2020-02-15, 16:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, eller hur!?

Jag har ändrat min bild lite också efter att ha läst stämningsansöka, men det fattas en del för att förstå mer om hur allt har hängt ihop.

Helt klart är att det hade varit intressant att fylla på med info från FUP för att få mer kött på benen.

Framför allt skulle jag vilja läsa beslagsprotokollen. Vill veta analyssvar på SD:s t-shirt, kortbyxor och cykeldelar.
Citera
2020-02-15, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Pedal och handtag är nog aktuellt då åklagaren menar att SD haft LW:s DNA på handen, och på hans sko vet vi ju redan att LW:s DNA funnits på. Allt detta har säkert försvaret hittat en förklaring till ändå. Jag tror nog Backman ser fram emot rättegången. Han har nog mycket att säga om mycket saker. Exempelvis att hans DNA på LW:s ring och hennes kjol kan ha hamnat där vid ett annat tillfälle, och då likadant med LW:s DNA på hans sko. Om försvaret slå hål på dessa saker; ja, då finns det inte så mycket graverande bevisning kvar för åklagaren.

Denna utredning fick sin "dom" redan när polisen i Örebro förstörde utredningen genom att fullkomligt skita i både skriklarmet och larmet om konstigt lukt. För högst troligt så hade en bättre bevarad kropp vid obduktionen gett tillräckligt för att kunna ro detta i hamn. Nu är jag tyvärr ytterst tveksam till en fällande dom i hovrätt.

De har förmodligen inte läst stämningsansökan. Det borde de göra, för risken finns att deras granne snart är tillbaks fri ute på gatorna.

Jag hoppas verkligen inte du har rätt, men det känns lite så!
Så tunt med bevisning.

Det jag nu hoppas på är att masttömningar, konverstationer och vittnesmål och alla andra indicier gör att indiciekedjan blir så stark att det är omöjligt att se att någon annan kan ha gjort det. Att LWs och SDs rörelser möts samtidigt.

Det som jag hoppas mycket på är att blodfynden i SDs hus är alldeles omöjliga att ha vettiga förklaringar till och att mensblod är helt uteslutet. Att det är så mycket på så många ställen att det är uteslutet att SD inte skulle kunna förklara det på annat sätt än med mensblod.
Citera
2020-02-15, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hur ska man tolka att HDs vittnesmål finns med i stämningsansökan? Innebär det att hon frivilligt har beslutat att vittna mot SD? Och alltså har ställt sig på åklagarkammarens "sida", eftersom hon ju inte har någon skyldighet att vittna mot sin (ex)partner/barnens far?

(Undrar alltså inte om hon talar sanning eller inte, utan bara vilken sida hon har ställt sig på.)

Ja, intressant att (om) hon gör det.

Kanske är det ändå så att hon hela tiden varit så kontrollerad av SD att hon inte har vågat säga annat än att hon tror på honom. Kanske har hon först på senare tid börjat förstå hur det ligger till?

Hennes egen häktning?
Citera
2020-02-15, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
En tanke som jag haft är att JG berättat för att han började inse att HD och flickornas liv kunde vara hotat.
Och jag gissar att SD sagt allt som de nu tolkar som hot på ett förtäckt spelevinksätt, som gör att försvaret kommer att hävda att hoten bara är brutala skämt.

Ja men precis.
SD har säkert sagt till försvar att det är ju sånt som alla säger när de skojar. Eller att man inte menar det på riktigt förstås.
Citera
2020-02-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så då hade hon inte avslutat affären.

Och om det var hon som ville träffas
på kvällen den 14:e så verkar hon inte
ha varit så rädd för honom heller.

OCH?
Citera
2020-02-15, 16:43
Medlem
Premiumartikel: https://www.expressen.se/nyheter/krim/vigseln-och-valdet-triangel-dramat-kring-mordade-lena/

Utåt sett var de vänner.
Men i hemlighet hade Lena Wesström och vännen en turbulent kärleksrelation med anklagelser om våld och hot.
Lena ville berätta sanningen för mannens fru – då slog han ihjäl henne med 17 slag mot huvudet, enligt åtalet.

Nån som snabbt vill dra nåt om vilka misstankar som finns mot ex-frun och hur ni har resonerat kring hennes inblandning?

