2020-02-15, 10:50
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kunde man inte tänka sig att nån av oss härinne skriver ut sidorna i tråden istället? Och skickar bunten till domstolen och ber att få byta rakt av? Sen kan domstolen fundera på om de vill skanna materialet.

Ett alternativ kan ju vara att man hotar med att skicka bunten. Det kan ju finnas saker i tråden som de legalt sett måste ta ställning till, och i alla händelser måste ju bunten diarieföras och arkiveras i ~tio år och utgöra allmän handling, eller vad det heter. Det riskerar ju bli lite filibustrande av det också, och åklagaren vill säkert inte skjuta upp rättegången mer.

Jag vet inte hur sugen jag själv är på att läsa 14.000 sidor om den här smurfen, men jag kan tänka mig att ordna en insamling, om nån mer tycker att det är en bra idé. Praktiska hinder för att ta sitt personliga ansvar för rättssamhället är till för att... plankas.

Briljanta förslag!!!
Senast redigerad av Blessedfruit 2020-02-15 kl. 10:51. Anledning: Stavfel
Citera
2020-02-15, 10:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är intressant att några av de personer de intervjuar har svårt att få ihop bilden av att han är den misstänkte.

Jag kan förstå det.
Det går inte att se på ytan vilka saker denne person har inom sig. Det oavsett om han är skyldig eller inte.

Bara det att hota att ta barns liv visar att han har gått "way over the edge" för vad kan kallas vanlig ilska över en person (L*ena), eller sin egen hustru.

Hota att ta barnens liv.
Jag förstår absolut insatsstyrkan på ett djupare plan.

Jag måste säga att jag är inte förvånad, eller jo lite, men chockad över den läsning jag gjorde igår. Jag har förstått att det har varit allvarligt, men det finns ändå tecken på att den här personen är väldigt obehaglig.

Kylan, som visas efteråt sätter allt på plats.
Brrrr.....

Och att låta henne ligga oupptäckt så länge. Så fruktansvärt.
Det kan han ju inte ha räknat med i sin
vildaste fantasi när han planerade för
mordet.
Han måste verkligen ha hatat henne. Inte
”bara” något gräl som gjorde att det slog
över.

Och han visste att det var lillpojkens
födelsedag. Vilken vidrig människa.
Citera
2020-02-15, 10:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, och om en person misstänks bortrövad, då kan man absolut inte utesluta att hon är död. Och inte heller att hon är långt borta.
De hade ju poliser i området, hur svårt är det att kolla? Det är ju inte nordpolen.

Jag tror de tänker att man befinner sig längre bort från hemmet om man är bortrövad och dödad.
Citera
2020-02-15, 10:57
Medlem
Honan6s avatar
HD och JG har vittnat om detaljer som inte är fördelaktigt för SD om han skulle vara oskyldig till det hemska mordet. Deras vittnesmål innehåller sannolikt mer detaljer som inte rymdes i den sammanfattade stämningsansökan, så de förhör som känns mest intressanta att få läsa är de med SD, HD och JG.

Att LW mördades med ett tillhygge och fick 17 kraftiga slag mot huvudet vittnar om något personligt motiv och utfört av en ytterst farlig människa. Det går inte riktigt ihop med summeringarna av den lama beskrivningen av SD i personutredningen och §7:an där han framställs som normal. Han erkänner medgörligt att han haft en infekterad relation med den mördade för att han kände sig så pressad. Därför kom han att känna ilska som kunde bli till en stark sexuell attraktion. Ska det sistnämnda vara förklaringen till att han vid några tillfällen tagit i för hårt med LW?

Jag förstod att vi genom §7:an inte skulle få reda på varför SD haft en kärlek till att arrangera närbild på en mosad mus för visa upp på sitt GC-konto. Inte heller varför han hade behov av att beskriva hur en groda tog sitt dödshopp från hans hand efter en rolig "lek" eller hur han tänkte när han skrev den makabra loggtexten till bilden med djurkraniet som han visade upp 2 månader efter mordet på LW.
Varför han tog på sig ansvaret för att ordna med en ny burk till LW:s sons cache Solkrök*n på grabbens födelsedag och på 1-årsdagen efter att LW upptäcktes vara försvunnen.

§7:an förklarar inte heller varför SD har hotat HD med att ta hela familjen eller varför han pratat med JG om hans lust att döda en annan människa och hur man undkommer avlyssning. Det verkar nästan som att SD kan vara en lustmördare och detta tänker jag för att det fanns spår av han sperma på LW:s kjol. Jag misstänker att han inte haft sex med henne utan att han helt enkelt har fått en utlösning medan han utförde dådet.

