2020-02-13, 15:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VattenApelsin
Nån har gjort en låt för att kämpa mot viruset

Det låter på svenska så här

Bekämpa viruset

Hej virus från Wuhan
Ett annat problem är här igen
För att du ser smitta krypande
Och viruset sprids verkligen
Och minnet...
Av SARS planterade i min hjärna
Kvarstår!
Vi står och bekämpar viruset

Vi hör teorierna om hur det växte
Från ormar och fladdermöss blev en influensa
Överför sjukdomen från människa till människa
Nu växer det och kommer ur kontroll
Det är ett virus som har rest nära och långt
Corona!
Vi måste bekämpa viruset

Och de senaste nyheterna jag såg
Tiotusen människor kanske mer
Människor som blir sjuka med mycket hosta
Människor som blir sjuka med mycket nysningar
Folk oroliga för
Deras hälsa och deras så kära
Lunginflammation!
Vi håller kampen mot viruset

Håll handen ren alltid vet
Hygien kommer att stoppa viruset att växa
När du nyser skyddet med en näsduk
Även hosta bara låt mig lära dig
Bär en mask om du är sjuk
Så att andra inte får det också
Vi räknar med dig!
För att hjälpa till att bekämpa viruset

Tillsammans måste vi övervinna
Att slå denna virus bekämpa som en
För ett liv med hälsa och harmoni
Det är i våra händer det är upp till dig och mig
För vår hälsa i landet
Av våra vänner och familj
Humanitet!
Vi kommer att vinna kampen mot viruset

Är musiken "Hello Darkness my old friend? Annars skulle den passa rätt bra med lite editering.
https://m.youtube.com/watch?v=qYS0EeaAUMw

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I USA gav de remdesivir till den första patienten då hans tillstånd försämrades. Han kvicknade till direkt.

Den här studien verkar i alla fall administreras i Peking. Kanske kör de på flera ställen men tror att det blir mest i Kina för de kan vaska fram 452 patienter.

En studie med remdesivir och malariamedel körs i Shanghai, eller administreras i alla fall därifrån.

Medicinen har varit upp i tråden. Sök bakåt.
Fantastisk nyhet för en gångs skull!

Har Sverige köpt in nån sån, tro? Eller bara värdelös Tamiflu
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-13 kl. 15:32.
Citera
2020-02-13, 15:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja men det är troligare att man underestimerar antalet smittade än döda eftersom bara den bråkdelen som känner sig allvarligt sjuka som uppsöker sjukhus. Liksom i Sverige måste en dödsattest med dödsorsak skrivas. Således diagnostiseras alla döda men visst finns det en risk att människor som dör i lunginflammation diagnostiseras fel åt ena eller andra hållet. Osäkerheten torde dock vara mycket mindre än när det gäller antal sjuka.
Naturligtvis kommer det vara exakt likadant i Sverige.

Jag hade hög feber i 2 dagar och medföljande hosta som hänger i, annars bra. Inte fan springer jag till läkaren. Det kommer inte andra göra heller. Nu har jag inte varit i närheten av ngn känd smittokälla så det är nog en allmän grej jag fick. Frågan är hur man skiljer på allmänna grejer och COVID?

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det var inte dåligt att de lyckats testa 10.6 miljoner när det sägs att bara 6 miljoner stannat kvar i stan när karantänen infördes.
Fem miljoner flydde stan. Det bor 11,5 miljoner i stan. Så ja. 6,5 m.
Borde man inte kunna räkna på det här? Typ
-såhär lång tid tog testfinkammimgen
-såhär många behöver man vara i personal för att genomföra det.

Något luktar....
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-13 kl. 15:42.
Citera
2020-02-13, 15:40
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Givetvis beror det på vad du har i täljaren och nämnaren. Jag orkar inte längre. CFR är med avseende på tid.

Ponera att du har 100 smittade personer vid tidpunkt t_1, kalla dessa grupp A vid tidpunkt t_2 har 5 personer dött (ur grupp A). Då har du CFR vid tidpunkt t_2 = 5/100 = 5%. Det har vid t_3 tillkommit 50 smittade. Vid tidpunkt t_4 har ytterligare en person dött (ur grupp A). Räknar du CFR mellan t_1 och t_4 får du vad? En bra bild över "dödligheten" i grupp A? En bra bild över dödligheten för viruset?

Ja det har du naturligtvis rätt i. Egentligen bör mortaliteten bara beräknas på de fall som insjuknade längre tillbaka än 30 dagar och kan därför vara något underestimerad. Jag tvivlar dock att det skulle vara större än en faktor två och felet minskar med tiden
Citera
2020-02-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fem miljoner flydde stan. Det bor 11,5 miljoner i stan. Så ja. 6,5 m.
Men de kanske menar hela Hubei-provinsen?

