2020-02-15, 14:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hon rapporteras väl som 1 recovered iallafall. Det är väl krav på det?
Så är det.

Men skulle media inte vara ute efter henne hade hon kanske kunnat isoleras i hemmet - nu får man väga in detta som en faktor när man spekulerar kring varför hon inte återvänt hem ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Uthängd hur då? Om hon inte vill ge intervjuer finns det ju inget att skriva om.
Varför skulle hon inte återvända till sin lägenhet när hon blir frisk?
Jag kan ju lugnt säga att om det var min granne som blev frisk och kom hem skulle jag inte bry mig mer än att säga ”kul att du mår bättre”.
När hon väl är virusfri är ju liksom nyhetsintresset över...
Så resonerar inte en journalist på Aftonbladet - DET kan du vara rätt säker på.
Citera
2020-02-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag måste verkligen vara trög för jag fattar inte vad du skriver. Antagligen ett försök till en analogi men den var för svår för mig.
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Det finns några som du som inte fattar. Du fattar kanske inte siffror..

Jag frågar mig hur det kan komma sig att det finns såna (som du), som trots att du ser siffror och rapporter, inte fattar vad det är.
(Lite som bilderna jag såg från Estonia-katastrofen, med svenskar som bara satt och stirrade tomt framför sig medan skeppet får alltmer slagsida).

Men det är tur att inte alla är så tröga, så det är ju jättebra att Usa fattar att smittan sprids på skeppet Diamond Princess, och flyger hem sina medborgare nu.

Du fattar inte katastrofen förrän den välter "båten" du sitter i..

Tydligen fattar du inte, varken rapporterna från Kina Japan Who eller det jag skriver. Det känns rätt hjälplöst. Hoppas du driver med mig.
Citera
2020-02-15, 14:14
Medlem
Ogunquits avatar
https://english.kyodonews.net/news/2020/02/314f04432d38-urgent-us-to-evacuate-americans-from-virus-hit-ship-near-tokyo-media.html

Japan har rapporterat 12 nya fall idag.

8 i Tokyo varav 7 kopplade till taxichauffören. Han verkar vara en superspridare.

3 ytterligare fall i Wakayama Prefecture (Västra Japan) varav en läkare.

5 fall kopplade till ett sjukhus i Yuasa. 2 läkare i 50 års åldern, frun till en av dem också i 50 års åldern samt 2 manliga patienter i 60 och 70 års åldern.

Det sprids allt mer över Japan.

"Now we're facing a different situation," health minister Katsunobu Kato told a press conference, referring to a rise in the number of cases where the route of infection cannot be tracked.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-15 kl. 14:28. Anledning: Redigering
Citera
2020-02-15, 14:15
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Mörkertalet är säkert rätt stort. Det verkar alla vara överens om. Så dödligheten är lägre än vad siffrorna anger.
Jag var mer intresserad av det där "muterade viruset" du pratade om?

Denna typ av virus brukar mutera, inte nödvändigtvis för att bli värre men mutationer KAN bli.
Citera
2020-02-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så är det.

Men skulle media inte vara ute efter henne hade hon kanske kunnat isoleras i hemmet - nu får man väga in detta som en faktor när man spekulerar kring varför hon inte återvänt hem ännu.

Så resonerar inte en journalist på Aftonbladet - DET kan du vara rätt säker på.

Vad skulle journalisten göra menar du? Ta ointressanta bilder på huset där hon bor och fråga ut grannar som vet noll och ingenting om hennes sjukdom? Ganska ointressant artikel det skulle bli.
Citera
2020-02-15, 14:16
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Jag är inte säker på att vi kommer att få några besked på länge. Media har hennes identitet och hon riskerar därmed att bli uthängd på varenda löpsedel om de får tag i henne - med de konsekvenser det medför för henne personligen. Sannolikt skrivs hon hem i all tysthet och frågan är om hon sedan kommer att återvända hem.

Eller så har hon blivit sjukare. Sjukdomsförloppet är som sagt långt och de som dör gör det i slutet på sjukdomen då lungorna blir hårdast ansatta.
Citera
2020-02-15, 14:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Så är det.

