2020-02-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt aftonbladet även detta som är nytt, iallafall för mig:

Har inte läst alla sidor i framställan än men det var nytt, iaf i tråden.

BP är onekligen en plats som väcker frågor. Var det en ”etablerad” plats för SD och LW att träffas på? (något vittne har väl uppgett något ditåt)
Vad är det för metallbit som man hittat där?
Vad är det för tre aluminiumburkar som man hittat där? Satt de först och drack cider den hemska kvällen?
Som jag fattat har man inte hittat några spår från SD på BP (förutom spåren på LW, som ev kan förklaras genom deras relation).
Blir inte då detta lite märkligt: ”..anträffade spår i terrängen härrör från LW och att någon okänd persons dna inte har hittats till uteslutande av alternativa gärningsmän.” (s 12 el 13)
Hur kan man utesluta annan GM bara utifrån frånvaron av dna, när man inte hittat SD:s dna? Om han kunde vara på BP utan att lämna dna borde väl någon annan också kunnat ha gjort det?
Eller tänker jag snett.🤔

Sedan stipuleras även att förhöret med den tekniker som undersökt BP bör ske PÅ själva BP. Tycker inte att det känns så övertygande på något vis.
Och borde inte BP då hållas avspärrad?

Det blev några frågetecken. Litar på att du/någon rätar ut dem.
Citera
2020-02-14, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Jag undrar vad de här föremålen kan ha för betydelse eftersom de är med i stämningsansöka:

"3. Det yrkas att beslaget av följande egendom, som tagits i beslag på
brottsplatsen, ska bestå till dess domen vinner laga kraft. Därefter ska
egendomen hävas (ingen anspråkstagare).
• Metallbit och tre aluminiumburkar (2018-5000-BG52903 p 14-15)
"

Det måste ju finnas mängder av annat beslagtaget, men just dessa nämns.
Citera
2020-02-14, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det var nytt.

Även detta:

"Advokaten uppger att de har en mängd invändningar mot hur bevisen tolkats. Och att de har egen bevisning som de kommer lägga fram i rätten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Admbvj/atalas-for-mordet-pa-lena-wesstrom
Citera
2020-02-14, 23:10
Medlem
notknapparens avatar
Hemsk man som både hotar att döda sin egen och medlemmar ur L*enas familj.
Barnen...

Det visar att han har gått över gränsen att inte bara hota L*ena utan hotar att döda andra också. Verkligen en allvarlig gräns att gå över som visar vem han är.

"Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan
Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan
Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång."

Messengerkonversation mellan Lena Wesström och Christian Von
Bennigsen-Mackiewicz
[...]", att Stefan
Davidsson hotat att döda Lena Wesström eller någon anhörig till henne[...]

https://issuu.com/honan6/docs/dokument
Citera
2020-02-14, 23:29
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så här står det på sid 4-5:

"Vittnesförhör med forensiker Daniel Wiberg (förhörsbilaga 5), NFC, att höras
angående arbetsmetoder samt utförda undersökningar och omtag till styrkande
av att blod/DNA från Lena Wesström anträffats i Stefan Davidssons bostad och
på hans skor
samt att DNA från Stefan Davidsson anträffats på Lena
Wesströms kjol och ring
"

https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Det står ju inte uttryckligen blod på skorna, men samtidigt står det ju DNA på kjol ring. Varför då inte bara skriva DNA på kjol ring och SDs skor?

För att göra det hela än mer surrigt, så vet vi ju att det har hittats sperma på kjolen, vilket borde vara det DNA fynd man matchat till SD.

Bara vänta och se...

