2020-02-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idpentz
Efter som det bör ligga i allmänhetens intresse angående eventuella förändringar hos patienten som kan vara av kritiskt värde så hade det läckt ut på ett eller annat sätt.

Hade hon dött hade det blivit skriverier direkt.

Skriverier eller inte: hade hon dött hade Sverige väl varit skyldigt att rapportera dödsfallet till WHO.
Citera
2020-02-15, 17:13
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja och om 2 dar kan lika gärna 350 till vara döda, det vet ingen.

Fast då kommer ju också andelen tillfrisknade ha ökat ännu mer.

Så orolig som jag var i början, om man bläddrar igenom siffrorna nu så finns det goda anledningar till att vara optimistisk.
Citera
2020-02-15, 17:13
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
När OS-nation efter OS-nation kommer droppa av behöver inte valet vara så svårt för Japan.

På så sätt kan de behålla ansiktet vid ett tillbakadragande och samtidigt skylla på yttre omständigheter.

Ja, men jag tror att det finns högre instanser som har lite att säga åxå.
Jag vet verkligen inte tågordningen kring detta.
Citera
2020-02-15, 17:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Japp men nu har vi haft viruset i väst sen jan och ingen annan än den 35-åriga amerikanen slm utvecklade pneumonia efter dag 9 har krävt intensivvård vad jag läst om, som varit så ung alltså. Dessutom var han Chinese-American. Allt pekar på att den absoluta majoriteten, över 95% inte kräver sjukhusvård ens.
Hur får du ihop detta med karantän och andra panikåtgärder som sker ute i världen?
Citera
2020-02-15, 17:14
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Skriverier eller inte: hade hon dött hade Sverige väl varit skyldigt att rapportera dödsfallet till WHO.
Hon är varken "serious" eller "critical" enligt siffrorna.
Citera
2020-02-15, 17:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Japan har 338 fall, varav en har dött (en 80-åring). Inte en endaste person av dessa 337 är kritisk.

Fast jag måste få korrigera dig där: Japan har 53 fall varav 8 är serious och en har dött.
Så kan man också säga.

(Kryssningsbåten ej inräknad, den redovisas separat).

Vi hoppas alla att coronaviruset inte ska vara värre än en liten smärre snuva, men det är alltid bättre att förhålla sig öppet till sanningen snarare än att förneka.
Citera
Medlem
Citat:
Fast då kommer ju också andelen tillfrisknade ha ökat ännu mer.

Så orolig som jag var i början, om man bläddrar igenom siffrorna nu så finns det goda anledningar till att vara optimistisk.
Ja och man vet inte heller hur många som insjuknar samtidigt....javisst kan sjuka friskna till,..bli utskrivna och sen insjukna igen om det vill sig illa.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag misstänker att något är lurt här då jag ser spridning i Japan och Singapore, väl utvecklade länder inte skitländer. Kina är urhemmet för Denisova-människan och sannolikt har denisovanerna blandats med homo sapiens i någon mån. Vita har blandats med neandertalarna vilket är uppenbart med tanke på hudfärgen och ansikte.

Asiater har 1-4 % neandertal-DNA, vi västerlänningar har 1-2 % enligt Svante Pääbos undersökningar på Max Planckinstitutet.
Citera
2020-02-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur får du ihop detta med karantän och andra panikåtgärder som sker ute i världen?

Eftersom viruset belastar vården så mycket! Ingen är immun mot ett nytt virus, och inget vaccin finns, då blir det av naturliga skäl många fler som behöver sjukhusvård än under vanliga flunsan. Sjukhusen är inte dimensionerade för detta. Därför är det viktigt att begränsa smittan.
Extra viktigt i Sverige som redan har överbelastad sjukvård.
Citera
2020-02-15, 17:17
Medlem
Redas avatar
Beträffande OS i japan till sommaren tror jag att denna influensa då är glömd och spelen kommer att genomföras som planerat.
Citera
2020-02-15, 17:18
Medlem
Citat:

Precis, det står inget om henne. Men samtidigt uttalade sig den där Malin Bengner om att inga fler rapporter skulle ges om patientens tillstånd. Undrar om detta även gäller WHO?
Citera
2020-02-15, 17:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Hur ska detta hamna i hennes statusrapport när inga uppdateringar finns att ta del av? Det står ju inte heller recovered i hennes del av kolumnen, så läget är status quo. Hon både lever och är död tills någon lyfter på locket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in