-----------
Stämningsansökan för läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Personutredning Aktbilaga 97 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil97

§7 Aktbilaga 108 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil108

En SAMMANFATTNING modell light 16 sidor

För läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Åklagarmyndighetens pressmeddelande
http://www.aklagare.se/nyheter-press...newsId=3270291
Citera
2020-02-15, 10:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med tanke på att MGK avskrevs från brottet med motiveringen att det inte fanns någon teknisk bevisning vare sig till brottsplats eller annat så blir det ju lite av "moment 22" när inte heller MGM kan knytas till brottsplatsen, samma logik borde ju gälla för den misstänkte MGM vilket jag är ganska säker på att Backman kommer att anföra.

Många frågetecken är det och jag saknar verkligen våra proffstyckares åsikter i fallet, märkligt tyst på den fronten.

För MGM finns ju teknisk bevisning som binder honom till BO i närtid till mordet. Uppenbarligen har man inte hittat det från MGK.
Citera
2020-02-15, 11:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För MGM finns ju teknisk bevisning som binder honom till BO i närtid till mordet. Uppenbarligen har man inte hittat det från MGK.

Ja, MGM och BO har ju haft ett on/off-förhållande så det är ju inte så konstigt att det finns spår av MGM i närheten/på BO, MGK kanske var skickligare i att inte sätta av DNA och andra spår.

Hur pass i närtid spåren för MGM har avsatts vet vi ju inte och jag tror inte att utredningen kan ge ett odiskutabelt svar på det.

Förstå mig rätt, MGM är den skyldige i min bok, det ska bara bevisas.
Citera
2020-02-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur är det möjligt att bara gå förbi om man känner en konstig lukt?
Ville inte hunden dra åt det hållet?
Jag kan förstå om man inte vill upptäcka en död kropp men skulle nog själv ha gått aningen närmare för att i alla fall se vad det var.
Man behöver ju inte gå alldeles inpå för att se alla obehagliga detaljer.

Väldigt "lustigt" att jag fick syn på din undran.
Jag passera nämligen själv en skogsdunge förra veckan och tyckte att det luktade väldigt fränt/märkligt. Noterade och gick vidare.
I efterhand har jag ändå undrat vad fan det var som luktade.
Tänker att om man aldrig känt lukten av lik, så kanske man som jag, lägger märke till skum lukt men går vidare?
Instinkt?
Logiskt på något sätt?
Smakar något gott, vill man ha mer.
Smakar nåt illa, spottar man ut.
Luktar det gott, så vill man närma sig?
Luktar det illa, vill man avlägsna sig?

Och ja, jag ska gå tillbaka dit i dag och inspektera platsen närmare.
Stay tuned, folks!
😉
Senast redigerad av uncommon-name 2020-02-15 kl. 11:07.
Citera
2020-02-15, 11:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, MGM och BO har ju haft ett on/off-förhållande så det är ju inte så konstigt att det finns spår av MGM i närheten/på BO, MGK kanske var skickligare i att inte sätta av DNA och andra spår.

Hur pass i närtid spåren för MGM har avsatts vet vi ju inte och jag tror inte att utredningen kan ge ett odiskutabelt svar på det.

Förstå mig rätt, MGM är den skyldige i min bok, det ska bara bevisas.

Jag vet vad du menar. SD är skyldig i min bok också men det blir problematiskt när den tekniska bevisningen kan bortförklaras av att de haft naturlig kontakt. Jag är därför inte alls säker på en fällande dom i HR.
Citera
2020-02-15, 11:06
Medlem
Citat:
Det är intressant att några av de personer de intervjuar har svårt att få ihop bilden av att han är den misstänkte.

Jag kan förstå det.
Det går inte att se på ytan vilka saker denne person har inom sig. Det oavsett om han är skyldig eller inte.

Bara det att hota att ta barns liv visar att han har gått "way over the edge" för vad kan kallas vanlig ilska över en person (L*ena), eller sin egen hustru.

Hota att ta barnens liv.

Jag måste säga att jag är inte förvånad, eller jo lite, men chockad över den läsning jag gjorde igår. Jag har förstått att det har varit allvarligt, men det finns ändå tecken på att den här personen är väldigt obehaglig.

Brrrr.....

