2020-02-15, 14:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Men du kan ju få förklara hur matematik är relevant i hur man förklarar hur långt man ska kunna se över en platt jord, om du vill?
Du har redan fått en länk med hur man räknar ut hur långt man kan se. Om det inte stämmer så får du gärna förklara var det felar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont
Citera
2020-02-15, 14:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo... Det har jag märkt. Jag har också märkt att ingen kurva magiskt syns till för den sakens skull.
Men du har aldrig berättat om när kurvan ska synas. Du kan inte se en kurva från en meters höjd, men ska man se kurvan från dina tio tusen meter? Kan du visa när kurvan ska synas?
Citera
2020-02-15, 14:23
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du har visat flera bilder där man ser kurvan från 10.000 meter? Huh?

Jag har ingen aning om hur solen och ljus fungerar över en platt jord. Mina funderingar är kring den mystiskt selektivt förekommande kurvaturen.

Som sagt, svaret finns alldeles framför dina ögon. Jag har visat bevisen. Nu är det upp till dig att bevisa att du har en fungerande hjärna. Svara på dessa frågor små. Och allt skola falla på sin plats.

Citat:
Vad håller solen på med i bilden? Var är solen på väg? Varför försvinner den? Vad händer med molnen under planet? Var kommer ljuset ifrån?

http://snp.hawknewton.com/wp-content/uploads/2008/07/57FA3B60-5A0B-11DD-A19F-F0D0BB461F20.jpg
Citera
2020-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Som sagt, svaret finns alldeles framför dina ögon. Jag har visat bevisen. Nu är det upp till dig att bevisa att du har en fungerande hjärna. Svara på dessa frågor små. Och allt skola falla på sin plats.

Här har vi alltså en person som säger att man kan se jordens kurva från 10.000 meters höjd. Fascinerande.
Citera
2020-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Tror jag läst att man ser ca 40 mil från den höjden, mot horisonten alltså. 40 mil utan kurvatur mellan mig och horisonten.

Då har vi alltså etablerat en siffra på hur långt vi minst ska kunna se på en platt jord baserat på fakta och inte antaganden.

Kan du se minst 11000meter?

Ro ut i en båt och se land på minst 11000meter, gör du inte det så är något ivägen.
Citera
2020-02-15, 14:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Här har vi alltså en person som säger att man kan se jordens kurva från 10.000 meters höjd. Fascinerande.
Och du påstår att man borde kunna se den där. Vad har du för belägg för det?
Citera
2020-02-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har redan fått en länk med hur man räknar ut hur långt man kan se. Om det inte stämmer så får du gärna förklara var det felar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont

"I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga."

Där har vi ett ganska stort antagande. Att ljus böjer sig är i allra högsta grad en teori, en teori som krävs för att förklara hur vi ser saker längre bort än vad din fantiserade kurva tillåter.

Men okej, hur menar du att en horisont skulle uppenbara sig ju högre upp man kom på en platt jord, förutsatt att du inte gör antagandet att man ska kunna se hur långt som helst från marknivå?
Citera
2020-02-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Då har vi alltså etablerat en siffra på hur långt vi minst ska kunna se på en platt jord baserat på fakta och inte antaganden.

Kan du se minst 11000meter?

Ro ut i en båt och se land på minst 11000meter, gör du inte det så är något ivägen.

Än en gång så jämför vi att titta längst med en yta, och titta rakt ner/upp. Inte särskilt vetenskapligt av dig att anta de båda scenarion skulle ge samma resultat. Antaganden, antaganden så långt ögat kan nå.
Citera
2020-02-15, 14:31
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Jäpp. Det kan man och det är bevisat. Kom igen nu. En liten fråga kan du väl svara på. En liiiiten. För mamma.

Citat:
Vad håller solen på med i bilden? Var är solen på väg? Varför försvinner den? Vad händer med molnen under planet? Var kommer ljuset ifrån?

http://snp.hawknewton.com/wp-content/uploads/2008/07/57FA3B60-5A0B-11DD-A19F-F0D0BB461F20.jpg
Citera
2020-02-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du påstår att man borde kunna se den där. Vad har du för belägg för det?

Jag säger det bara baserat på denna bild:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png
Citera
2020-02-15, 14:33
Medlem
Citat:
Jäpp. Det kan man och det är bevisat. Kom igen nu. En liten fråga kan du väl svara på. En liiiiten. För mamma.

Constant får väl hoppa in och förklara för dig varför man inte kan se jordens kurva från 10.000.meter, som han gjorde för mig.
Citera
2020-02-15, 14:33
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Än en gång så jämför vi att titta längst med en yta, och titta rakt ner/upp. Inte särskilt vetenskapligt av dig att anta de båda scenarion skulle ge samma resultat. Antaganden, antaganden så långt ögat kan nå.

Du kan väl svara på frågan jag ställde dig angående det i alla fall. Snääääälla.

Citat:
Och varför är det en skillnad med att titta upp jämfört med att titta längs marken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in