2020-02-15, 22:38
Avslutad
Nu lägger SAS fram syftet med kampanjen. Självklart var det ett politiskt syfte, dvs inget som på något sätt är knutet till att sälja fler flygresor. Skandinavien är mångkulturellt, det är det SAS vill understryka. Och då kan man ju givetvis inte framhäva den ursprungliga, unikt skandinaviska kulturen. Med detta faller pusselbitarna på plats, vad det är SAS vill.

Citat:
Hi zxx. We hope you will visit Scandinavia of course. The campaign is paying homage to a modern, inclusive and progressive Scandinavia. A region that continues its long history of seeking inspiration all over the world. We’d always make the argument that Scandinavia is more than a geographical location. It’s a melting pot of cultures, ideas, and peoples. And that’s what we’d like to reflect in all our communication - because we’re proudly Scandinavian.
(SAS FB)
Citera
2020-02-15, 22:41
Medlem
Västkustskts avatar
När fan ska företagen lära sig att inte blanda sig i politik?

Det som alltid händer när de gör det är att de retar upp hälften av sin kundkrets.

Sälj resor och flyg passagerarna dit dom vill. Hur jävla svårt kan det vara??
Citera
2020-02-15, 22:41
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Reklamen försöker inte kränka. Den visar bara fakta för vissa missuppfattningar. Bara en Sverigedemokrat kan känna sig kränkt av fakta och den här reklamen.

Intressant. Har SD numera 90%+? Och nej den visar ingen fakta. Det är inte fakta att pappaledighet kommer från Schweiz. Det är inte fakta att köttbullen kommer från Turkiet. Det jag tror de flesta reagerar på är dock inledningen i filmen där det påstås att det inte finns någon kultur här överhuvudtaget.
Citera
2020-02-15, 22:43
Medlem
Doktordonkas avatar
Måste bara säga att jag formligen älskar att SAS-reklamfilm har fått folk att ägna 417 kommentarssidor på flashback. Det är stort, och det tyder på att det är en bra reklamfilm! :-)

Tro inte allt en reklam alltid handlar om de som är på pappret eller det som sägs. Marknadsföring funkar i många olika lager och det som folk säger OM en reklamfilm är OCKSÅ reklam. Så grattis flashback, ni har just gett denna reklamfilm extra mycket reklam! Finfint! Tack säger SAS! :-)
Citera
2020-02-15, 22:45
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Måste bara säga att jag formligen älskar att SAS-reklamfilm har fått folk att ägna 417 kommentarssidor på flashback. Det är stort, och det tyder på att det är en bra reklamfilm! :-)

Tro inte allt en reklam alltid handlar om de som är på pappret eller det som sägs. Marknadsföring funkar i många olika lager och det som folk säger OM en reklamfilm är OCKSÅ reklam. Så grattis flashback, ni har just gett denna reklamfilm extra mycket reklam! Finfint! Tack säger SAS! :-)

Ja mycket reklam blev det. Men ingen bra sådan. Minskat resande med SAS och en totalt nedringd kundtjänst kanske inte spelar någon roll...
Citera
2020-02-15, 22:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Kultur och traditioner skapas då människor träffas och umgås. Då spelar gränser ingen roll hur mycket SD:s hejarklack här i tråden än hävdar motsatsen.

Kulturyttringar och uppfinningar sprids mellan olika länder när folk har kontakter mellan länder, ja.

Men jag skulle vilja påstå motsatsen till det du hävdar, och istället hävda att de oftast skapas på ett ställe!

Citat:
Jag tycker att det var underhållande att se hur obildade och lättkränkta flocken här på Flashback är.

Allt i tråden är bara samma gamla grammofonskiva som vevades när DN påpekade samma sak, att det inte fanns finns någon konsensus om vad svenskhet är, för några år sedan.

Att upprepa fakta om och om igen är ju inte konstigt. Vore ju konstigare att säga olika saker hela tiden.

Självklart finns det saker man kan säga är typiskt svenska. Gör dig inte dummare än du är. Däremot finns inte alltid en självklar exakt gräns för vad som är svenskt och inte. Det är lite som med färger. Egentligen finns inga färger, utan enbart ett kontinuerligt spektrum. Det hindrar oss inte från att skapa en hyfsad konsensus runt vad som är grönt och vad som definitivt inte är grönt, även om det inte finns någon exakt skarv där vi kan säga att det gröna övergår i gult eller turkost.

Sedan finns ju visserligen de som är färgblinda. Något liknande verkar kunna drabba vissa gällande att begripa sig på kulturer också.

