2020-02-15, 19:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Steget från att hota att döda någon till att hota att döda någons barn är enormt. För att inte tala om att hota att döda sina egna barn.

Det är en indikator på en person som går över en gräns som de flesta människor definitivt aldrig skulle ens tänka på att gå över.

Steget efter är nog inte främmande för en sådan person.
Är det alltså det intrycket Hiding vill ge, att SD skall ha hotat att döda både andras och sina egna barn? Hoppas i så fall att hon har på fötterna för sådana anklagelser. Är det här en av åtalspunkterna?
Citera
2020-02-15, 19:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så att MGM alltså tänkt slå ihjäl LW samma dygn som han sett de "hotfulla männen"..? - Nej, dessa påhittade män tillhörde MGM:s (enl. sin egen bedömning) utstuderade brottsplan. Härtill finns säkert fler ingredienser gällande avd. planering (fasadbelysning mm). Dessutom befann sig HD på en geocachingtur tillsammans med Si**en (som tydligen också ska vittna om MGM:s behov av att kontrollera sitt ex). - Sön 13 maj var HD och Si**en efter en längre cachingtur i Ö-götland på väg mot Ö-bro.

Förutom sin plantering av "hotfulla män" fick MGM möjlighet att bereda marken för sitt planerade mord eftersom han parallellt härmed kunde ägna tid åt att invagga LW i säkerhet.

MGM kommer till följd av bevisbara lögner betr. LW:s blod att obönhörligt kana ned i den mörka isvaken. Där kan han måhända trösta sig med gammal glögg samt tänka på tider som flytt:
171217 https://coord.info/GLTRTT28

Du har säkert rätt.

Kanske blir det "lite för mycket" att samtidigt själv vara ute, som att lura ut LW och ringa till 112 om skumma män. Även för denne man.

Bara det att han planerar något på den här nivån, talar om att han är något av en ovanlig sort.

Jag frågar mig faktiskt på riktigt, var gränsen går för psykiskt frisk och psykisk sjuk.
Nu pratar jag inte om psykoser och liknade som grumlar verklighetsuppfattningen av hallucinationer eller vanföreställningar.

Jag har svårt att förstå och kunna ta in att en människa kan planera ett brott som det här. På den nivån att man planterar in gärningsmän, och tar dit polis. Lurar ut LW som en generalrepetition inför det verkliga dådet. Så fruktansvärt manipulativt, så kallt, så mycket hat...

Jag förstår MV inlägg om att man kan jmf mgm med Johanna Möller eller Knutbypastorn.

Han är absolut i en kategori för sig.

Och det fåt mig att tro att alla andra runt om är bara hans verktyg, redskap.

JG, HD och andra i Järngänget.

Men helt säker på vad han vad han hade tänkt göra den 11:e, det är jag inte säker på.

Jag trodde hela tiden att han planerade och var noggrann. Men jag ser också en person som gillar att ta mycket risker. Kanske en del i det hela?

Kul att tangera faran att bli upptäckt?
Citera
2020-02-15, 19:04
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hm...helyllekillen S hade således fler strängar på sin lyra än att han var vänlig, ordningsam och hjälpsam. Svärmorsdrömmen med en spricka i fasaden. Var familicide på tapeten, eller exkluderade han sig sig
själv?

Ömsesidiga krav och hot mellan de två huvudrollsinnehavarna . Skulle inte själv benämna detta som kärleksförhållande direkt. Verkar snarare handlat om maktambitioner och hur makten dem emellan ska fördelas. Vem får övertaget när och vem får sista ordet? Två tävlingsmänniskor kanske?

Hidings motivbild verkar inte alls beröra vem av dem som ville mest eller minst i slutet av LW:s liv, utan uteslutande beröra att LW avslöjade SD:s otrohet inför HD om jag uppfattar saken rätt?

