2020-02-15, 13:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur långt jag kan se beror helt på min höjd över marken, ingenting med någon kurva att göra.

Vet du hur jag kommer till den slutsatsen? För att där syns ingen kurva. Bara platt jord, så långt ögat kan se. 👍
Men glöm det där att du ska kunna se en krökning om du inte kan visa att manrde kunna se en sådan.

Titta istället på vad jag försöker förklara, att horisonten är längre bort ju högre upp du är, och att det kan beräknas med trigonometri. Det skulle inte fungera alls om jorden var platt.
Citera
2020-02-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Väldigt mycket förvirring från din förvirrade hjärna om vad antaganden är.
Vet att det är en svår fråga men jag ställer den ändå. Varför kan man inte se Kina i bilden? Det är inte som att det är en liten plats.

Det inte som att det är ett kort avstånd, heller.

Jämför du en platt jord med en fotbollsplan, eller hur tänker du?
Citera
2020-02-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men glöm det där att du ska kunna se en krökning om du inte kan visa att manrde kunna se en sådan.

Titta istället på vad jag försöker förklara, att horisonten är längre bort ju högre upp du är, och att det kan beräknas med trigonometri. Det skulle inte fungera alls om jorden var platt.

... Baserat på antagandet att man ska kunna se hur långt som helst på en platt jord. Jo, jag förstår.
Citera
2020-02-15, 13:52
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Vad har bristfälliga bevis för en rund jord med religion att göra?
Det finns inga bristfälliga bevis för en rund jord. Att jorden är rund är 100% vetenskaplig bevisat. Finns inga some helst frågetecken. Bara imbeciller som dig som inte förstår sig på bevisen och därför drar slutsatsen att det är en stor konspiration.

Nåja för att svara på din fråga, många religiösa tolkar Bibeln som bevis för att jorden är platt, därav många flat earthers i religiösa delar av USA
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur räknar du ut hur långt du ska kunna se över en platt jord?
Citat:
Avståendet till horisonten över ett hav kan räknas ut med denna formel: Kvadraten på avståndet till horisonten är ögats höjd över havsytan gånger jordens diameter (12 750 km). I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga. [2]

Vid en ögonhöjd över havsnivå på 2 m är det raka avståndet till horisonten, ute på öppet hav, enligt uttryck [2] c:a 5,05 km eller 2,7 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd på 10 m över havsnivån är avståndet cirka 11,29 km eller 6,1 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd av 100 m över havsnivån är avståndet cirka 35,7 km eller 19 nautiska mil.
Avståndet till horisonten över öppet vatten när man står vid en strandkant, cirka 2 m över vattenytan, är således endast cirka 5 km trots att man intuitivt kan tycka att avståndet är betydligt längre.
Du ändrar jordens omkrets till oändligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont
Citera
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Här har du ett av dina 'bevis'... Inte sant?

Och ett väldigt bra bevis. Inte sant?
Citera
2020-02-15, 13:54
Medlem
Citat:
Och ett väldigt bra bevis. Inte sant?

Inte när man på 10.000 meters höjd inte ser en skymt av kurvan, nej.

Men det förstår inte du, då din religiösa tro inte tillåter dig att tänka för dig själv.
Citera
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det inte som att det är ett kort avstånd, heller.

Jämför du en platt jord med en fotbollsplan, eller hur tänker du?

Absolut. Varför inte? Anser du att en fotbollsplan är platt?
Citera
Medlem
Citat:
Väldans massa antaganden om hur långt man ska kunna se på en platt jord.

Som ett absolut minimum 11000meter iaf., så högt har jag suttit t ett plan och ändå sett marken, eftersom marken var tydlig så är jag säker på att jag ser mycket längre än så men låter det vara osagt än så länge.

Ser du minst 11000meter?
Citera
Medlem
Citat:
Absolut. Varför inte? Anser du att en fotbollsplan är platt?

Japp, men jag anser att en fotbollsplan är rätt liten i jämförelse med jordens storlek.
Citera
2020-02-15, 13:55
Medlem
constants avatar
Citat:
... Baserat på antagandet att man ska kunna se hur långt som helst på en platt jord. Jo, jag förstår.
I princip, ja. Men träd och berg ställer sig i vägen, så det blir nog inte så i verkligheten. Men inget hindrar att du kan se väldigt långt. Många ljusår bort.
Senast redigerad av constant 2020-02-15 kl. 13:58.
Citera
2020-02-15, 13:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte när man på 10.000 meters höjd inte ser en skymt av kurvan, nej.
Men har du någonsin förklarat varför man ska se någon kurva på den höjden?

Och varför förstår du inte att du kan observera jordens krökning när horisonten flyttar sig beroende på vilken höjd du är på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in