Citat:
Ursprungligen postat av
InteSDbliven
Kultur och traditioner skapas då människor träffas och umgås. Då spelar gränser ingen roll hur mycket SD:s hejarklack här i tråden än hävdar motsatsen.
Kulturyttringar och uppfinningar
sprids mellan olika länder när folk har kontakter
mellan länder, ja.
Men jag skulle vilja påstå motsatsen till det du hävdar, och istället hävda att de oftast
skapas på ett ställe!
Citat:
Ursprungligen postat av
InteSDbliven
Jag tycker att det var underhållande att se hur obildade och lättkränkta flocken här på Flashback är.
Allt i tråden är bara samma gamla grammofonskiva som vevades när DN påpekade samma sak, att det inte fanns finns någon konsensus om vad svenskhet är, för några år sedan.
Att upprepa fakta om och om igen är ju inte konstigt. Vore ju konstigare att säga olika saker hela tiden.
Självklart finns det saker man kan säga är typiskt svenska. Gör dig inte dummare än du är. Däremot finns inte alltid en självklar exakt gräns för vad som är svenskt och inte. Det är lite som med färger. Egentligen finns inga färger, utan enbart ett kontinuerligt spektrum. Det hindrar oss inte från att skapa en hyfsad konsensus runt vad som är grönt och vad som definitivt inte är grönt, även om det inte finns någon exakt skarv där vi kan säga att det gröna övergår i gult eller turkost.
Sedan finns ju visserligen de som är färgblinda. Något liknande verkar kunna drabba vissa gällande att begripa sig på kulturer också.
Nu var dock SAS-reklamen väldigt tydlig med att de inte enbart pratade om kultur, utan om
allt. Allt innefattar kultur, uppfinningar, konst, litteratur, mm. Du kan väl kolla igenom listorna jag spontant gav
här och tala om exakt vad som är fel med varje enskild punkt i listorna där. Om det är en enda punkt du inte klarar hitta en felaktighet i, så borde du hålla med om att hela SAS-reklamen byggde på en falsk premiss.
Citat:
Ursprungligen postat av
InteSDbliven
SAS fattar tydligen det här. Att folk här i tråden blir ledsna för att de här i tråden är bottenlöst obildade och inskränkta var nog inget ens SAS kunde förutse.
Om de vet att de hade rätt, och verkligen anser att Skandinaver ska förringas, varför har de vikt ner sig, och tagit bort originalfilmen tror du? Varför står de inte på sig, och förklarar ännu tydligare hur värdelösa vi är? Har man rätt tycker jag man ska stå på sig.