2020-02-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Som ett absolut minimum 11000meter iaf., så högt har jag suttit t ett plan och ändå sett marken, eftersom marken var tydlig så är jag säker på att jag ser mycket längre än så men låter det vara osagt än så länge.

Ser du minst 11000meter?

Tror jag läst att man ser ca 40 mil från den höjden, mot horisonten alltså. 40 mil utan kurvatur mellan mig och horisonten.
Citera
2020-02-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men har du någonsin förklarat varför man ska se någon kurva på den höjden?

Och varför förstår du inte att du kan observera jordens krökning när horisonten flyttar sig beroende på vilken höjd du är på?

För att man enligt er ska kunna se kurvan från marknivå, tydligt dessutom:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Varför förstår inte du att du inte observerar en kurva när du ser en horisont förflytta sig? Du ser en horisont förflytta sig.
Citera
2020-02-15, 14:00
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Inte när man på 10.000 meters höjd inte ser en skymt av kurvan, nej.

Men det förstår inte du, då din religiösa tro inte tillåter dig att tänka för dig själv.

Ingen kurva? Du har fortfarande inte sett den? Du ser den hela tiden men du förstår inte det. Så sinnessvag, så sinnessvag... Här har vi en bild till från ett plan. Väldigt fin bild. Har några frågor som är väldigt enkla men som du inte kan besvara ändå. En enkel sak besvarar alla frågorna men likt en bebis klara du inte av svaret.
Vad håller solen på med i bilden? Var är solen på väg? Varför försvinner den? Vad händer med molnen under planet? Var kommer ljuset ifrån?

http://snp.hawknewton.com/wp-content/uploads/2008/07/57FA3B60-5A0B-11DD-A19F-F0D0BB461F20.jpg
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Tror jag läst att man ser ca 40 mil från den höjden, mot horisonten alltså. 40 mil utan kurvatur mellan mig och horisonten.
Du ser drygt fem kilometer bort.
Citera
Medlem
Citat:
I princip, ja. Men träd och berg ställer sig i vägen, så det blir nog inte så i verkligheten. Men inget hindrar att du kan se väldigt långt. Många ljusår bort.

Varför jämför du att titta upp mot himlen med att titta längst med marken? Ser du ingen skillnad i det resultat det kan medge i hur långt vi ser?
Citera
2020-02-15, 14:01
Medlem
constants avatar
Citat:
För att man enligt er ska kunna se kurvan från marknivå, tydligt dessutom:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Varför förstår inte du att du inte observerar en kurva när du ser en horisont förflytta sig? Du ser en horisont förflytta sig.
Varför har du så otroligt svårt med att förklara VARFÖR jag ska se någon kurva?

Berätta vetenskapligt vid vilken höjd man ska kunna se din kurva. Just do it!
Citera
2020-02-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ingen kurva? Du har fortfarande inte sett den? Du ser den hela tiden men du förstår inte det. Så sinnessvag, så sinnessvag... Här har vi en bild till från ett plan. Väldigt fin bild. Har några frågor som är väldigt enkla men som du inte kan besvara ändå. En enkel sak besvarar alla frågorna men likt en bebis klara du inte av svaret.
Vad håller solen på med i bilden? Var är solen på väg? Varför försvinner den? Vad händer med molnen under planet? Var kommer ljuset ifrån?

http://snp.hawknewton.com/wp-content/uploads/2008/07/57FA3B60-5A0B-11DD-A19F-F0D0BB461F20.jpg

Nej, jag har aldrig sett kurvan. Och det har inte du heller. Men du tror den finns där. Jag tror inte det.

Vem av oss sysslar med tro, egentligen?
Citera
2020-02-15, 14:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Varför jämför du att titta upp mot himlen med att titta längst med marken? Ser du ingen skillnad i det resultat det kan medge i hur långt vi ser?

Och varför är det en skillnad med att titta upp jämfört med att titta längs marken?
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Tänkte du att det inte stämmer att man ser längre ju högre upp man kommer på grund av att jorden är en sfär, eller hur menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Varför har du så otroligt svårt med att förklara VARFÖR jag ska se någon kurva?

Berätta vetenskapligt vid vilken höjd man ska kunna se din kurva. Just do it!

Enligt dig ska jag inte behöva befinna mig särskilt högt alls, som bilden jag länkat till flera gånger nu tydligt visar(enligt er då, jag påstår inte att det är jordens kurva vi ser på bilden, det gör ni).
Citera
2020-02-15, 14:04
Medlem
Citat:
Du ser drygt fem kilometer bort.

Från 10.000 meters höjd? Nej.
Citera
2020-02-15, 14:05
Medlem
Citat:
Tänkte du att det inte stämmer att man ser längre ju högre upp man kommer på grund av att jorden är en sfär, eller hur menar du?

Nej, jag fantiserar inte ihop någon kurva där ingen syns. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in