• 1
  • 2
2020-02-14, 00:02
Medlem
Hej ! Ska försöka göra en lång historia kort😁
Har haft ungefär 2-6 anfall per år i cirka 10 år. Tidigare har jag inte ätit någon medicin mot min epilepsi men har nyligen fått medicin mot min epilepsi som heter Keppra. Den har jag ätit i 1 månad nu och upplever trötthet o att jag e seg o sover typ minst 12 timmar varje dag. Har även fått 1 epilepsi anfall under tiden jag ätit Keppra. Äter en låg dos på 500mg morgon o 500mg kväll. Pratade med min läkare idag o han skrev ut ergenyl o föreslog att jag antingen ökar dosen på min keppra pga mitt epilepsi anfall jag fick förra veckan och får stå ut med att ja sover 12-14 timmar per dag o e lite seg ibland, eller att jag går över sakta men säkert till ergenyl retard 900mg om dagen.

Finns det någon med erfarenhet av dessa läkemedel eller någon som kanske också har epilepsi som kan rekommendera någon annan medicin eller hjälpa mig ??
Värkar som att ergenyl är mycket värre biverkningar än keppra' s trötthet ??
Har även iktrovil men dom försöker jag undvika , äter bara vid akut läge.

Snälla jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ta sin tid o hjälpa mig, någon med epilepsi som kanske kan komma med förslag eller rekommendera något. Tusen tack på förhand ❤🙏
Citera
2020-02-14, 01:34
Medlem
Mrwhite420s avatar
Läs på om CBD
Citera
2020-02-14, 03:13
Medlem
Sn0o0oZs avatar
iktorivil
Citera
2020-02-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidaz10
Hej ! Ska försöka göra en lång historia kort😁
Har haft ungefär 2-6 anfall per år i cirka 10 år. Tidigare har jag inte ätit någon medicin mot min epilepsi men har nyligen fått medicin mot min epilepsi som heter Keppra. Den har jag ätit i 1 månad nu och upplever trötthet o att jag e seg o sover typ minst 12 timmar varje dag. Har även fått 1 epilepsi anfall under tiden jag ätit Keppra. Äter en låg dos på 500mg morgon o 500mg kväll. Pratade med min läkare idag o han skrev ut ergenyl o föreslog att jag antingen ökar dosen på min keppra pga mitt epilepsi anfall jag fick förra veckan och får stå ut med att ja sover 12-14 timmar per dag o e lite seg ibland, eller att jag går över sakta men säkert till ergenyl retard 900mg om dagen.

Finns det någon med erfarenhet av dessa läkemedel eller någon som kanske också har epilepsi som kan rekommendera någon annan medicin eller hjälpa mig ??
Värkar som att ergenyl är mycket värre biverkningar än keppra' s trötthet ??
Har även iktrovil men dom försöker jag undvika , äter bara vid akut läge.

Snälla jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ta sin tid o hjälpa mig, någon med epilepsi som kanske kan komma med förslag eller rekommendera något. Tusen tack på förhand ❤🙏

Låter inget vidare att bli så trött av Keppra 😩
Vilken medicin som kan hjälpa dig beror helt på vilken typ av epilepsi och anfall du har, så det är lite komplicerat. Har för mig att Ergenyl har effekt mot många typer av epilepsi.
Testa Ergenyl och se hur du mår på den. Du kan ju alltid sluta om du får för många biverkningar!
Citera
2020-02-14, 10:09
Medlem
Jag äter tegretol retard 400mg. Funkar bra. Har inte haft anfall sen jag började med den och blir heller inte trött eller liknande.

Mvh, Greta
Citera
2020-02-14, 10:43
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
iktorivil
Iktorivil är bra på att lösa ett pågående anfall men är sämre på att förebygga det, dessutom är det kraftigt beroendeframkallande och inte rekommenderat att ta dagligen under lång tid.

Cbd ska vara jäkligt bra mot epilepsi, tyvärr gör den svenska lagstiftningen det svårt att få tag på fullspektrumsolja vilket är det bästa. Det finns dock alternativ som jag varmt rekommenderar ts att kolla upp.

//Tripportreat
Citera
2020-02-14, 11:31
Medlem
uh-huhs avatar
Klonazepam,diazepam,gabapentin,pregabalin
Citera
2020-02-14, 13:22
Medlem
Iktrovil har jag vid sidan av mina keppra men dom försöker jag helst undvika , tar bara vid akuta fall om jag verkligen måste.

Ska absolut läsa på om CBD det värkar ju som om det vore minst biverkningar i CBD om man jämför med andra tabletter som keppra , tegretol, ergenyl osv.