Vet inte om jag förstår hur du menar helt.. Men det är ju DNA alltihop precis som du säger; hennes på skorna (blod) och hans på kjolen (sperma).
Att de uttryckligen skiljer på hans besudlingar som sperma och DNA tolkar jag som att spåren på ringen är av annan sort, typ hudavskrapningar. Det framgår ju att hon hade avvärjningsskador, vilket brukar gälla händerna. Men bara min gissning!
Citera
2020-02-14, 23:36
Medlem
Ingen annan som reagerade på att det nämndes en plats/ort där de aktuella blå skorna hittats/fanns - tror det är ett -torp namn (så många sidor sen jag läste stämningsansökan).
Tänkte just att det inte var hemmavid. Eller är jag snurrig?
Citera
2020-02-14, 23:37
Medlem
Handlrs avatar
SD övervägde familjen när han valde att "leka" med LW.
LW hade bevisligen befogad rädsla för Stefan Davidsson.
Sedan att SD hotar sin egen familj och hotar LW..
Vad har LW för hållhake på honom ?
Nu när hans "image" är förstörd.. varför inte lägga korten på bordet ?
En "olycka" kommer sällan ensam.. tråkigt men sant.
Citera
2020-02-14, 23:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Ja jag läste det nyss och reagerade också, då inget sådant finns i Stämningsansökan!
Dom sitter kanske redan på jättefupen
Citera
2020-02-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Ingen annan som reagerade på att det nämndes en plats/ort där de aktuella blå skorna hittats/fanns - tror det är ett -torp namn (så många sidor sen jag läste stämningsansökan).
Tänkte just att det inte var hemmavid. Eller är jag snurrig?

Jo jag.
Hittades i Folketorp. Tror ej att det nämnts tidigare i tråden, sökning gav ingen träff. Var det kanske där det fanns något sommarhus?
Har inte orkat kolla upp.
Citera
2020-02-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte läst alla sidor i framställan än men det var nytt, iaf i tråden.

BP är onekligen en plats som väcker frågor. Var det en ”etablerad” plats för SD och LW att träffas på? (något vittne har väl uppgett något ditåt)
Vad är det för metallbit som man hittat där?
Vad är det för tre aluminiumburkar som man hittat där? Satt de först och drack cider den hemska kvällen?
Som jag fattat har man inte hittat några spår från SD på BP (förutom spåren på LW, som ev kan förklaras genom deras relation).
Blir inte då detta lite märkligt: ”..anträffade spår i terrängen härrör från LW och att någon okänd persons dna inte har hittats till uteslutande av alternativa gärningsmän.” (s 12 el 13)
Hur kan man utesluta annan GM bara utifrån frånvaron av dna, när man inte hittat SD:s dna? Om han kunde vara på BP utan att lämna dna borde väl någon annan också kunnat ha gjort det?
Eller tänker jag snett.🤔

Sedan stipuleras även att förhöret med den tekniker som undersökt BP bör ske PÅ själva BP. Tycker inte att det känns så övertygande på något vis.
Och borde inte BP då hållas avspärrad?

Det blev några frågetecken. Litar på att du/någon rätar ut dem.

Angående DNA spår på BP så utesluter inte texten iaf att man hittat känd DNA där.

De föremål som nämns, burkar och metallbiten, kan då mycket väl innehålla känd DNA/fingeravtryck.

Läste att man även har beslagtagit handtag och pedal på SD cykel. Även det med oklart bevisvärde. Men i vart fall är de detaljerna viktigare än cykeln i helhet.
Senast redigerad av viperstyle 2020-02-14 kl. 23:55.
Citera
2020-02-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Själv tycker jag redan nu att Offentlighetsprincipen är satt ur spel när man begär att allmänheten ska hosta upp en ungefärlig månadslön för att få rätt till den.

Ingen miljöpartist här som vill driva frågan om vissa domstolars iver att bara lämna ut handlingar i pappersform? Riktigt illa för miljön, förutom att offentlighetsprincipen är i fara.
Citera
2020-02-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Angående DNA spår på BP så utesluter inte texten iaf att man hittat känd DNA där.

De föremål som nämns, burkar och metallbiten, kan då mycket väl innehålla känd DNA/fingeravtryck.

Läste att man även har beslagtagit handtag och pedal på SD cykel. Även det med oklart bevisvärde. Men i vart fall är de detaljerna viktigare än cykeln i helhet.

Håller med. Men nog borde de ha angett att SD:s dna fanns på BP om man nu hittat den där? Tycker formuleringarna verkar lite märkligt vaga.
Upplever inte den eufori över stämningens stabilitet som många verkar göra. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in