Jag ber så väldigt mkt om ursäkt för att jag inte läst ikapp i tråden - har inte hängt med alls från början och 6000+ sidor är omöjligt att ta sig an. Men jag är intresserad av den sammanfattning som länkas till i tråden - är länken safe? Jag är töntig och vågar inte klicka på länkar sedan mobilen fick tokspel efter att jag klickat på en tidigare länk med virusvarningar osv på fb.
Hur är det ställt med denna länk? Safe för en tönt som jag? Eller finns det en hyfsad sammanfattning i tråden skriven rakt upp och ner som nån kan tipsa om?
Vet själv hur drygt det är med nya som poppar in och ställer frågor och yttrar sig utan att ha nåt på fötterna alls🙈🙋‍♀️..
Citera
2020-02-15, 16:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad det handlar om nu är väl SD:s eventuella alibi, och andra bevisuppgifter som kan spräcka åklagarens indiciekedja. Naturligtvis har försvaret redan argumenterat för SD:s oskuld under utredningen, men det spännande blir ju nu när det blir skriftligt och offentligt. Som Backman sade i NA igår:
– Bevisuppgiften kommer in i nästa vecka och blir offentlig då. Jag kan inte säga mer om det nu, inte mer än att det både är muntlig och skriftlig bevisning.
Precis.
Vi får väl hoppas.
Torftigt då vi bara blivit presenterade Åkl syn på vad som hänt..
Citera
2020-02-15, 16:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kan inte fega ur. Det är vittnesplikt. Och så länge man inte är nära anhörig, som HD, så måste man vittna om man blir kallad och dessutom vittna under ed. Man har dessutom polisförhör att luta sig mot under huvudförhandlingen. Nej, blir nog inte något urfegande.

Det kan hända, men det har enligt @Moralensväktare hänt att SD har gått runt i grannskapet för att berätta "sin version" och enligt en skribent (netherworld?) ska en granne tyckt att det var obehagligt att de anmälde det.

Sådant snack kan göra att man inte vågar och håller tyst, särskilt om man är ensamstående och lite äldre.

Tidigare i utredningen, var NA på plats i området för att höra folk, men det verkade som att ingen ville prata. Till skillnad från dagens artikel.
Citera
2020-02-15, 16:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Premiumartikel: https://www.expressen.se/nyheter/krim/vigseln-och-valdet-triangel-dramat-kring-mordade-lena/

Utåt sett var de vänner.
Men i hemlighet hade Lena Wesström och vännen en turbulent kärleksrelation med anklagelser om våld och hot.
Lena ville berätta sanningen för mannens fru – då slog han ihjäl henne med 17 slag mot huvudet, enligt åtalet.

Nån som snabbt vill dra nåt om vilka misstankar som finns mot ex-frun och hur ni har resonerat kring hennes inblandning?

Jag ber så väldigt mkt om ursäkt för att jag inte läst ikapp i tråden - har inte hängt med alls från början och 6000+ sidor är omöjligt att ta sig an. Men jag är intresserad av den sammanfattning som länkas till i tråden - är länken safe? Jag är töntig och vågar inte klicka på länkar sedan mobilen fick tokspel efter att jag klickat på en tidigare länk med virusvarningar osv på fb.
Hur är det ställt med denna länk? Safe för en tönt som jag? Eller finns det en hyfsad sammanfattning i tråden skriven rakt upp och ner som nån kan tipsa om?
Vet själv hur drygt det är med nya som poppar in och ställer frågor och yttrar sig utan att ha nåt på fötterna alls🙈🙋‍♀️..
helt y

Helt säkra länkar.
Issuu är en plattform som även används av många tidningar/magasin.
Och Filedropper är helt virusfri.
Så bara läs in dej

Alla Honan6s länkar:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-02-15, 16:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt stämningsansökan finns kommunikation med ömsesidiga hot och krav. Så SD var inte den enda som hotade. Däremot var det han som gjorde verklighet av hoten.

Hot kan vara av olika art.

Ett hot att döda en eller ens barn är helt annat än att hota att avslöja en otrohet. Eller att polisanmäla eller att bryta en relation.

Jag tvivlar på att L*ena har dödshotat SD och hans barn.
Citera
2020-02-15, 16:59
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Precis.
Vi får väl hoppas.
Torftigt då vi bara blivit presenterade Åkl syn på vad som hänt..

Ja att du hoppas på knullande och vidrigheter har vi alla förstått.
SD är ju en typ precis i din smak. Han kommer ljuga sig blå, men till ingen nytta.
Det är ett gediget arbete bakom åtalet så han är fast.
Citera
2020-02-15, 17:06
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Något som fångat mina tankar:

Sid 22 stämningsansökan:

"Fotografier från övervakningskamera på Stadium 11 maj 2018 (huvudprotolkollet sid 273-274 och sid 278) till styrkande av Lena Wesströms klädsel den 11 maj."

Varför är det viktigt att veta hur hon var klädd den 11 maj?
Det var den där dagen då SD ringde till 112 för att anmäla hotfulla män i området och L*ena tog sig ut vid midnatt, för att senare ta sig hem igen.

Man har kunnat följa hennes rörelser, men fanns det några vittnen?
Och vad hände?
Hände det något som visar hans intentioner?

Kanske för att hon kanske INTE hade den befläckade kjolen på sig då, men SD har påstått att hon hade det?

Intressant med som sagt var att de använder extremkrypterade Telegram. Det brukar annars vara den appen som är mest känd för att islamistiska terrorister använder den för att planera terrordåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in