Nu var dock SAS-reklamen väldigt tydlig med att de inte enbart pratade om kultur, utan om allt. Allt innefattar kultur, uppfinningar, konst, litteratur, mm. Du kan väl kolla igenom listorna jag spontant gav här och tala om exakt vad som är fel med varje enskild punkt i listorna där. Om det är en enda punkt du inte klarar hitta en felaktighet i, så borde du hålla med om att hela SAS-reklamen byggde på en falsk premiss.

Citat:
SAS fattar tydligen det här. Att folk här i tråden blir ledsna för att de här i tråden är bottenlöst obildade och inskränkta var nog inget ens SAS kunde förutse.

Om de vet att de hade rätt, och verkligen anser att Skandinaver ska förringas, varför har de vikt ner sig, och tagit bort originalfilmen tror du? Varför står de inte på sig, och förklarar ännu tydligare hur värdelösa vi är? Har man rätt tycker jag man ska stå på sig.
Citera
2020-02-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Faktum är att plastcykeln, Itera,1980 från Vilhelmina Plast AB, var en svensk uppfinning, gick sådär..
Det var väl The Original Plastic Bike Inc som var först med en plastcykel?
Citera
2020-02-15, 22:50
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ja mycket reklam blev det. Minskat resande med SAS och en totalt nedringd kundtjänst kanske inte spelar någon roll...
:-D
Eller som någon skrev. Härligt. Då kan man åka med ett flygbolag och slippa alla sverigefiender, de där som kallar sig för "sverigevänner" men som ständigt talar ner och snackar skit istället för att stå upp för LANDET Sverige!

Finns definitivt en poäng där.
Citera
2020-02-15, 22:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag tror du blandar ihop detta med något annat och möjligtvis beror det på din relativa oerfarenhet av livet och att dagens skola är sämre än gårdagens.
Reklam är inte till för att lyfta fram goda och dåliga egenskaper. Tycker du att bilreklam ska innehålla hur många som dör av avgaser varje dag i världen eller? Du är helt ute och cyklar i ditt påstående.

Reklamen försöker inte kränka. Den visar bara fakta för vissa missuppfattningar. Bara en Sverigedemokrat kan känna sig kränkt av fakta och den här reklamen.
Nja, det var väl väl förenklat.

Jag retar mig på filmen för att den är så uppenbart producerad just för att väcka den typ av reaktioner den gör.
(Lyckas med det)

Nu är det tryggt och bra att lägga fram denna typ av film, men man har liksom inte gått i bräschen tidigare, utan nu, när man kan avförda alla som inte gillar denna typ av produktion som halv-Dirlewanger,
Då går det bra.

Jag är faktiskt ganska trött på att tvångsmatas med det hela tiden.
DET stör jag mig på.

Det är liknande det jag känner för pridetåget.

Jättebra att Homosexuella kan känna sig trygga, men måste man klä ut sig som fe’er och ha barn med sig i tåget?

Måste man normalisera att det går nakna gubbar i tåget, och barnen skall se deras skrynkliga arslen?

Jag tycker inte det.

SAS må framföra synpunkten att resor berikar och ökar förståelsen, men det behöver man inte göra genom att nedgöra sig själv.

Igen.
Citera
2020-02-15, 22:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Därför att man vill ha uppmärksamhet vilket är A och O i reklamsammanhang.
75% gillar fortfarande fakta.

Men du sade ju i tidigare inlägg att det INTE var reklamens syfte att lyfta fram fakta?
Eller missförstod jag dig?

Det är ju förövrigt inte riktigt Nobelpris-fakta...kåldolmar kommer härifrån och köttbullar därifrån..

Ja, det är ju intressant, men som sagt, man söker en reaktion man vet skall komma.
Kanske inte helt nödvändigt tycker jag.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Det var väl The Original Plastic Bike Inc som var först med en plastcykel?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Va fan, är inte ens den är svensk.

Airbag för cyklister då?

hovding-airbag-helmet.jpg

Edit:
Lagt in Giant Squid retroaktivt.
Senast redigerad av henriko 2020-02-15 kl. 23:06.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka

Nej det tyder inte på att det nödvändigtvis är en bra reklamfilm. Ja, den har gått genom bruset men det kan inte vara bra när så många fått en mer negativ bild av företaget än innan filmen släpptes.

Att den får så mycket uppmärksamhet tyder på att en Reinfeldt eller Sahlin inte skulle komma undan idag med nedsättande kommentarer om Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in