2020-02-15, 14:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
"I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga."

Där har vi ett ganska stort antagande. Att ljus böjer sig är i allra högsta grad en teori, en teori som krävs för att förklara hur vi ser saker längre bort än vad din fantiserade kurva tillåter.
Och den teorin stöttar ditt påstående om en platt jord?
Citat:
Men okej, hur menar du att en horisont skulle uppenbara sig ju högre upp man kom på en platt jord, förutsatt att du inte gör antagandet att man ska kunna se hur långt som helst från marknivå?
Fick du inte länken med hur du räknar ut det?

Kände du att något var fel där? I så fall kanske du kan visa hur en korrekt uträkning ska vara, och bevisa den. Jösses, ett Nobelpris på gång här.
Citera
2020-02-15, 14:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag säger det bara baserat på denna bild:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Vad ser du i den bilden? Vad händer enligt dig? Kom igen nu...
Citera
2020-02-15, 14:38
Medlem
Citat:
Inte när man på 10.000 meters höjd inte ser en skymt av kurvan, nej.

Men det förstår inte du, då din religiösa tro inte tillåter dig att tänka för dig själv.

Och hur vet du att du någonsin flugit på 10 000 meters höjd?

Du litar blint på pilotens ord eller på nån bildskärm i planet som säger att planet befinner sig på 10 000 meters höjd. Detta alltså trots att flygbolagen pratar om sina storcirkelrutter och sånt som bara är vettigt om jorden är ett klot och inte platt.

Sitter man vid en fönsterplats så kan man för det mesta får position och höjd på GPS:en. Dvs jag kan få det.

Den som tror att jorden är platt måste uppenbarligen tro att den påstådda funktionen i GPS-systemet är rent hittepå och fejk. Du kan uppenbarligen inte lita på GPS:en. Det fejkar de ju som de vill.

Så berätta nu för oss hur du själv mätt upp flyghöjden. Alltså inte hur man skulle kunna göra det för det kan vi som förstår matematik och fysik räkna ut.

Vi vill veta hur du redan gjort, du som är en sån "kritisk tänkare" och inte en del av den dumma fårskocken. För inte har du väl litat blint på dessa "10 000 meter" utan att ifrågasätta det tidigare?

Jorden kanske är klotformad men mycket mindre än vad flygbolagen påstår. Därför kan de inte flyga på mer än 3000 meters höjd utan att folk reagerar på att horisonten ser krökt ut. Detta gör de naturligtvis för att motivera sina priser utifrån bränslekostnader. Mellanskillnaden stoppar de i egen ficka när du egentligen bara flugit en hälften så lång sträcka som de påstår. Det är ingen hejd på vilka lögner kapitalisterna tar till.
Senast redigerad av GooksInTheWire 2020-02-15 kl. 14:44.
Citera
2020-02-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och den teorin stöttar ditt påstående om en platt jord?
Fick du inte länken med hur du räknar ut det?

Kände du att något var fel där? I så fall kanske du kan visa hur en korrekt uträkning ska vara, och bevisa den. Jösses, ett Nobelpris på gång här.

Säkert Ingenting fel med din uträkning, men den bottnar fortfarande i ett antagande om jordens runda form.

Min fråga igen då, hur skulle han horisont uppenbara sig över en platt jord om du inte gör antagandet att du vid marknivå ska kunna se hur långt som helst?
Citera
2020-02-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad ser du i den bilden? Vad händer enligt dig? Kom igen nu...

Enligt mig ser det ut som en kurva, men enligt mig är det också omöjligt en kurva, om jag vid 10.000 meter upp inte ser skymten av en kurva då jag blickar ut 40 mil mot horisonten.

Är du kapabel att förstå den logiska slutsatsen? Eller blir det kortslutning?
Citera
2020-02-15, 14:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Enligt mig ser det ut som en kurva, men enligt mig är det också omöjligt en kurva, om jag vid 10.000 meter upp inte ser skymten av en kurva då jag blickar ut 40 mil mot horisonten.

Jag har inga som helst problem med att du vill se en kurva vid den höjden, absolut inte.

Men du har inte lyckats att visa något som säger att man borde se en kurva där. Man kanske måste vara högre upp?

Däremot så kan du förstå jordens krökning genom att se att horisonten förflyttar sig ju högre upp du kommer.

Du är för fixerad vid att du ska kunna se en krökning, och då har du ändå aldrig varit tiotusen meter upp...

Förstår du?
Senast redigerad av constant 2020-02-15 kl. 14:49.
Citera
2020-02-15, 14:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Men stackars lilla sill då... Du ser ju exakt samma sak i den bilden som i bilderna jag visat. I den bilden ser du bron försvinna under horisonten pga jordens kurvatur. I mina bilder ser du solen respektive Kina försvinna under horisonten pga jordens kurvatur. Hur kan du inte se det?
Citera
2020-02-15, 14:56
Medlem
Citat:

Ja det är en kurva i linjen som projiceras på fotot. Det beror på att jorden är klotformad (!).

