2020-02-15, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Såg i stämningsansökan att det var uppgifter från väldigt många håll om att SD skulle ha hotat LW. Minns inte på rak arm nu, men fanns det några objektiva uppgifter typ ljudinspelningar eller sparade texter? Fanns det någon som verkligen hade hört SD hota LW, eller byggde samtliga dessa vittnesmål på hörsägen?

Längst ner på sid 17 kan du läsa om en skärmdump t ex som L*ena har gjort som visar SDs kontrollerande beteende "[...]samt uttalade hot till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare uttalat hot innefattande att dö mot Lena Wesström [...]"

Överst står det också att det finns en konversation mellan L*ena och CVBN på messenger, där L*ena skriver att hon sparat all information om något skulle hända henne, då han hotat att döda henne.

På sid 19 finns bandinspelningar mellan SD och Lena på sammanlagt 15 minuter.
Citera
2020-02-15, 13:15
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kan jag inte kopiera från Stämningsansökan längre, då mitt lösenord plötsligt direkt efter att jag laddade ner från minifil trots flera varningar, fått mitt lösenord kapat.

Jag läser på sid 13 i protokollet att det finns en återskapad konversation och foto från Telegram i protokolldelen om SD. Det är från mordkvällen, text och foto på kladdkaka.

För mig är det en okänd plattform för att kunna sända meddelanden till varandra snabbt. Vad jag kan se är den både gratis, kan användas från flera enheter och fri från ads.

Den är också:

"Private
Telegram messages are heavily encrypted and can self-destruct.
"

https://telegram.org/

Frågan är vem av dom som kom på idén att använda den?

Och varför???

För att när båda var på banan de ville hålla det hemligt att, hur och när de sågs...?
Citera
2020-02-15, 13:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja det där låter ju väldigt allvarligt, om det nu är sant. Men du måste tänka på också att det du läser nu i den här stämningsansökan är åklagaren Åsa Hidings egen subjektiva tolkning av vad t.ex. HD och JG har sagt i förhören, att hon (åtminstone på ett formellt plan) är helt övertygad om att SD är gärningsmannen. Som part i målet kan Hiding naturligtvis ha intresse av att bygga upp den här bilden av ett monster som ville döda inte bara LW, utan också andra personer och t.o.m. sina egna barn. Det är ganska lätt att förstå att Åsa Hiding inte vill att vi skall kunna läsa förhören själva och bilda oss en egen uppfattning. Lagmannen Björn Lindén hjälper nu till genom att i det längsta försöka undanhålla oss de här pdf-dokumenten, som enklast hade kunnat lämnas ut på USB-sticka som andra tingsrätter gör.

Ja, absolut. Den bild man har fått efter att ha läst HD:s och JG:s egna bloggar tyder ju snarare på att de gillar SD, och att de inte misstänker honom överhuvudtaget. Tror inte alls att de delar åklagarens uppfattning att han skulle vara det här monstret.
Att Åkl oemotsagd snart under 2 års tid presenterat SD som gärningsman gör iaf, mig ruggigt angelägen läsa försvarets pendang.
Citera
2020-02-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Du är klok som en bok i dina tankar! Jag funderar också på JG om han vittnat "frivilligt" eller om han genom avlyssning blivit konfronterad..
En tanke som jag haft är att JG berättat för att han började inse att HD och flickornas liv kunde vara hotat.
Och jag gissar att SD sagt allt som de nu tolkar som hot på ett förtäckt spelevinksätt, som gör att försvaret kommer att hävda att hoten bara är brutala skämt.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Troligen för att HD inte skulle komma åt hans privata konversationer med LW.

SD pratade om att han börjat använda Telegram i en GC-logg -15 och det var väl då hans förhållande med LW peakade eftersom HD knappt syntes på bilder eller nämndes i loggar mellan höstarna -14 till -15.

Jag har helt lämnat mina tidigare tankar om att SD skulle hålla på med något annat bedrägligt och behövde Telegram för den saken. Jag tror det är så banalt att han blev mordgalen för att ingen av kvinnorna ville ha honom längre och att LW trodde hon hade "övertaget" på honom när hon inte ville ha en relation längre. Tyvärr, verkade hon inte förstå att han kunde vara en tickande bomb efter att ha lämnats av kvinnorna i sitt liv.

Ja, eller hur!?

Jag har ändrat min bild lite också efter att ha läst stämningsansöka, men det fattas en del för att förstå mer om hur allt har hängt ihop.