Bara ytterligare en signal på att man inte ska tro på några officiella siffror från Kina.
Det blir så där när man ska hitta på lögner som låter bra istället för att presentera de verkliga resultaten.
Citera
2020-02-13, 15:43
Medlem
Och inte bryr sig fullvuxna människor, en satt och snurvla och torkade snoret i händerna på bussen. Nej nu är det slutåkt för min del!
Citera
2020-02-13, 15:46
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, men inte samtidigt...det kan ta flera år.

"Det finns beräkningar som visar att viruset kan fortsätta att spridas i åratal, och att så många som 60–80 procent av jordens befolkning kan komma att drabbas av viruset."

För ett par veckor sedan var risken obefintlig att det skulle spridas till Sverige och nu kan 80 % av jordens befolkning drabbas. Sanningen är den att ingen egentligen vet något.
Citera
2020-02-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Naturligtvis kommer det vara exakt likadant i Sverige.

Jag hade hög feber i 2 dagar och medföljande hosta som hänger i, annars bra. Inte fan springer jag till läkaren. Det kommer inte andra göra heller. Nu har jag inte varit i närheten av ngn känd smittokälla så det är nog en allmän grej jag fick. Frågan är hur man skiljer på allmänna grejer och COVID?
..

Det här har jag påpekat flertal gånger i tråden när vi pratat mörkertal. På flera ställen i världen är det säsong för influensa och förkylningar. Så länge man inte blir megadålig så söker man inte vård för det. Går du till vårdcentralen med en förkylning (I normala fall, troligen nu också) så kommer de bara att sucka och du får vända i dörren, finns inget att göra mot förkylning. Detta vet nästan alla om och därför söker man heller inte i första taget.
Citera
2020-02-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja vi kommer alla dö så småningom, men huruvida du dör av COVID-19 beror på hur gammal du är. Ju äldre du är, ju sannolikare är det. Och huruvida du kommer bli smittad beror på hur många ACE-2 receptorer du har i dina lungor, vilket beror dels på din ras(Asiater har generellt fler) och på om du röker eller har rökt tidigare i ditt liv(rökare har fler).

Röker du inte, och är Arab eller Jude, så är du i princip immun. Då behöver du inte ens skaffa en mask, enligt min bedömning.

Så jag som rökande svennebanan är doomed, bara maxxa alla blancolån som finns och leva loppan fullt ut då innan det är försent
Citera
2020-02-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och inte bryr sig fullvuxna människor, en satt och snurvla och torkade snoret i händerna på bussen. Nej nu är det slutåkt för min del!

Haha kunde varit jag som skrev det där. Satt på bussen nyss, en mamma sitter med sitt barn i knät och pratar högt i telefon om att ungen är jättesjuk i influensa och de är påväg till sjukhuset.

Var en gubbe som sa till kärringen att inte åka kommunalt om de är sjuka. Lite härlig bussunderhållning ändå, var en och annan som kollade upp från mobilerna.
Citera
2020-02-13, 15:51
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
För ett par veckor sedan var risken obefintlig att det skulle spridas till Sverige och nu kan 80 % av jordens befolkning drabbas. Sanningen är den att ingen egentligen vet något.
Vem vet ? Inte du, vem vet ? inte jag, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag.
Citera
2020-02-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Så jag som rökande svennebanan är doomed, bara maxxa alla blancolån som finns och leva loppan fullt ut då innan det är försent

Jag är också en hopplös rökare. Min mamma kommer definitivt stryka med om hon blir sjuk 😬
Citera
2020-02-13, 15:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Min sambo tog vaccinet och blev dålig av det. Han fick en månad senare även svininfluensan (topsad på sjukhus) och var extremt sjuk. Jag tog inget vaccin och levde under samma tak under hela sjukdomsförloppet och fick inte minsta lilla förkylningssymptom. Läkarna var förbryllade och ganska irriterade att jag inte tagit vaccin då jag var riskgrupp. 🐷

Vaccin i all ära men just snabbt uppkomna sjukdomar verkar vara så där effektiva är min egen erfarenhet.

Förmodligen har du bättre immunförsvar än din sambo. Kanske hälsosammare livsstil. (Nu gissar jag).

Själv försöker jag leva hälsosamt. Röker inte, motionerar dagligen samt försöker äta nyttig mat och äter vissa vitaminer speciellt på vintern och vid influensatider. Är ordentligt förkyld med feber väldigt sällan, kanske var femtonde år men då blir jag rejält sjuk och de senaste tre gångerna har jag fått lugninflammation. Har ingen aning varför jag blir så hemskt sjuk när jag blir det och är givetvis lite orolig för Coronaviruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in