2020-02-15, 12:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Såg i stämningsansökan att det var uppgifter från väldigt många håll om att SD skulle ha hotat LW. Minns inte på rak arm nu, men fanns det några objektiva uppgifter typ ljudinspelningar eller sparade texter? Fanns det någon som verkligen hade hört SD hota LW, eller byggde samtliga dessa vittnesmål på hörsägen?

Du kan söka på "hot" i stämningsansökan och då ser du att Lena sparat hot från SD, och även visat upp dessa för andra.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Pedal och handtag är nog aktuellt då åklagaren menar att SD haft LW:s DNA på handen, och på hans sko vet vi ju redan att LW:s DNA funnits på. Allt detta har säkert försvaret hittat en förklaring till ändå. Jag tror nog Backman ser fram emot rättegången. Han har nog mycket att säga om mycket saker. Exempelvis att hans DNA på LW:s ring och hennes kjol kan ha hamnat där vid ett annat tillfälle, och då likadant med LW:s DNA på hans sko. Om försvaret slå hål på dessa saker; ja, då finns det inte så mycket graverande bevisning kvar för åklagaren.

Denna utredning fick sin "dom" redan när polisen i Örebro förstörde utredningen genom att fullkomligt skita i både skriklarmet och larmet om konstigt lukt. För högst troligt så hade en bättre bevarad kropp vid obduktionen gett tillräckligt för att kunna ro detta i hamn. Nu är jag tyvärr ytterst tveksam till en fällande dom i hovrätt.

De har förmodligen inte läst stämningsansökan. Det borde de göra, för risken finns att deras granne snart är tillbaks fri ute på gatorna.

Med tanke på att det mesta krutet från åklagaren verkar gå åt till att vederlägga vad MGM hävdar så delar jag ditt tvivel på att det här håller hela vägen.

Som sagt, stämningsansökan är riklig men djävligt defensiv enligt mig.

Längden på yrkandet är inte ett uttryck för styrkan i åtalet.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Nu kan jag inte kopiera från Stämningsansökan längre, då mitt lösenord plötsligt direkt efter att jag laddade ner från minifil trots flera varningar, fått mitt lösenord kapat.

Jag läser på sid 13 i protokollet att det finns en återskapad konversation och foto från Telegram i protokolldelen om SD. Det är från mordkvällen, text och foto på kladdkaka.

För mig är det en okänd plattform för att kunna sända meddelanden till varandra snabbt. Vad jag kan se är den både gratis, kan användas från flera enheter och fri från ads.

Den är också:

"Private
Telegram messages are heavily encrypted and can self-destruct.
"

https://telegram.org/

Frågan är vem av dom som kom på idén att använda den?

Och varför???
Citera
2020-02-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi har offentlighetsprincipen här i Sverige.
Ja och vad hindrar dig att ta del av den offentliga handlingen? Lathet? Snålhet?
Du har rätt att läsa den på plats, alltså är den offentlig.
Citera
2020-02-15, 12:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Hudiksvalls tingsrätt har sedan länge enbart lämnat ut fup i pappersformat likaså Falu tingsrätt. Fler kommer att följa deras exempel då det faktiskt är förbjudet att sprida offentliga handlingar. Du/ni verkar vara väldigt insatta i offentlighetsprincipen så sånt känner ni säkert redan till.
I vilken lag står det att det är förbjudet att sprida offentliga handlingar?
Varför finns i så fall t ex Ratsit och liknande webbplatser?
Hela deras affärside går ut på att sprida offentliga handlingar.
Citera
2020-02-15, 12:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Såg i stämningsansökan att det var uppgifter från väldigt många håll om att SD skulle ha hotat LW. Minns inte på rak arm nu, men fanns det några objektiva uppgifter typ ljudinspelningar eller sparade texter? Fanns det någon som verkligen hade hört SD hota LW, eller byggde samtliga dessa vittnesmål på hörsägen?