När man börjar ana bakom draperiet vad S verkar kapabel till angående att han hotar sina egna och LW:s anhöriga blir det för övrigt ett mysterium att förstå hur Lena vågade outa Stefan? Jag hade hellre flytt till månen. Helt seriöst kan hon haft en adhd- diagnos, så det inte sjönk in vad som höll på att hända? Att hon blev ouppmärksam och sänkte garden? Wild and reckless? Fortsätta den sexuella relationen, i tron att hon fått övertaget, bjuda på kladdkaka? En sådan chock. Vad hjälper det att ha samlat ihop bevis mot S om du likaledes är död? Noll och intet, anser jag. Även om han lagförs, hon är borta och kommer inte mer igen. Ett sådant bortslösat liv.

Håller med obegripligt. Samla bevis "om något skulle hända mig".
Bättre att fly innan, ta all hjälp, vägra kontakt, flytta osv.
Fast den kvällen hade hon kunnat hålla dörren låst.
Bara träffa aset i dagsljus bland folk.
Citera
2020-02-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Kanske för att hon kanske INTE hade den befläckade kjolen på sig då, men SD har påstått att hon hade det?
.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Bra tänkt där! Att hon _inte_ hade kjolen på sig.

Så kan det vara. Men LW och SD skulle ses sent på kvällen 11/5 (hur pass planerat det nu var), enl stämningen så sågs de inte; LW lämnade bostaden efter midnatt men träffade aldrig SD (om jag fattat).

Kanske har SD uppgett att han träffade LW 11/5, men Hiding anser det motbevisat (?). Och kanske har då SD även uppgett att de idkade könsumgänge och att LW hade kjolen på sig.

Hursomhelst, för att komma till poängen, så kan ju LW bytt kläder efter Stadium och det att hon gick ut för att träffa SD.
Citera
2020-02-15, 19:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi tänker olika du och jag. Alla som har möjlighet och vill får läsa. Men din tanke är god. Jag bor långt från Örebro och kan inte läsa, och jag tänker inte köpa den heller. Men... möjligheten finns om man vill. Och det är ju det som offentlighetsprincipen handlar om. Håller med dig i sak dock.
Om vi ändå ska fördjupa oss i detta.

"Syftet med utskriftsundantaget är alltså att förhindra att utlämnade uppgifter behandlas automatiserat på ett sätt som kan medföra otillbörliga integritetsintrång.

Bedömer en myndighet att det inte finns några integritetsrisker med ett elektroniskt utlämnande, och det inte finns några andra hinder på grund av bestämmelser i registerförfattningar, står det myndigheten fritt att lämna ut en handling i elektronisk form. Det görs också i stor omfattning. Domstolarna, som har många domar och beslut lagrade i sitt digitala målhanteringssystem, mejlar ofta dessa handlingar på begäran."

https://www.allmanhandling.se/elektronisk-form/

M.a.o ges myndigheter med hänvisade till ovanstående gummiparagraf möjlighet att obstruera offentlighetsprincipen.

Vidare:
"Offentlighets- och sekretesslagen innehåller dessutom bestämmelser om bland annat myndigheters skyldighet att registrera allmänna handlingar, om överklagande av myndigheters beslut att inte lämna ut en allmän handling och om att kommunala företag och vissa enskilda organ ska tillämpa offentlighetsprincipen."
https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2019/06/offentlighetsprincipen-och-sekretess--kortfattat-om-lagstiftningen/

Det fetade:
Är detta anledningen till felskrivningen att " beslutet är preliminärt men går inte överklaga"?

Är det så att vetskapen om att dom är skyldiga att upplysa om hur det förhåller finns i ordet "preliminärt" och böjelsen att hämma överklagagandet finns i leken med sanningen att "beslutet går inte överklaga"?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-15 kl. 19:21.
Citera
2020-02-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Var det inte åklagaren eller någon expert också som hade en teori om att han blev väldigt arg ibland, och att han då brukade ejakulera både till höger och vänster, innan men särskilt efteråt. I så fall kan han ju faktiskt tyckas påminna lite om den där Nerijus i Lisa Holm-fallet som någon jämförde med, han som brukade stå i fönstret och kika på Lisa.

