2020-02-15, 15:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vem säger att det är en horisontell krökning jag efterfrågar?
Eftersom du inte kan förstå en krökning som visar sig när du går upp några meter i ett hus och kan svara på hur det kan komma sig att horisonten blir lägre bort, så tror nog alla här att du är lite för korkad för det.

Har sagt tidigare att du är för fixerad vid din horisontella krökning utan att ha kunnat förklara varför man ska kunna se den.

Kan du inte bara helt enkelt förklara vid vilken höjd man bör kunna se jordens krökning?
Citera
2020-02-15, 15:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du förstår inte det jag skriver, vilket jag lägger skuld på mig själv för.

Jag säger att jag inte ser en kurva på 10.000 meter.

Ni säger att man ser en kurva från marknivå:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Jag frågar, om du inte gör antagandet att vi ser hur långt som helst från marknivå på.en platt jord, hur skulle horisonten uppenbara sig om du begav dig högre upp, om inte längre bort från dig?

Stackars lilla sill då... Du förstår ju inte vad du själv säger. Du ser en kurvatur för att du ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur. Du ser inte en kurvatur på 10 000 meters höjd för att du inte ser en bro kröka sig runt jordens kurvatur från 10 000 meter. Stackars, arma sill. Du kan inte ha det lätt i livet. Du vet ju inte ens hur man skriver siffror. 10.000 meter = 10 meter. Men ingen fara. Vi förstår utifrån sammanhanget att du menar 10 000 meter.

Citat:
Och slutligen säger jag att jag har flugit i mitt liv.

Visst, visst. Vi tror dig. *klappar på huvudet*. Självklart har du varit i ett flygplan utan att förstå det lilla problemet med att ta med sig 20 kilo teleskop i ett plan vilket krävs för att man ska ha minsta chans att se en bro 240 kilometer bort. Viiiisst gubben. Visst. Teleskopets mynning skulle vara större än flygplanets fönster men det vet du ju eftersom du har flygit flygplan som en stor pojke...
Senast redigerad av Sadoman 2020-02-15 kl. 15:35.
Citera
2020-02-15, 15:32
Medlem
Citat:
Vem säger att det är en horisontell krökning jag efterfrågar?

Är detta en horisontell krökning?

Vilken typ av krökning är det du vill observera när du befinner dit i flygplanet på 10 000 meters höjd?

Krökningen blir betydligt lättare att observera med det perspektiv man har när man står vid änden av bron och tittar nästan parallellt med den.

Det skulle vara betydligt svårare om man stod några kilometer bort och titta på bron så att den gick horisontellt över synfältet. Den skulle vara krökt men man skulle få mäta noggrannt.
Citera
2020-02-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
...Du vet ju inte ens hur man skriver siffror. 10.000 meter = 10 meter. Men ingen fara. Vi förstår utifrån sammanhanget att du menar 10 000 meter.
...

10.000 meter är detsamma som 10000 meter enligt svenskt skrivsätt eftersom vi använder decimalkomma och kan använda punkt för att avgränsa tusental i syfte att öka läsbarheten.

I tex USA hade 10.000 meter varit detsamma som 10 meter. 10,000 meter är där detsamma som 10000 meter.

Jävligt meckigt i Excel ibland.
Citera
2020-02-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, men du lyckas aldrig förklara varför du skulle se kurvan.
Det har jag aldrig sagt. Och det har jag påpekat tidigare i tråden. Varför hittar du på? Jag är ganska irriterad på dina hitte-på. Var seriös om vi ska diskutera.
Du har fått en länk till hur du räknar ut hur långt du kan se. Om inte den uträkningen stämmer så är du mer än välkommen att presentera din falsifiering. Förstår du?
Och ändå vet du så mycket om hur allt ser ut där uppe... :-)

Jag säger bara att man ska kunna se kurvan där om denna bild visar jordens kurva:

Om du säger att den inte visar jordens kurva, säg så. Alla andra verkar påstå det.

Du kan inte tänka dig ett scenario där en platt jord inte innebär obegränsat sikt, verkar det som? Intressant.
Citera
2020-02-15, 15:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag säger bara att man ska kunna se kurvan där om denna bild visar jordens kurva:

Om du säger att den inte visar jordens kurva, säg så. Alla andra verkar påstå det.

Du kan inte tänka dig ett scenario där en platt jord inte innebär obegränsat sikt, verkar det som? Intressant.
Men ska man verkligen kunna se kurvaN

Har du något evidens för det?

Och varför förstår du inte att att det är ett evidens för jordens sfäriska form att horisonten kommer längre bort om du kommer upp i höjd? Försökte du med den länkade matematiken?
Citera
2020-02-15, 15:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte minsta aning om vad bilden visar.

Kanske du kan förklara?
Citera
2020-02-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du inser att saker är svårare att se ju längre bort de är?
Enligt globmodellen är kurvan vid horisonten längre bort ju högre upp man befinner sig.
Om jorden vore platt skulle det inte finnas någon horisont, som dessutom alltid råkar befinnas sig exakt där globmodellen förutsäger att den ska finnas.

Vad är din förklaring till att nedre delen av objekt döljs av horisonten?
Mej, det är inte perspektiv. Perspektiv gör att hela objektet ser ut att bli mindre med ökat avstånd.

Är du redo att tillägna 25 minuter av ditt liv för att hitta en alternativ förklaring som inte innefattar en ihopfantiserad kurva?

Varsågod:
https://youtu.be/R2OwcfF3JpE
Citera
2020-02-15, 15:59
Medlem
Citat:
Inte minsta aning om vad bilden visar.

Kanske du kan förklara?

Inte jag heller, men folk säger det är jordens kurvatur. 🤷
Citera
2020-02-15, 16:01
Medlem
Citat:
Men ska man verkligen kunna se kurvaN

Har du något evidens för det?

Och varför förstår du inte att att det är ett evidens för jordens sfäriska form att horisonten kommer längre bort om du kommer upp i höjd? Försökte du med den länkade matematiken?

Jag förstår att det kan tolkas som att du ser 'förbi' jordens krökning, absolut.
Citera
2020-02-15, 16:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte jag heller, men folk säger det är jordens kurvatur. 🤷
Och du har problem med bilden som påstås visa det? Jag har inte tittat.

Tänk så enkelt det vore för dig att visa upp allt du vet, Men vill väl inte?
Senast redigerad av constant 2020-02-15 kl. 16:08.
Citera
2020-02-15, 16:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag förstår att det kan tolkas som att du ser 'förbi' jordens krökning, absolut.
De där evidens för att jorden är platt, glömde du att bifoga dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in