Det finns även WhatsApp-kommunikation mellan LW och SD där han är hotfull mot henne, skärmdump från LW:s sparade bilder på SD:s dödshot, sparade samtal mellan LW och SD där han hotar henne.
Citera
2020-02-15, 12:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan inte riktigt tro på det scenariot. Jag tror HD är ett offer precis som LW. Jag tror heller inte han hade en medgärningsman. Det hade kommit fram vid det här laget. Eller...? Är det verkligen möjligt att man som normal människa, HD, kan mörda och därefter bara lämna detta? Hur många psykopater finns det i så fall i Hjärsta?
Ibland tror jag att HD är inblandad och ibland tror jag hon är ett offer.

Det är svårt att tänka sig att två personer i ett äktenskap är tillräckligt galna för att mörda.
Samtidigt finns det så mycket konstigt i hennes beteende.

Om hon är oskyldig så hoppas jag att hoten mot hennes familj finns inspelade så att det tydligt framgår att det inte är en efterkonstruktion från hennes sida.
Citera
2020-02-15, 12:56
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kan jag inte kopiera från Stämningsansökan längre, då mitt lösenord plötsligt direkt efter att jag laddade ner från minifil trots flera varningar, fått mitt lösenord kapat.

Jag läser på sid 13 i protokollet att det finns en återskapad konversation och foto från Telegram i protokolldelen om SD. Det är från mordkvällen, text och foto på kladdkaka.

För mig är det en okänd plattform för att kunna sända meddelanden till varandra snabbt. Vad jag kan se är den både gratis, kan användas från flera enheter och fri från ads.

Den är också:

"Private
Telegram messages are heavily encrypted and can self-destruct.
"

https://telegram.org/

Frågan är vem av dom som kom på idén att använda den?

Och varför???

Troligen för att HD inte skulle komma åt hans privata konversationer med LW.

SD pratade om att han börjat använda Telegram i en GC-logg -15 och det var väl då hans förhållande med LW peakade eftersom HD knappt syntes på bilder eller nämndes i loggar mellan höstarna -14 till -15.

Jag har helt lämnat mina tidigare tankar om att SD skulle hålla på med något annat bedrägligt och behövde Telegram för den saken. Jag tror det är så banalt att han blev mordgalen för att ingen av kvinnorna ville ha honom längre och att LW trodde hon hade "övertaget" på honom när hon inte ville ha en relation längre. Tyvärr, verkade hon inte förstå att han kunde vara en tickande bomb efter att ha lämnats av kvinnorna i sitt liv.
Citera
2020-02-15, 12:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte han var så smart. En avtorkning, visuell granskning, klart! Tyckte han. Med tanke på alla spår han verkar ha strösslat hela omgivningen med, så verkar han inte direkt intelligent.
Det är så dumt att man med rätta kan ifrågasätta hans intelligens absolut. Hur tänkte han inte där?
Citera
2020-02-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
I vilken lag står det att det är förbjudet att sprida offentliga handlingar?
Varför finns i så fall t ex Ratsit och liknande webbplatser?
Hela deras affärside går ut på att sprida offentliga handlingar.

När det gäller FUP så är ju ingen dömd och om du sprider det så gör du dig skyldig till förtal även om uppgifterna är sanna(5:e kap paragraf 1, första st brottsbalken.

Ratsit har utgivningstillstånd. Mr Koll har saknat detta därför är de i blåsväder.

Har du utgivningstillstånd?
Citera
2020-02-15, 13:06
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Hur ska man tolka att HDs vittnesmål finns med i stämningsansökan? Innebär det att hon frivilligt har beslutat att vittna mot SD? Och alltså har ställt sig på åklagarkammarens "sida", eftersom hon ju inte har någon skyldighet att vittna mot sin (ex)partner/barnens far?

(Undrar alltså inte om hon talar sanning eller inte, utan bara vilken sida hon har ställt sig på.)
Citera
2020-02-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, längden på yrkandet är inte ett uttryck för styrkan i åtalet, vi får se var det landar, I TR kan ju vad som helst hända men HR är en helt annan sak.
Säger du det säger du? Nej, du har nog rätt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in