2020-02-14, 22:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Det borde väl finnas alternativ för dem täta typ Costa Rica , Mexico Aruba osv.

Jo, men nu har ju svenskar en förkärlek till Thailand (av någon anledning) och det går sällan att boka om på kort varsel utan att ta en ekonomisk smäll. Och jag gissar att Sverige inte har möjlighet att göra som Kina och helt enkelt förbjuda flyg/resebolag att ta ut en avgift för om- och avbokningar.
Citera
2020-02-14, 22:26
Medlem
rightclaws avatar
Ska bli spännande se om man vaknar upp i morgon.
bra att börserna är opåverkade fast Peking &/eller stora städer är i karantän, det brukade svajja på börsen på så små grejer som när LG's huvuddirektör var lös i magen en dag. då gick det ner.
Senast redigerad av rightclaw 2020-02-14 kl. 22:29.
Citera
2020-02-14, 22:27
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa mer:

https://www.factcheck.org/2020/02/baseless-conspiracy-theories-claim-new-coronavirus-was-bioengineered/

Har du inte lärt dig än att sk "Fact Checkers" oftast har en Agenda?

Här ser du t.ex hur deras "Fakta" visar sig vara uppenbara lögner i andra sammanhang t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=tfQ7Zo6m9yg
https://www.youtube.com/watch?v=QHl9SdbOThE&t=1024s

Den där du skickar är ju uppenbarligen partisk i sitt resonemang, de nämner att "experter" håller med om att den måste komma från djur, inte biolab, och nämner namn på några som säger så, men nämner inte ett enda namn på de experter som säger motsatsen. Uppenbarligen partisk med andra ord. Du måste gräva djupare. Kolla upp Dr. Francis Boyle t.ex

Fakta: Viruset är uppenbarligen framtaget i ett biolab. Jag är expert. Så nu vet du.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-14 kl. 22:29.
Citera
2020-02-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Speciellt när folk, som L.D. här, skriver att

Biologi kan vara knepigt, men de grundläggande förutsättningarna - som att virus inte lever - borde väl alla klara först, innan man ger sig in i en diskussion om mikrobiologi.

Vet inte om du hänger upp dig på ordvalet eller om du tror att virus dör* av några minusgrader. Men så är inte fallet, för virus kan överleva** extremt låga temperaturer

*Med ordet "dör" menar jag går sönder eller på annat sätt inaktiveras för all framtid.
** Med ordet "överleva" menar jag alltså fortsätta att kunna vara aktiva när rätt temperatur erhålls.
Citera
2020-02-14, 22:33
Medlem
Xehkes avatar
Goda nyheter är att dom har använt blodplasma från människor som blivit friska för att behandla svårt sjuka patienter med lyckade resultat.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050570/coronavirus-hubei-province-reports-4823-new-cases-and-116-more
Citera
2020-02-14, 22:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag försöker följa vad som händer i Singapore, Hong Kong och Japan. De kommer att berätta för oss hur det här kommer att gå. Just nu ser det inte så bra ut. För många som smittas utan att man har en aning om hur det gått till.

Jag tror att viruset börjar komma till ett läge där offentligheten inte bör bli informerad av naturliga orsaker.

Jag minns när WHO började med att alla länder måste informera sina siffror till WHO och de får själva välja om hur de ska hanteras och ska presenteras.

Men jag kan ha fel, om två veckor så kanske skrattar vi åt detta.
Citera
2020-02-14, 22:39
Medlem
Är det någon som vet vad för testmetod vi i Sverige använder?

Amerikanska CDC skickade ut då nyframtagna testkit både inom USA såväl som utomlands men har sedan dess fått återkalla dessa pga något produktionsfel. Vet vi att den svenska testmetoden är verifierad tillförlitlig?
Citera
2020-02-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I morse var det -10. Det kan vara en dråpare för virus kan jag tänka mig. Men någonstans är det temperaturintervall där viruset trivs bäst och det kanske är 5-10 plusgrader och hög partikelhalt i luften partiklar som coronavirus kan åka snålskjuts på.

Det varierar nog med olika virus skulle jag gissa, jag är inte biolog men det verkar finnas virus som överlever -70 grader. Det blir bara inaktiva vid någon temperatur och slutar föröka sig vid någon temperatur.

De verkar även tåla tex handsprit, så anledningen att det pratas mycket tvål och vatten är väl helt enkelt och de ska sköljas av och nerspolas i avloppet. Och för det ändamålet är väl sprit bara aningen bättre än vatten.
Citera
2020-02-14, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Han är sjuksköterska.

Beskrivning
Hello Everyone,
My name is John Campbell and I am a Nurse Teacher and A and E nurse based in England. I also do some teaching in Asia and Africa when time permits. These videos are to help students to learn the background to all forms of health care.

Det handlar ju inte bara om formell kompetens och vad du tituleras, den faktiska kompetensen är långt mer intressant och relevant.

Du kan ha en bättre förståelse än den som har ett formellt kvitto på kunskap.

Just därför är hänvisning till "experter" ett mycket dåligt argument när man diskuterar.

Kan du visa att syster Campbell har fört fram något som går stick i stäv med vetenskapliga rön?
Citera
2020-02-14, 22:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det varierar nog med olika virus skulle jag gissa, jag är inte biolog men det verkar finnas virus som överlever -70 grader. Det blir bara inaktiva vid någon temperatur och slutar föröka sig vid någon temperatur.

De verkar även tåla tex handsprit, så anledningen att det pratas mycket tvål och vatten är väl helt enkelt och de ska sköljas av och nerspolas i avloppet. Och för det ändamålet är väl sprit bara aningen bättre än vatten.

Jag hörde tidigt att väteperoxid fungerade för SARS och även för Ncov, finns med handtvätt att köpa på närmsta apotek, googla.
Citera
2020-02-14, 22:49
Medlem
Ett nytt fall i Kanada. Smittad I Kina.
Citera
2020-02-14, 22:51
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Problemet är att jag tror att det är ett ineffektivt utnyttjande av resurser och att man lik förbaskat riskerar att missa smittspridare. Jag menar, hur många att de kända, bekräftade fallen i Europa kvalar in på din definition av allvarliga symptom? Tvärtom har väl de flesta (alla?) karaktäriserats av att de själva inte var/blev särskilt sjuka.

På vilket sätt skulle det ta en massa resurser att testa personer som insjuknat svårt med influensaliknande symptom eller lunginflammation för corona? Naturligtvis kommer man att missa en massa med milda symptom, men det kan väl vara bra för både vårdpersonal och anhöriga att identifiera så många fall som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in