2020-02-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hmm, nu börjar det likna rättsröta här, om även den tredje statsmakten tvingas betala rättsväsendets sinnessjuka priser för _offentliga handlingar_ på papper, som ÄNDÅ finns digitalt. Vem lyfter frågan om offentlighetsprincipen offentligt s.a.s. Det kanske är en ”skitsak” just nu men om praxis förändras sakta men säkert...
Jo, men offentlighetsprincipen är till fullo tillgodosedd. Den innebär inte att man behöver skicka handlingarna på pdf. Det innebär att alla som vill får läsa dessa offentliga handlingar. DET kommer inte ändras. Om jag vill ha ut handlingar från den tingsrätt jag besöker, så får jag det. Men det är ingen rättighet att få dom digitalt. Tyvärr.
Citera
2020-02-15, 18:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men offentlighetsprincipen är till fullo tillgodosedd. Den innebär inte att man behöver skicka handlingarna på pdf. Det innebär att alla som vill får läsa dessa offentliga handlingar. DET kommer inte ändras. Om jag vill ha ut handlingar från den tingsrätt jag besöker, så får jag göra det. Men det är ingen rättighet att få dom digitalt. Tyvärr.
Du har rätt. Men rättsväsendet obstruerar där enklaste och billigaste metoden borde användas, det är problematiskt.
Citera
2020-02-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jasså hur ofta tvättar du dina smycken?
BO har väl varit inkletad hinkvis med sperma så många ggr som dom bytt vätskor. Kan inte Åkl påvisa att sperman uppkommit den aktuella natten så visar det bara på det vi redan vet. Då inställer sig frågan att om Åkl inte kan koppla MTG med BP genom sperman varför hon alls tar med det? För att fylla upp upp 14 000 sidor?

Vad som framgått går inte fastställa spermas ålder med den precisionen.

Det har nämns att kanske BO var en mötesplats där huvudpersonerna träffats tidigare. Ser det som osannolikt dom sexdrivna skulle undvika det perfekta stället för ett snabbknull.

Edit: Du behöver inte svara allt och alla då
50% av inläggen och 80 av orden är dina på många sidor

En guldring går att ha på när man tvättar händerna så då uppkommer frågan vilken typ av ring hon hade. Jag är dessutom intresserad av vad det var för prover man skickade till Nederländerna. Vi har varit inne på att de ligger i framkant där.
Senast redigerad av VigosRos 2020-02-15 kl. 18:29.
Citera
2020-02-15, 18:26
Medlem
Citat:
Du har rätt. Men rättsväsendet obstruerar där enklaste och billigaste metoden borde användas, det är problematiskt.
Håller med. Blir skitförbannad att de gör så där, låter kopiera upp 14000 sidor till var och en som beställer just denna fup. Resursslöseri - borde vara brottsligt i dessa miljötänktider.
Citera
2020-02-15, 18:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
HD kanske har berättat detta för någon när hotet uttalades? Kanske var det innan det var ens ett mord som hade hänt?

Hmm, nu tappade jag bort dig, vad menar du?

De förhör som åberopas är troligen gjorda efter att MGK greps som misstänkt för mord, innan dess var ju hon ett oskrivet blad, möjligen hörd upplysningsvis direkt i inledningen av fallet.

Så vad menar du?
Citera
2020-02-15, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men offentlighetsprincipen är till fullo tillgodosedd. Den innebär inte att man behöver skicka handlingarna på pdf. Det innebär att alla som vill får läsa dessa offentliga handlingar. DET kommer inte ändras. Om jag vill ha ut handlingar från den tingsrätt jag besöker, så får jag det. Men det är ingen rättighet att få dom digitalt. Tyvärr.

Fast alla som vill läsa får inte om de inte har råd att köpa FUP eller resa till Örebro. I min bok ska Offentlighetsprincipen gälla för alla och för närvarande gör det inte det.
Citera
2020-02-15, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Måhända var det så. Blir intressant att skärskåda den tilltalade. Det är dock svårt att avgöra värdet i hoten om dom tagits ur sin kontetext. Ex, framkommer det att BO hotat med att bränna ner hans hus varje gång han skrivit "gör du det ska jag döda dig" så kommer hoten i annat ljus,, obs bara ett exempel JM.

Det framstår fortfarande som ologiskt att hoten har sin grund i att BO ville lämna honom. Vem vet kanske är MT så fången i sina primitiva känslor. Det låter diagnos,,

Steget från olaga hot till mord är mycket långt.

Steget från att hota att döda någon till att hota att döda någons barn är enormt. För att inte tala om att hota att döda sina egna barn.

Det är en indikator på en person som går över en gräns som de flesta människor definitivt aldrig skulle ens tänka på att gå över.

Steget efter är nog inte främmande för en sådan person.
Citera
2020-02-15, 18:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Hmm, nu börjar det likna rättsröta här, om även den tredje statsmakten tvingas betala rättsväsendets sinnessjuka priser för _offentliga handlingar_ på papper, som ÄNDÅ finns digitalt. Vem lyfter frågan om offentlighetsprincipen offentligt s.a.s. Det kanske är en ”skitsak” just nu men om praxis förändras sakta men säkert...
Precis så går det till så det är verkligen ingen skitsak.
Betydligt allvarligare än om en mödrare går loss.
Citera
2020-02-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast alla som vill läsa får inte om de inte har råd att köpa FUP eller resa till Örebro. I min bok ska Offentlighetsprincipen gälla för alla och för närvarande gör det inte det.
Vi tänker olika du och jag. Alla som har möjlighet och vill får läsa. Men din tanke är god. Jag bor långt från Örebro och kan inte läsa, och jag tänker inte köpa den heller. Men... möjligheten finns om man vill. Och det är ju det som offentlighetsprincipen handlar om. Håller med dig i sak dock.
Citera
2020-02-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

1766 är året då offentlighetsprincipen infördes.
Långt innan digital media blev aktuell.

Läste också i ett inlägg du gjorde tidigare att du tillsammans med några andra tänkte köpa FUP.

Gratis är gott men det är inte alltid det fungerar.
Ibland är smaken dyr.
Citera
2020-02-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
1766 är året då offentlighetsprincipen infördes.
Långt innan digital media blev aktuell.

Läste också i ett inlägg du gjorde tidigare att du tillsammans med några andra tänkte köpa FUP.

Gratis är gott men det är inte alltid det fungerar.
Ibland är smaken dyr.

Finns det ingen som vågar mejla GW?
Han sitter säkert på fup och kanske delar med sig?
Citera
2020-02-15, 18:51
Medlem
Citat:
Med utgivningstillstånd publiceras citat ur FUP, inte hela. Dessutom tas det hänsyn till PUL.

Personuppgiftslagen eller GDPR gäller inte för medier som har utgivningsbevis.

Citat:
När en dom träder laga kraft är det skillnad.

På vilket sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in