Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Du förstår inte det jag skriver, vilket jag lägger skuld på mig själv för.
Jag
säger att jag inte ser en kurva på 10.000 meter.
Ni säger att man ser en kurva från marknivå:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png
Jag frågar,
om du inte gör antagandet att vi ser hur långt som helst från marknivå på.en platt jord, hur skulle horisonten uppenbara sig om du begav dig högre upp, om inte längre bort från dig?
Stackars lilla sill då... Du förstår ju inte vad du själv säger. Du ser en kurvatur för att du ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur. Du ser inte en kurvatur på 10 000 meters höjd
för att du inte ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur från 10 000 meter. Stackars, arma sill. Du kan inte ha det lätt i livet. Du vet ju inte ens hur man skriver siffror. 10.000 meter = 10 meter. Men ingen fara. Vi förstår utifrån sammanhanget att du menar 10 000 meter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Och slutligen säger jag att jag har flugit i mitt liv.
Visst, visst. Vi tror dig. *klappar på huvudet*. Självklart har du varit i ett flygplan utan att förstå det lilla problemet med att ta med sig 20 kilo teleskop i ett plan vilket krävs för att man ska ha minsta chans att se en bro 240 kilometer bort. Viiiisst gubben. Visst. Teleskopets mynning skulle vara större än flygplanets fönster men det vet du ju eftersom du har flygit flygplan som en stor pojke...