Jag håller inte med dig där riktigt.
Om det där stämmer så fanns det ännu större orsak till att låta barnen gå
till skolan innan man tog honom.
Han hade ju inte barrikaderat sig i bostaden med barnen som gisslan, däremot
skulle det scenariot ha kunnat uppstå med barnen kvar i bostaden vid tillslaget.
Citera
2020-02-15, 11:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag håller inte med dig där riktigt.
Om det där stämmer så fanns det ännu större orsak till att låta barnen gå
till skolan innan man tog honom.
Han hade ju inte barrikaderat sig i bostaden med barnen som gisslan, däremot
skulle det scenariot ha kunnat uppstå med barnen kvar i bostaden vid tillslaget.

Man ska nog ta det HD säger med en nypa salt. Hon måste ju förklara varför hon helt plötsligt blev så tight med SD efter mordet om hon nu är oskyldig.

Att hon och barnen blivit hotade är en ypperlig förklaring men bara sann om hon verkligen är oskyldig.
Citera
2020-02-15, 11:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det verkar passa tidsmässigt med den försämrade relationen och det verkar också finnas en likhet i och med att han i så fall återvänt till båda platserna vid ett senare tillfälle.

Vad gäller gitarrmysten så verkar den ursprungliga platsen inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades. SD hade en FTF på denna plats 28 februari 2018 och därmed också någon form av ursäkt om hans dna finns på platsen. Ingen annan av de personer som diskuterats som alternativa gärningsmän verkar dock ha varit på den gamla platsen.

Att trixa med geologgar är inte straffbart även om utredarna kan ha sett det som intressant hur en misstänkt uppträder i andra sammanhang. Möjligen kan det ha varit en ingång för att få den misstänkte att börja erkänna något mindre allvarligt, men det bör nog ändå inte hamna i FUP.

Väldigt intressant faktiskt.
Tack för detta!

Jag får erkänna att flera av de spekulationer som förekom i tråden tidigt (och även senare) har jag slagit ifrån mig som antingen för banala eller för otroliga.

Jag har mycket att lära av detta.

Trodde aldrig att det skulle ha handlat om en cache som kunde ha haft någon betydelse.

Samtidigt kan jag inte minnas att det i tråden pratats om denna position av en befintlig cache som funnits där? Eller var jag bara "blind" för att jag slog bort detta.

Nu ser jag ju att platsen är av betydelse och att det har med mordet att göra på ett eller annat sätt.

Ska bli intressant att få höra hur konversationerna sett ut mellan SD och LW denna kväll!

Kan ändå inte riktigt smälta att han valde denna plats (om han är skyldig till mordet). Det är ju inte bara så att han bor nära, han har tidigare anmälningar på sig och att han dessutom varit på brottsplatsen innan.

Hur i hela friden tänkte han?

Jag tänker att hans mordiska tankar har tagit över i hans hjärna så till den milda grad att han inte kan styra över dom, utan de grumlar hans klarsynthet.

Smart men dum.
Citera
2020-02-15, 11:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Hota att ta barnens liv.

Brrrr.....
Ja det där låter ju väldigt allvarligt, om det nu är sant. Men du måste tänka på också att det du läser nu i den här stämningsansökan är åklagaren Åsa Hidings egen subjektiva tolkning av vad t.ex. HD och JG har sagt i förhören, att hon (åtminstone på ett formellt plan) är helt övertygad om att SD är gärningsmannen. Som part i målet kan Hiding naturligtvis ha intresse av att bygga upp den här bilden av ett monster som ville döda inte bara LW, utan också andra personer och t.o.m. sina egna barn. Det är ganska lätt att förstå att Åsa Hiding inte vill att vi skall kunna läsa förhören själva och bilda oss en egen uppfattning. Lagmannen Björn Lindén hjälper nu till genom att i det längsta försöka undanhålla oss de här pdf-dokumenten, som enklast hade kunnat lämnas ut på USB-sticka som andra tingsrätter gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
HD och JG har vittnat om detaljer som inte är fördelaktigt för SD om han skulle vara oskyldig till det hemska mordet. Deras vittnesmål innehåller sannolikt mer detaljer som inte rymdes i den sammanfattade stämningsansökan, så de förhör som känns mest intressanta att få läsa är de med SD, HD och JG.
Ja, absolut. Den bild man har fått efter att ha läst HD:s och JG:s egna bloggar tyder ju snarare på att de gillar SD, och att de inte misstänker honom överhuvudtaget. Tror inte alls att de delar åklagarens uppfattning att han skulle vara det här monstret.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-15 kl. 11:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in