2020-02-15, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är ett uselt polisarbete, samma sak som med skriken, ingen klarade av
att se sammanhangen och koppla ihop det.
Hade dom gjort det så hade dom hittat LW betydligt tidigare.

Ja, om man nu ser till det i efterhand.

Flera tidiga indikationer på att något allvarligt har hänt mycket nära brottsplatsen och som inte har satts i sitt sammanhang trots att hon saknas:

- skriken
- bärgaren
- anmäld lukt från brottsplatsen bara några dagar efter försvinnandet

Har mer missats?
Citera
2020-02-15, 11:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, om man nu ser till det i efterhand.

Flera tidiga indikationer på att något allvarligt har hänt mycket nära brottsplatsen och som inte har satts i sitt sammanhang trots att hon saknas:

- skriken
- bärgaren
- anmäld lukt från brottsplatsen bara några dagar efter försvinnandet

Har mer missats?

Det finns säkert mer som framgår i FUP. Inte förvånande att man vill hålla den ifrån allmänheten.
Citera
2020-02-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, MGM och BO har ju haft ett on/off-förhållande så det är ju inte så konstigt att det finns spår av MGM i närheten/på BO, MGK kanske var skickligare i att inte sätta av DNA och andra spår.

Hur pass i närtid spåren för MGM har avsatts vet vi ju inte och jag tror inte att utredningen kan ge ett odiskutabelt svar på det.

Förstå mig rätt, MGM är den skyldige i min bok, det ska bara bevisas.
Efter att ha läst stämningsansökan tror jag att utredarna har rätt bra koll. De vet vilka kläder BO haft på sig och när hon haft på sig dessa. Ett av barnen har ju vittnat om sina sista iakttagelser av sin mor under kvällen/natten. Jag tror inte att SD kommer att kunna bortförklara faktiska bevis
Citera
2020-02-15, 11:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fick ett privat mail från min vän, den där som är avstängd en vecka, och han bad mig meddela er följande:

Hej.
Jag har jagat på alla journalister jag känner till.

Kan härmed bekräfta att Aftonbladet nog inte kommer fördjupa sig i Lena fallet.
Dom var sist med att rapportera stämningsansökan och dom kommer INTE att plocka ut FUP.
Det kommer nog bara att bli lite vardaglig rapportering med stulet mtrl från andra media.
Vi får hoppas på bättre lycka från nån av dom andra.
Här är svar från Aftonbladet.

Hej, vi kommer inte att köpa ut förundersökningen då cheferna tycker det blir för dyrt.

Med vänlig hälsning
=====================================
Andxrs Johansxon
reporter

Aftonbladet
Nyhetsredaktionen
105 18 Stockholm

Edit: Jag tolkar ovanstående som att inte ens tidningarna får någon pdf.

Jag hade det på känn, de stora drakarnas ointresse för fallet har varit märkbart tydligt, varför har jag inte en aning om men skillnaden i bevakning tycker jag har varit markant, jämför med Möller-målet eller Boden-målet t.ex.

Men ett stort tack till er båda för att ni försökte i alla fall.
Citera
2020-02-15, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan inte riktigt tro på det scenariot. Jag tror HD är ett offer precis som LW. Jag tror heller inte han hade en medgärningsman. Det hade kommit fram vid det här laget. Eller...? Är det verkligen möjligt att man som normal människa, HD, kan mörda och därefter bara lämna detta? Hur många psykopater finns det i så fall i Hjärsta?

Nä, jag tror inte heller på det.

Två psykopater kan nog inte leva ihop.

Om HD skulle ha haft något med det hela att göra skulle det isf bero på att hon var totalt toppstyrd och hotad av SD att medverka på något plan. Men jag tror inte att hon skulle kunna hålla ihop mentalt vid förhör mm.

Nu finns det ju inte heller något som tyder på att hon har med mordet alls att göra.
Citera
2020-02-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hon var klok nog att förstå att hon måste ta det försiktigt med honom. Därför försökte hon hålla en vänskaplig relation mellan dem, t.o.m. bjuda in till fika för att prata om saken som normala vuxna. Det är mina tankar.

