2020-02-16, 19:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ja hoppas det fortsätter så för läget kan förändras ganska snabbt. Superspridaren är ett exempel på vad en okänd smittbärare kan innebära och smittbärare som själva inte upplever att de är sjuka kan finnas eller kommer sannolikt att passera över nationsgränser.
Du pratar om britten? Låt oss inte glömma bort Wuhanpatienten som sägs ha smittat 14 personer ur sjukvårdspersonalen i farsotens begynnelse. För övrigt en intressant artikel, den nämner bl a en doktor (!) som spred SARS till fyra länder och en patient i Sydkorea som smittade 85 pers (!!) med MERS.

Citat:
Disease detectives hunting down more information about 'super spreader' of Wuhan coronavirus

https://edition.cnn.com/2020/01/23/health/wuhan-virus-super-spreader/index.html

He calls them super shredders”... Brutalt.
Citera
2020-02-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Holland testar de folk med influensa symptom. Bra åtgärd för att ha koll
Vad gör Tegnell?
https://nltimes.nl/2020/02/10/dutch-gps-test-patients-flu-symptoms-coronavirus

Görs även i US : Coronavirus: US will test people with flu symptoms, in expansion of government response.In a telephone briefing with reporters, Nancy Messonnier of the Centres for Diseases Control and Prevention (CDC) said that the US would begin to test individuals for the coronavirus if they have been identified by local health authorities as having flu-like symptoms.

https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3050759/coronavirus-us-will-test-people-flu-symptoms
Citera
2020-02-16, 19:20
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Någon som vet hur det ligger till med paket från china?

Jag väntar 2st viktiga paket.
Ingen fara då de säkert varit utanför Kina i veckor innan du får dem till ICA. Karantänen är avklarad med råge!
Citera
2020-02-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om du vill påskina att jag spridd panik får du plocka fram det inlägget.

Du behöver inte känna panik, du är i trygga händer, svenska myndigheter verkar ha bra kontroll på situationen i Sverige.
Citera
2020-02-16, 19:23
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Nej inte utan någon form av tidsaspekt.
Vi vet bara att man i snitt smittad 5 andra under sjukdomsförloppet.
Sjukdomsförloppet kan vara 1 vecka, 1 månad eller 1 år.
Detta går dock att uppskatta men man behöver isåfall någon form av genomsnittlig tid från smitttilfälle till död.
Annars vet man inte vid vilket intervall antalet döda ska öka med just 5 (R0).

Däremot verkar siffrorna från kina inte stämma över huvud taget.
Antalet smittade är alldeles för få för ett r0 på 5. Antalet friskförklarade är också alldeles för högt.
Så många som idag är friskförklarade var inte ens smittade förut. Fick fram att det bör vara ca 1500-3000 friska nu.
10000 är helt omöjligt.

Är inte R5 = 5 gånger så många
https://www.worldometers.info/coronavirus/
den 23jan är det 25döda, den 28jan 132döda.... därav att jag länkade till "barometer" sidan....
har du inte dina dagar då och en baseline?
Citera
2020-02-16, 19:25
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du behöver inte känna panik, du är i trygga händer, svenska myndigheter verkar ha bra kontroll på situationen i Sverige.
Jajamen. No problems då flunsan bara drabbar asiater. Men säkrast är nog ändå att sluta äta lunch på kina-thai och viet-restauranger.
Citera
2020-02-16, 19:26
Medlem
Är jag gammal och dement?
Det ger ju en ökning med 5x på 5 dagar....
Måste jag plocka fram matteböckerna för att jag blivit gammal och korkad?
Citera
2020-02-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jajamen. No problems då flunsan bara drabbar asiater. Men säkrast är nog ändå att sluta äta lunch på kina-thai och viet-restauranger.

Det är viktigt att man inte pekar ut eller behandlar någon enskild folkgrupp på ett sätt som kan uppfattas som rasistiskt.
Citera
2020-02-16, 19:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om du vill påskina att jag spridd panik får du plocka fram det inlägget.
I så gott som samtliga. Du är lite för cool för ditt eget bästa, när sådana som du säger att ”läget är under kontroll” är det dags att börja packa väskan.

Ta det inte jättepersonligt men så upplever jag din medverkan. Att någon annan kanske funderar på att dricka klorin för att sanera insidan från coronor stör mig dock inte ett dugg, förr eller senare släpper paniken och denne börjar skriva normala inlägg precis som alla andra. Det enda som inte verkar förändras är detta ständiga kvalitetstrollande där en självutnämnd trådpolisgrupp enbart skriver i syfte att tjafsa och nedvärdera andra tråddeltagare.

( Jag kommer att läsa ditt svar, men sen släpper jag det ämnet. Så viktigt är det inte att vinna kommentarskäbbel. )
Citera
2020-02-16, 19:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa behövs......

Sluta skrik källa. Det finns inga säkra uppgifter.
Därför skrev jag - Vilket som stämmer eller ej vet jag inte, det finns så mycket osäkerhet runt detta virus-
Finns flera olika uppgifter hur länge viruset överlever utanför kroppen.
Citera
2020-02-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sluta skrik källa. Det finns inga säkra uppgifter.
Därför skrev jag - Vilket som stämmer eller ej vet jag inte, det finns så mycket osäkerhet runt detta virus-
Finns flera olika uppgifter hur länge viruset överlever utanför kroppen.

Forskningsrapporten jag länkade till är ganska utförlig om du tittar på den.
Om viruset bevisbart kan leva 40 dagar så är det en gamechanger utan dess like...
Då är det ej längre ett mycket elakt virus utan Belsebubb självt... därav att källa är absolut vital
för ett sådant påstående

Det finns säkra uppgifter för tidigare sars/coronavirus....
Citera
2020-02-16, 19:43
Medlem
57Emmas avatar
Här är en ganska intressant studie som gjorts på 41 patienter som smittades i december 2019. Samtliga dessa var inlagda på sjukhus den 2 januari.

Har inte hunnit läsa allt ännu men det finns ganska mycket statistik över ålder, rökare, kön och andra sjukdomar. Hur många inom varje åldersgrupp som behövde intensivvård.
41 personer är ett väldigt litet underlag men intressant ändå. Genomsnittsåldern på insjuknade var 49 år

Endast 27 av dessa 41 hade varit i kontakt med wetmarket

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in