2020-02-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vi får väl hoppas att våra riktiga experter har lika dåliga kunskaper trots att vissa av dom är professorer inom området.

Och vilka är våra riktiga experter inom epidemiologi? De som publicerar epidemiologi i vetenskapliga tidskrifter kan anses vara en delmängd av dessa. Hittills finns ingen publikation exempelvis som beräknat en dödlighet på 15 %. De som finns nu ligger runt 1 % eller under.

Uttalande i media som inte har vetenskapliga belägg ger jag inte mycket för.
Citera
2020-02-15, 10:14
Medlem
För att inte tala om hur mycket skit som fodras i smink!
Citera
2020-02-15, 10:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen skitsnack. Två av 595 har dött utanför kina. 0,3 %. Beräkningar har visat både på 0,3-0,6 % och under 1 %.

Av riskgrupper kommer fler att dö (gamlingar och underliggande sjukdomar). Du kan inte räkna på de siffrorna och skippa alla med milda symptom.

Men återigen:

- Det är sannolikt många fler än 595 smittade utanför Kina. Men de som har lindriga symtom söker antagligen inte vård, i tron att det är en vanlig förkylning. Potentiellt sett talar det alltså för en lägre dödligt än vad din beräkning indikerar.

- Vi vet ännu inte utfallet för de 595 som officiellt smittats. Det talar potentiellt sett för en högre dödlighet.

- Så länge antalet smittade är på sin höjt något dussin så är det inga svårigheter för vården att hantera det. Men hur blir det om antalet smittade i ett land av exempelvis Tysklands storlek uppgår till hundratusentals?

- Av de som diagnostiserats utanför Kina så är det många som varit i just Kina. Gissningsvis är det inte gamla multisjuka som flyger 5-15 timmar till Kina på semester, utan unga och friska människor. Förutsättningarna för dem att klara sig är antagligen ganska goda.

Sammantaget så är det fortfarande väldigt svårt att uttala sig om dödlighet. Det kan vara 0,3 procent eller mindre än det, men det kan också vara mer än en procent.
Citera
2020-02-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
och reflexmässigt om det kliar till i ansiktet rör man nog i ansiktet hur som helst...man rör i ansiktet fast man inte tror man gjort det
[/quote]

Inte med fingrarna. Klia med ovansidan av handen funkar utmärkt. Jag gör så automatiskt ända sedan tonåren då jag hade acne och inte ville öka problemet genom att peta med fingrarna på huden. Sedan blir det en vana och man behöver inte tänka på det.
Citera
2020-02-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
BREAKING: 67 new cases of coronavirus on cruise ship near Tokyo, raising ship's total to 285 - Kyodo

Man börjar onekligen fundera på om viruset inte sprids via fartygets ventilation, trots allt.

https://twitter.com/bnodesk/status/1228601424940019713?s=21

Jag tror snarare att någon eller några smittat ner båten totalt och det vi ser nu är resultatet efter att de som smittades i "andra generationen" har genomgått sin inkubationstid. Tänk själva hur det ser ut på ett kryssningsfartyg med hissknappar, räcken i trappor, enarmade banditer, dörrhandtag och inte minst vad som händer när ett en smittad person äter frukost, lunch och middag i buffén. Nysningar rakt över maten, hen tar i mängder av gemensamma slevar och griptänger osv. Bara på en enda måltid kan nog en smittad med virus på händerna och i utandningsluften smitta 100 andra passagerare.
Citera
2020-02-15, 10:20
Medlem

Inte med fingrarna. Klia med ovansidan av handen funkar utmärkt. Jag gör så automatiskt ända sedan tonåren då jag hade acne och inte ville öka problemet genom att peta med fingrarna på huden. Sedan blir det en vana och man behöver inte tänka på det.[/quote]
javisst bättre det, men hur som helst kan du inte vara helt "steril" I DET VARDAGLIGA LIVET
Citera
2020-02-15, 10:21
Medlem
Citat:
då mååste du vara en av de få som aldrig använder annat än hissknappen!!! Hur tankar du bilen, använder du kort, knappar in koder

Elbil, laddas hemma och på jobbet. Behöver på jobbet inte röra vid laddboxen alls. Jag använder min kabel.

Betalar mindre inköp trådlöst med mobilen.

Lunchen på jobbet är naturligtvis ett riskmoment. Tycker att det är väldigt ofräscht med att besticken tas ur en gemensam korg. Äter därför oftast asiatiskt där man får engångspinnar. Även pizza fungerar. Samt baguetter och liknande. Personalens hygien är ett större problem.