Jag instämmer. Har man erfarenhet av sådana slags labila människor och dessutom fått hot över sig, så vet man/lär man sig att försöka manövrera eller hantera situationer därefter. Inte så enkelt att avsluta relationer dock då det blir uppenbart om man säger nej till sex t ex, men kanske "måste" ställa upp för att förhindra eskalerande. Ofattbart att folk inte tänker längre än att "hon fortsatte ju förhållandet ", "hon kunde inte låta bli SD" osv.
Kan vara så, kan alltid vara så - men jag sätter för troligt att hon verkligen inte ville efter x antal hot, förändrade omständigheter (när hon exvis förstod att han inte avsåg lämna HD för ett liv med henne) samt att hon sett hans tendenser till upphetsning av "aggressionssex"/och/el andra böjelser. Enligt vad man kan utläsa av stämningsansökan.
Citera
2020-02-15, 11:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Efter att ha läst stämningsansökan tror jag att utredarna har rätt bra koll. De vet vilka kläder BO haft på sig och när hon haft på sig dessa. Ett av barnen har ju vittnat om sina sista iakttagelser av sin mor under kvällen/natten. Jag tror inte att SD kommer att kunna bortförklara faktiska bevis

Mja, längden på yrkandet är inte ett uttryck för styrkan i åtalet, vi får se var det landar, I TR kan ju vad som helst hända men HR är en helt annan sak.
Citera
2020-02-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo jag.
Hittades i Folketorp. Tror ej att det nämnts tidigare i tråden, sökning gav ingen träff. Var det kanske där det fanns något sommarhus?
Har inte orkat kolla upp.

Nej jag har inte heller grävt vidare, jag tänker att det finns alltid någon annan som redan har koll , speciellt de som bor i trakterna. Men jag kan minnas att det nämnts att det gjorts husrannsakan i sommarhus. Har ju spekulerats mycket kring att MGM borde ha gjort sig av med skorna och alla kläder som använts i samband med mordet och lite anmärkningsvärt att så inte gjordes.
Citera
2020-02-15, 11:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket nedslående.
Tack till din vän och till dig för ert jobb i detta.

NA kanske!

SD:s namne på NA kommer nogsamt rapportera och med ditt provabonnemang får tacksamma trådmedlemmar information via dig!

Hoppas någon tar sig till TR, fotograferar innehållsförteckningen i FUP och laddar upp bilder till tråden, så kan vi få ledtrådar till att bedöma vilka sidor man kan skippa.
För egen del upplever jag förhören med SD, HD och JG som intressantare än milslånga konversationer mellan offret och den misstänkta.

(Jag befinner mig på annan ort nästa vecka, så jag kan tyvärr inte ta mig till TR)

Nu väntar jag spänt på att förhandlingsschemat ska publiceras, så jag kan välja dagar det kan vara intressant att vara på plats att köa för åhörarplats. De skrev väl något om "medsal" med videoupptagning?

-----------
Stämningsansökan för läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Personutredning Aktbilaga 97 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil97

§7 Aktbilaga 108 www.filedropper.com/rebrotrb2705-18aktbil108

En SAMMANFATTNING modell light 16 sidor

För läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Åklagarmyndighetens pressmeddelande
http://www.aklagare.se/nyheter-press...newsId=3270291
Citera
2020-02-15, 11:51
Medlem
Jag känner en person som har mött SD, vid mer än ett tillfälle och denne framställer SD, som en kvinnotjusare som raggar på många kvinnor. Även när de är i sällskap med sina män.
Han kan också vara väldigt stöddig mot folk och uppvisa en lite överlägsen stil.
Psykopat kan nog vara nära sanningen.
Citera
2020-02-15, 11:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Om det nu är så att "bevisen" inte går att anknyta till tidpunkten för morden, eller till brottsplatsen. Således att bevisen inte håller måttet. Om därtill stora delar av indicierna inte är det utan bara kreativa hypoteser. Antagligen i mycket stor mängd, på grund av utredarnas och åklagarens egna tvivel om detta räcker för fällande dom. Tänk om TR släpper honom i väntan på åklagarens överklagan till HR.

Vad gör ni när ni möter honom på storköpets parkering eller i cacheskogen ? Är det att aldrig mer cacha ensam som gäller i Örebro län?

Måste varna för att dras med i masspsykosen och ta ut segern i förskott.
Citera
2020-02-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom fatala misstagen i början bara ökar!!!!!!
Det finns nog anledningar till att Springare fick gå från utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in