Du jämför denna bild som ungefär motsvarar att observera skepp som försvinner under horisonten med något helt annat som inte alls är lika lätt att observera utan nogrann mätning.

Nör du vill se den krökta "tvärgående" horisonten så ligger alla punkter på horisonten väldigt långt bort. En faktisk skillnad på några meter motsvarar en extremt liten bågvinkel och punkterna som skiljer mest ligger långt ifrån varandra i fotot/synfältet. Därför skall det mycket noggrann mätning för att observera krökningen.

10 000 meters höjd är inte tillräckligt för att man direkt skall "se" den. Speciellt inte som synfältet från ett passsagerarfönster blir rätt begränsat. Här är en bra genomgång av matematiken: https://foxnomad.com/2019/04/18/can-you-see-the-curvature-of-the-earth-from-a-plane/

Bron över Lake Pontchartain och hur den skulle se ut om jorden vore platt kan du läsa om här:
http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Comparison+of+Globe+and+Flat-Earth+Model+Predictions+with+Reality
Citera
2020-02-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har inga som helst problem med att du vill se en kurva vid den höjden, absolut inte.

Men du har inte lyckats att visa något som säger att man borde se en kurva där. Man kanske måste vara högre upp?

Däremot så kan du förstå jordens krökning genom att se att horisonten förflyttar sig ju högre upp du kommer.

Du är för fixerad vid att du ska kunna se en krökning, och då har du ändå aldrig varit tiotusen meter upp...

Förstår du?

Du förstår inte det jag skriver, vilket jag lägger skuld på mig själv för.

Jag säger att jag inte ser en kurva på 10.000 meter.

Ni säger att man ser en kurva från marknivå:

Jag frågar, om du inte gör antagandet att vi ser hur långt som helst från marknivå på.en platt jord, hur skulle horisonten uppenbara sig om du begav dig högre upp, om inte längre bort från dig?

Och slutligen säger jag att jag har flugit i mitt liv.
Citera
2020-02-15, 15:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag säger att jag inte ser en kurva på 10.000 meter.
Mm, men du lyckas aldrig förklara varför du skulle se kurvan.
Citat:
Ni säger att man ser en kurva från marknivå:
Det har jag aldrig sagt. Och det har jag påpekat tidigare i tråden. Varför hittar du på? Jag är ganska irriterad på dina hitte-på. Var seriös om vi ska diskutera.
Citat:
Jag frågar, om du inte gör antagandet att vi ser hur långt som helst från marknivå på.en platt jord, hur skulle horisonten uppenbara sig om du begav dig högre upp, om inte längre bort från dig?
Du har fått en länk till hur du räknar ut hur långt du kan se. Om inte den uträkningen stämmer så är du mer än välkommen att presentera din falsifiering. Förstår du?
Citat:
Och slutligen säger jag att jag har flugit i mitt liv.
Och ändå vet du så mycket om hur allt ser ut där uppe... :-)
Senast redigerad av constant 2020-02-15 kl. 15:12.
Citera
2020-02-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja det är en kurva i linjen som projiceras på fotot. Det beror på att jorden är klotformad (!).

Du jämför denna bild som ungefär motsvarar att observera skepp som försvinner under horisonten med något helt annat som inte alls är lika lätt att observera utan nogrann mätning.

Nör du vill se den krökta "tvärgående" horisonten så ligger alla punkter på horisonten väldigt långt bort. En faktisk skillnad på några meter motsvarar en extremt liten bågvinkel och punkterna som skiljer mest ligger långt ifrån varandra i fotot/synfältet. Därför skall det mycket noggrann mätning för att observera krökningen.

10 000 meters höjd är inte tillräckligt för att man direkt skall "se" den. Speciellt inte som synfältet från ett passsagerarfönster blir rätt begränsat. Här är en bra genomgång av matematiken: https://foxnomad.com/2019/04/18/can-you-see-the-curvature-of-the-earth-from-a-plane/

Bron över Lake Pontchartain och hur den skulle se ut om jorden vore platt kan du läsa om här:
http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Comparison+of+Globe+and+Flat-Earth+Model+Predictions+with+Reality

Vem säger att det är en horisontell krökning jag efterfrågar?

Är detta en horisontell krökning?
Citera
2020-02-15, 15:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För att man enligt er ska kunna se kurvan från marknivå, tydligt dessutom:

Varför förstår inte du att du inte observerar en kurva när du ser en horisont förflytta sig? Du ser en horisont förflytta sig.
Du inser att saker är svårare att se ju längre bort de är?
Enligt globmodellen är kurvan vid horisonten längre bort ju högre upp man befinner sig.
Om jorden vore platt skulle det inte finnas någon horisont, som dessutom alltid råkar befinnas sig exakt där globmodellen förutsäger att den ska finnas.

Vad är din förklaring till att nedre delen av objekt döljs av horisonten?
Mej, det är inte perspektiv. Perspektiv gör att hela objektet ser ut att bli mindre med ökat avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in