Jo man ska ju väga in alla möjligheter, det är ju sant.
Jag själv har inte riktigt förstått hennes hälsotillstånds betydelse dock, vare sig hon blir frisk eller inte påverkar ju inte huruvida någon annan är smittad, blir frisk eller inte.

Men kanske bara är en längtan efter lite positiva nyheter
Citera
2020-02-15, 14:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad skulle journalisten göra menar du? Ta ointressanta bilder på huset där hon bor och fråga ut grannar som vet noll och ingenting om hennes sjukdom? Ganska ointressant artikel det skulle bli.
Du har betydligt högre tilltro till svensk journalistik och svenska journalister än jag har, men det är nog en diskussion för en annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Eller så har hon blivit sjukare. Sjukdomsförloppet är som sagt långt och de som dör gör det i slutet på sjukdomen då lungorna blir hårdast ansatta.
Så kan det också vara - vi vet inte, locket är på där än så länge.
Citera
2020-02-15, 14:20
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://english.kyodonews.net/news/2020/02/314f04432d38-urgent-us-to-evacuate-americans-from-virus-hit-ship-near-tokyo-media.html

Japan har rapporterat 12 nya fall idag.

8 i Tokyo varav 7 kopplade till taxichauffören. Han verkar vara en superspridare.

3 ytterligare fall i Wakayama Prefecture (Västra Japan) varav en läkare.

5 fall kopplade till ett sjukhus i Yuasa. 2 läkare i 50 års åldern, frun till en av dem också i 50 års åldern samt 2 manliga patienter i 60 och 70 års åldern.

Det sprids allt mer över Japan.

Hälsoministern säger att det är en annorlunda situation där de inte kan spåra infektionen.

Det är lite intressant att superspridarna inte själva påverkas något nämnvärt. Är det en "funktion" hos viruset eller en tillfällighet?
Vad jag förstår så är även han i ganska bra form under omständigheterna? Eller läste jag fel?
Vore också inressant om någon har en artikel om det.
Citera
2020-02-15, 14:23
Medlem
Citat:
Du har betydligt högre tilltro till svensk journalistik och svenska journalister än jag har, men det är nog en diskussion för en annan tråd.

Så kan det också vara - vi vet inte, locket är på där än så länge.

Ge exempel på när Aftonbladetjournalister skrivit artiklar om folk som inte vill ge intervjuer och som innehållit annat än meningslösa utifrånbilder på bostad och innehållslösa uttalanden från grannar?

Denna tjej är dessutom kines så ingen familjemedlem kan förföljas heller, såvitt journalisten inte reser till Wuhan för att få ett scoop!
Citera
2020-02-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
din undersökning hänvisar ju endast till lländers officiella uttalanden om hur man kann hantera epidemier.
Naturligtvis handlar Thailand högt upp da de uttalat sig en hel del efter tsunamin.

Var skulle du välja själv vara i Thailand under en epidemi Eller Japan tex?

jag tror att för de flesta e svaret självklart.

men om du tycker det e kul med snuskig thailändsk streetfood osv so go ahead

i Japan slaktar man hygieniskt och har kylskap
Ja, Thailand's prioritet är att tjäna pengar till de utvalda och inte att värna om folket. Döden på vägen ökar och ökar trots att de säger att nu skall vi lösa det varje är. Risbränningen på fälten ger en livsfarlig luft stora delar av året och samma snack. Översvämningar kommer som ett brev på posten och ingen tömmer postlådan. Vattenscooter och speedboat olyckor med flera dödsfall samt båtar med folk i som borde varit ur tjänst år 2000 får användas mm mm.

Att påstå att regeringen lär sig är som ett skämt för oss som bor här. I Thailand gäller det att navigera sig fram och du har det bra. Som turist idag utan taxi, buss, tåg, flyg eller hissen till rummet? Fråga Greta om hon lånar ut båten istället, lika för alla är det väl?
Citera
2020-02-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Och i 20-års ålder, så gammal vet jag inte om man kan säga om just den åldern? Tycker själv man är ungdom då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in