Enda gången jag måste knappa in en kod är när jag handlar maten. Som sagt var, jag har insett att det är det stora problemet. Får börja med hemkörd mat. Då betalar jag på nätet.
Citera
2020-02-15, 10:23
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cowboy99
Nu har det gått snart en månad sen viruset uppmärksammades utanför Kina.

Tittar man på Japan som exempel så har det dykt upp diverse fall, dock så är antalet smittade nu 16st. Totalt har 29 smittats, 16 blivit friska och en har tyvärr gått bort. Att tillägga är att hon som avled var 80 år gammal och svårt att avgöra om hon klarat av en vanlig sjukdom vid den åldern. Inte att glömma är att en större del var smittade när de flögs hem av Japan.

Varför har det inte exploderat mer under den här tiden? Varför har inte fler resande spridit det om alla worst case teorier stämmer, dvs smittar innan symptom, extremt smittsamt etc. Känns som med dagens frekventa flygtrafik mellan framförallt Kina som fortfarande är relativt öppet men också de andra länder, borde risken att smittas i Stockholm eller Göteborg vara lika stor om en vecka?

edit, glömde en siffra
Man kan väl utgå från att friska smittbärare inte har uppsökt vård och att sannolikheten att du kan smittas/ bli smittbärare i Stockholm eller Göteborg är ganska stor vs du bor ensligt ute på landet.
Som jag skrivit tidigare så är väl detta ett av naturens sätt att begränsa överbefolkningen på jorden
vi ska ju alla dö så det spelar inte så stor roll om man dör av ålderdom, blir överkörd eller avlider av ett virus
Citera
2020-02-15, 10:25
Medlem
Citat:
Inte med fingrarna. Klia med ovansidan av handen funkar utmärkt. Jag gör så automatiskt ända sedan tonåren då jag hade acne och inte ville öka problemet genom att peta med fingrarna på huden. Sedan blir det en vana och man behöver inte tänka på det.
javisst bättre det, men hur som helst kan du inte vara helt "steril" I DET VARDAGLIGA LIVET[/quote]

Nej, helt steril kan man absolut inte vara.
MEN om alla vidtog samma små enkla åtgärder som jag - tvätta händerna efter toalettbesök, före matintag och vid hemkomst - skulle många sorters smittor generellt begränsas mer än idag.
För att inte tala om folk som har haft kräksjukan och tre dagar senare bjuder hem vänner på middag.

Edit: oj vad konstigt citatet blev. Ser ut som du skrivit mitt inlägg. Sorry!
Citera
2020-02-15, 10:26
Medlem
Ogunquits avatar
Japan har rapporterat 11 nya fall idag + 67 på Kryssningsfartyget.

Jag har ingen info om de 11 nya fallen men den artikel jag länkade till från igår visade på att det är väldigt spritt i Japan, 3 öar. Från Hokkaido i norr till Okinawa i söder och det var inhemsk smitta de beskrev. Om jag fattade det rätt var det få smittade (1?) av de evakuerade från Wuhan. Och dödsfallet var inhemsk smitta.
Citera
2020-02-15, 10:27
Medlem
cowboy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Man kan väl utgå från att friska smittbärare inte har uppsökt vård och att sannolikheten att du kan smittas/ bli smittbärare i Stockholm eller Göteborg är ganska stor vs du bor ensligt ute på landet.
Som jag skrivit tidigare så är väl detta ett av naturens sätt att begränsa överbefolkningen på jorden
vi ska ju alla dö så det spelar inte så stor roll om man dör av ålderdom, blir överkörd eller avlider av ett virus

Nej precis, för en stor del verkar ju en febernedsättande tablett fungera och de klarar sig utan så starka symptom. Hur många svenskar kommer inte varje dag hem från kringliggande länder?

Ser man till Japan igen, vars data jag finner mer trovärdiga så är det fortfarande en ganska svag spridning. Ett till två fall per dag vilket känns väldigt begränsat. I varje fall i en stad med 10 miljoner invånare.
Citera
2020-02-15, 10:28
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamarama
Jag tror snarare att någon eller några smittat ner båten totalt och det vi ser nu är resultatet efter att de som smittades i "andra generationen" har genomgått sin inkubationstid. Tänk själva hur det ser ut på ett kryssningsfartyg med hissknappar, räcken i trappor, enarmade banditer, dörrhandtag och inte minst vad som händer när ett en smittad person äter frukost, lunch och middag i buffén. Nysningar rakt över maten, hen tar i mängder av gemensamma slevar och griptänger osv. Bara på en enda måltid kan nog en smittad med virus på händerna och i utandningsluften smitta 100 andra passagerare.

Det kan mycket väl vara så, men fartyget har nu legat i karantän i två veckor, så snart lär vi veta. Precis som signaturen Studsboll skrev, är fartyget en guldgruva för att studera hur det sprids, inkubationstider och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in