NB hade lite speciella sexuella tändningsmönster, liksom Madsen och andra speciella typer. Ja. Båda nämnda agerade först som typ Peeping Tom. Sedan krävdes det mer och mer för att nå sexuell njutning och ejakulation. Dit det bär, bär det. Båda planerade länge och detaljrikt.
Citera
2020-02-15, 19:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NB hade lite speciella sexuella tändningsmönster, liksom Madsen och andra speciella typer. Ja. Båda nämnda agerade först som typ Peeping Tom. Sedan krävdes det mer och mer för att nå sexuell njutning och ejakulation. Dit det bär, bär det. Båda planerade länge och detaljrikt.
Ja, de där andra fallen med Lisa Holm och Madsen som ni brukar ta upp har ju egna trådar. Men menar alltså även åklagaren nu att SD skulle vara en liknande typ, eller är det bara dina och dina medsystrars egna sexuella fantasier?
Citera
2020-02-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ja, de där andra fallen med Lisa Holm och Madsen som ni brukar ta upp har ju egna trådar. Men menar alltså även åklagaren nu att SD skulle vara en liknande typ, eller är det bara dina och dina medsystrars egna sexuella fantasier?

Det var faktiskt du som tog upp NB. Som vanligt är det MIN åsikt.
Citera
2020-02-15, 19:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var faktiskt du som tog upp NB. Som vanligt är det MIN åsikt.
Exakt vad är då din åsikt? Kan du inte säga det rent ut i stället för att bara insinuera hela tiden?
Citera
2020-02-15, 19:29
Medlem
Citat:
Exakt vad är då din åsikt? Kan du inte säga det rent ut i stället för att bara insinuera hela tiden?

Jag syftade på det jag skrev.
Citera
2020-02-15, 19:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En guldring går att ha på när man tvättar händerna så då uppkommer frågan vilken typ av ring hon hade. Jag är dessutom intresserad av vad det var för prover man skickade till Nederländerna. Vi har varit inne på att de ligger i framkant där.
Jag har funderat över att SDs DNA bl a hittades på LWs ring. Förstörs/försvinner DNA vid tvättning? I så fall visar detta på att de träffades på mordkvällen. Hur många gånger tvättar man händerna på ett dygn? De flesta gör det många gånger.
Citera
2020-02-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Nu har jag fixat prenumeration på NA (för 8 kr/mån i två månder!!), så nu kan jag följa fallet bättre.

Läste också detta mycket viktiga:

"– Jag brukar gå här med min hund, säger hon och sveper med armen bort mot stängslet där kroppen hittades.

– Jag gick förbi någon dag efter hon försvann. Jag kände en konstig lukt och ringde polisen och berättade, men det var ingen som tog det på allvar.
"

Va?

Det är ju helt galet!!
Kanske de tänkte att de hade sökt med hund redan innan? Eller hur sjutton tänkte de?

Jag vet att när en försvunnen person hade varit borta en tid, hade det ringt in någon i närområdet där personen hade setts senast. De hade känt liklukt. Polisen åkte dit och kollade, med hundar och hittade så småningom ett avlidet djur (om jag minns rätt).

Vad fick polisen att inte kolla upp detta, när L*ena bara hade varit försvunnen i några dagar???

Ja, man blir mörkrädd , det är mycket anmärkningsvärt med denna nonchalans från polisen dessa dagar mellan försvinnandet o att Lena hittades, på så nära håll o med detta samtal till polisen, plus annat. Visst, ingen alarmerande kriminalitet i kretsen, men är ju just därför o andra sidan, en anledning att misstänka nånting skumt.
Fan så frustrerande med alla dessa missar i början.

Tack Notknapparen för prenumerationsfixande o dina vettiga inlägg i flera trådar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in