Vet inte hur jag ska beskriva mina anfall då jag inte är vid medvetande under pågående anfall men har fått det beskrivet av mina nära att jag bara faller omkull o börjar skaka o spänner mig jätte hårt i hela kroppen o ibland får jag även fragma ur munnen. Anfallen håller på allt emellan 10-25 minuter. Brukar ibland slå axeln ur led och har sen huvudvärk o är jätte trött i kroppen o hjärnan i 24-48 timmar efter anfallet.
Får allt emellan 2-6 anfall per år så det är inte så ofta kanske om man jämför med andra?

Skulle långsamt gå över till ergenyl från och med idag men kommer inte bli så då jag har problem med lever och vita blodkroppar o förlängd bindningstid. O läste precis att vanliga biverkningar på ergenyl är just dessa. Så måste kontakta min läkare igen , kanske ska fråga honom om tegretol eller öka dosen på mina keppra men då kanske ja sover ännu längre än 12-14 timmar per dag ?? Kanske kan fråga honom vad han tycker om CBD?

STORT TACK TILL ER ALLA SOM GETT MIG SÅ SNABBA SVAR O VERKLIGEN FÖRSÖKT ATT HJÄLPA MIG , TUSEN TACK !!!!❤🙏
Citera
2020-02-14, 13:27
Medlem
Sök på "Charlottes Web".

Läkemedelsindustrin går dock hårt fram nu och lanserar "epidiolex"...
men cbd får man enkelt, billigt och naturligt från hampa - det man nu försöker förbjuda i sverige.
Citera
2020-02-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Sök på "Charlottes Web".

Läkemedelsindustrin går dock hårt fram nu och lanserar "epidiolex"...
men cbd får man enkelt, billigt och naturligt från hampa - det man nu försöker förbjuda i sverige.
Hej ! Tack för så snabbt svar ! Ska kolla det idag. En fråga bara : lider du också av epilepsi och vad tar du för medicin/mediciner ??

Tack för svar !
Citera
2020-02-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidaz10
Iktrovil har jag vid sidan av mina keppra men dom försöker jag helst undvika , tar bara vid akuta fall om jag verkligen måste.

Ska absolut läsa på om CBD det värkar ju som om det vore minst biverkningar i CBD om man jämför med andra tabletter som keppra , tegretol, ergenyl osv.

Vet inte hur jag ska beskriva mina anfall då jag inte är vid medvetande under pågående anfall men har fått det beskrivet av mina nära att jag bara faller omkull o börjar skaka o spänner mig jätte hårt i hela kroppen o ibland får jag även fragma ur munnen. Anfallen håller på allt emellan 10-25 minuter. Brukar ibland slå axeln ur led och har sen huvudvärk o är jätte trött i kroppen o hjärnan i 24-48 timmar efter anfallet.
Får allt emellan 2-6 anfall per år så det är inte så ofta kanske om man jämför med andra?

Skulle långsamt gå över till ergenyl från och med idag men kommer inte bli så då jag har problem med lever och vita blodkroppar o förlängd bindningstid. O läste precis att vanliga biverkningar på ergenyl är just dessa. Så måste kontakta min läkare igen , kanske ska fråga honom om tegretol eller öka dosen på mina keppra men då kanske ja sover ännu längre än 12-14 timmar per dag ?? Kanske kan fråga honom vad han tycker om CBD?

STORT TACK TILL ER ALLA SOM GETT MIG SÅ SNABBA SVAR O VERKLIGEN FÖRSÖKT ATT HJÄLPA MIG , TUSEN TACK !!!!❤🙏

Det borde stå i din e-journal vilken specifik typ av epilepsi du har, annars tycker jag att du bör be din neurolog att specificera det.
Tar du bara Iktorivil ibland? Mot epilepsin?
Citera
2020-02-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Det borde stå i din e-journal vilken specifik typ av epilepsi du har, annars tycker jag att du bör be din neurolog att specificera det.
Tar du bara Iktorivil ibland? Mot epilepsin?
Jag äter 500mg keppra morgon o 500mg keppra kväll, fått 100st iktrovil 0.5mg men försöker att inte använda dom om jag inte absolut måste o får typ "känningar som om att jag när som helst kommer att få en epilepsi attack" då tar jag en 0.5mg iktrovil o det lugnar ner mig o mina tankar o jag får ingen attack. Men som sagt försöker klara mig utan, de kan bli 1 tablett på 1-2 veckor ungefär o de blir jag ju inte beroende av direkt 😁 men min neurolog tror att jag har panikångest attacker o skickade nu en remiss till en vårdcentral som ska utreda de här o kanske skriver ut något annat mot dessa "panik ångest attacker" kanske atarax , oxcasand eller vad det heter eller stesolid eller xanor ingen aning vad som kommer hända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in