

Faktum kvarstår att ni vunnit många matcher med nöd och näppe, och där VAR har klivit in och antingen (1) ansträngt sig för att godkänna era mål eller (2) ansträngt sig för att hitta en offsidemillimeter till anledning att ta bort mål som era motståndare har gjort mot er.
Det är fakta. VAR har INTE tillämpats konsekvent den här säsongen och många granskningar har svängt till er fördel. Jag tror det blir väldigt svårt att hitta folk i detta forum (ej hardcore liverpoolsupportrar) som har missat detta.

Är vi klara nu? Bra.
Citera
2020-02-16, 13:33
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Om man nu är intresserad av statistik, och vill begränsa det till premier league.

42 matcher/säsong
92/93 United GF 67 (1,6/match) CG 31 (0,74)
93/94 United GF 80 (1,9/match) CG 38 (0,9)
94/95 Blackburn GF 80 (1,9/match) CG 39 (0,9)

38 matcher/säsong
95/96 United GF 73 (1,92/match) CG 35 (0,92)
96/97 United GF 76 (2/match) CG 31 (1,16)
97/98 Arsenal GF 68 (1,79/match) CG 33 (0,87)
98/99 United GF 80 (2,1/match) CG 37 (0,97)
99/00 United GF 97 (2,55/match) CG 45 (1,18)

00/01 United GF 79 (2,08/match) CG 31 (0,82)
01/02 Arsenal GF 79 (2,08/match) CG 36 (0,95)
02/03 United GF 74 (1,95/match) CG 34 (0,9)
03/04 Arsenal GF 73 (1,92/match) CG 26 (0,68)
04/05 Chelsea GF 72 (1,89/match) CG 15 (0,39)

05/06 Chelsea GF 72 (1,89/match) CG 22 (0,58)
06/07 United GF 83 (2,18/match) CG 27 (0,71)
07/08 United GF 80 (2,10/match) CG 22 (0,58)
08/09 United GF 68 (1,79/match) CG 24 (0,63)
09/10 Chelsea GF 103 (2,71/match) CG 32 (0,84)

10/11 United GF 78 (2,05/match) CG 37 (0,97)
11/12 City GF 93 (2,45/match) CG 29 (0,76)
12/13 United GF 86 (2,26/match) CG 43 (1,13)
13/14 City GF 102 (2,68/match) CG 37 (0,97)
14/15 Chelsea GF 73 (1,92/match) CG 32 (0,84)
15/16 Leicester GF 68 (1,79/match) CG 36 (0,95)

16/17 Chelsea GF 85 (2,23/match) CG 33 (0,87)
17/18 City GF 106 (2,79/match) CG 27 (0,71)
18/19 City GF 95 (2,5/match) CG 23 (0,61)

Värt att notera är bland annat:
03/04 då Arsenal gick obesegrade
04/05 när Chelsea som hittills enda lag släppt in färre än 0,5 mål/match
09/10 när Chelsea gjorde över 100 mål
17/18 när City slog poängrekord, målrekord, hade +79 I målskillnad och hade störst marginal till tvåan, 19 poäng.

Liverpool på 26 spelade matcher 19/00
GF 61 (2,44) CG 15 (0,58)

Mycket kan givetvis ändras men just nu ligger man alltså på
Sjunde plats på mål/match.
Delad två gällande insläppta mål/match
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in