Helt klart är att det hade varit intressant att fylla på med info från FUP för att få mer kött på benen.
Citera
Medlem
Handlrs avatar
Hoten mot familjen.. Kan mycket väl vara en efterkonstruktion för att "skydda" HD.
Var SD "ledig" Juni,Juli,Augusti 2019 ?
Citera
2020-02-15, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
För att när båda var på banan de ville hålla det hemligt att, hur och när de sågs...?

Absolut, det är vad jag tror.

Det är ju fantastiskt att IT-forensikerna har lyckats återskapa viktiga konversationer får de krypterade texterna!
Eloge till dom!!
Citera
2020-02-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
En tanke som jag haft är att JG berättat för att han började inse att HD och flickornas liv kunde vara hotat.
Och jag gissar att SD sagt allt som de nu tolkar som hot på ett förtäckt spelevinksätt, som gör att försvaret kommer att hävda att hoten bara är brutala skämt.
Så är det ju, verbala hot gör en inte till en mördare. Men det ger en bild till vem han faktiskt var. Jag går själv inte runt och hotar folk. Eller pratar med folk om att jag vill döda nån. Eller andra suspekta uttalanden. Det här blir nog mycket ett karaktärsmål inklusive vissa tekniska spår både i it-bevis och fysiska bevis i form av blod etc. Sammantaget kan jag tycka att de har ett solitt åtal. Men - om försvararen kan förklara mycket av detta på ett trovärdigt sätt så kan han så tvivel. Och man friar hellre än man fäller. Blir han fälld så lär det bli ett överklagande. Fan vet vad hovrätten säger då.
Citera
2020-02-15, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Något som fångat mina tankar:

Sid 22 stämningsansökan:

"Fotografier från övervakningskamera på Stadium 11 maj 2018 (huvudprotolkollet sid 273-274 och sid 278) till styrkande av Lena Wesströms klädsel den 11 maj."

Varför är det viktigt att veta hur hon var klädd den 11 maj?
Det var den där dagen då SD ringde till 112 för att anmäla hotfulla män i området och L*ena tog sig ut vid midnatt, för att senare ta sig hem igen.

Man har kunnat följa hennes rörelser, men fanns det några vittnen?
Och vad hände?
Hände det något som visar hans intentioner?
Citera
2020-02-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Ja och vad hindrar dig att ta del av den offentliga handlingen? Lathet? Snålhet?
Du har rätt att läsa den på plats, alltså är den offentlig.
Jag bor en bit från Örebro, varken lathet eller snålhet från min sida.
Senast redigerad av Luxors 2020-02-15 kl. 13:42.
Citera
2020-02-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är fantastiskt.

Det blir också en lärdom för olika domstolar i framtiden.
Om de ser att de inte kan begränsa offentlighetsprincipen genom att bara lämna ut papperskopior så kanske de slutar med det oskicket och inser att digitala kopior är vad som gäller.

När och hur blir det preliminära beslutet om papperskopior ett permanent beslut?

Om alltför mycket (hela dokument) är sekretessade utan synbar anledning så hoppas jag att någon överklagar sekretessmarkeringarna. Däremot är det helt rimligt att obduktionsbilder, obduktionsrapporter och liknande är helt sekretessade.

Finns det något sätt att lämna bidrag till kostnaden utan att avslöja vem man är?

Precis allt det jag tänkte och undrade sammanfattat!

Hej alla i tråden. Skaffade ett konto lagom till åtal efter att ha följt med från start. Tänkte jag kanske inte orkar sitta tyst länge😆 Tack alla ni som hållit tråden igång och sett till att jag haft ngt att läsa varje kväll innan sömn 👍 och Honan du har gjort ett fantastiskt arbete👌
Citera
2020-02-15, 13:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så är det ju, verbala hot gör en inte till en mördare. Men det ger en bild till vem han faktiskt var. Jag går själv inte runt och hotar folk. Eller pratar med folk om att jag vill döda nån. Eller andra suspekta uttalanden. Det här blir nog mycket ett karaktärsmål inklusive vissa tekniska spår både i it-bevis och fysiska bevis i form av blod etc. Sammantaget kan jag tycka att de har ett solitt åtal. Men - om försvararen kan förklara mycket av detta på ett trovärdigt sätt så kan han så tvivel. Och man friar hellre än man fäller. Blir han fälld så lär det bli ett överklagande. Fan vet vad hovrätten säger då.
Det kan också vara så att de verbala hoten är av den karaktären att man faktiskt kan avfärda dem som harmlösa eller som dåliga skämt utan att ens ha hört försvarets version. Det är vanskligt att förlita sig helt på åklagarens tolkningar, och vi har ju inte ens några lösryckta citat att gå på här som vi hade från P7:an.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-15 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in