2020-02-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tror polisen att mordet har skett hos SD och att kroppen sen har fraktats bort till fyndplatsen?

Svaret är absolut nej på den frågan, detta sagt med anledning av att man har kunnat konstaterat att den så kallade fyndplatsen gällande den då avlidna och mördade kvinnokroppen, var den samma som mordplatsen, det vill säga, att mordet ägde rum och skedde på samma plats där den avlidna kvinnokroppen [LW] upptäcktes av två stycken privatpersoner under Lördags-eftermiddagen den 19 Maj året 2018, medlemmen @Snor-Johan har framfört att detta inte överensstämmer med verkligheten, men det är upp till envar att tro på vad den vill.

Vill ni kalla mig för mytoman enligt @Snor-Johan inkluderat vederbörandes trådkamrater, så får ni göra det, huvudsaken för mig är att Gärningspersonen kommer att åtalas med kännbara påföljder för de grymma och hänsynslösa mord som vederbörande tidigare begått.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-14, 15:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har också läst stämningsansökan nu, och gissar samma som ni. Fällande dom i tingsrätten vågar man nog säga utan att ens ha hört advokaten Backmans invändningar ännu. Och som sagt friande i hovrätten, med reservation dock för att det kan bli samma domare i HR som de som avslog överklagandet av häktningsbeslutet. Blir det samma domare så kan han ev. bli fälld i HR också. Skulle tro att det sedan blir minst ett par böcker om fallet, två-tre resningsansökningar, och säkert också en TV-dokumentär. Och som Reimer skrev förut, det skall blir mycket intressant att höra vad experter som Jerzy Sarnecki, Leif GW Persson och Sven-Erik Alhem säger nu. Mest kommer väl diskussionerna att handla om offentlighetsprincipen, något annat är ju egentligen svårt att uttala sig om.

Offentlighetsprincipen gäller bara de som kan betala 7000 kr eller har råd att ta ledigt från jobbet och resa till Örebro minst några veckor för att läsa där.

Ska inte Offentlighetsprincipen gälla alla? Inklusive underklassen som lever från lön till lön?
Citera
2020-02-14, 15:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är min känsla också, det är inte glasklart hur det ska gå, verkar finnas en hel del fallgropar på vägen.

Vi som varit med länge här på ABoK vet ju att du är en skeptiker, av typen olyckskorp, snarare än objektivt och balanserad

Så chilla lite och ta inte ut förlusten i förtid. Ha lite is i magen.

Ur Stämningsansökan: ”Vittnesförhör med forensiker Daniel Wiberg (förhörsbilaga 5), NFC, att höras angående arbetsmetoder samt utförda undersökningar och omtag till styrkande av att blod/DNA från Lena Wesström anträffats i Stefan Davidssons bostad och på hans skor samt att DNA från Stefan Davidsson anträffats på Lena Wesströms kjol och ring.”
Citera
2020-02-14, 15:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det står såhär.

Sökande
Jxxxx Lxxxxxx

Saken
Utlämnande av allmän handling

Beslut
Jxxxx Lxxxxxxx begäran avslås

Yrkande
Jxxxx Lxxxxxx har begärt att få ta del av förundersökningsmaterialet i mål nr: B 2705-18 i digital form.

Skäl för beslut
Enligt 2 kap. 13§ tryckfrihetsförordningen....bla....bla....bla
Intigritetsrisker med ett elektroniskt....bla....bla....bla
Någon lagbestämmelse som medför att Örebro tingsrätt är skyldiga att lämna ut de begärda handlingarna i digital form föreligger inte. Det står därför Örebro tingsrätt fritt att välja om aktuella handlingar skall lämnas ut i digital form eller inte. Innehållet i förundersökningsmater....bla....bla....bla
Örebro tingsrätts beslut innebär inte att Jxxxx Lxxxxxx i och med beslutet har betagits sin rätt att ta del av allmän handling. Jxxxx Lxxxxxx har rätt att få ta del av handlingarna, i pappersform, antingen på plats i tingsrättens lokaler, eller som kopia, översänt via brev. Därför kan inte beslutet överklagas.

För tingsrätten

Björn Lindén
Det stod att beslutet var preliminärt.
Varför tog han ett preliminärt beslut?
Hur länge får ett beslut vara preliminärt innan det blir permanent
(och förhoppningsvis kan överklagas i en högre instans? Om det fungerar så.)

Ska man också betala porto för "brevet" med de 14 000 sidorna eller ingår porto i priset?
Citera
2020-02-14, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag skrev tidigare, jag vet faktiskt inte om de tekniska bevisen är så starka, stämningsansökan tycker jag fokuserar mer på att motbevisa MGM,s alternativa förklaringar än att verkligen bevisa att MGM är den skyldige om du förstår hur jag menar, den är defensiv enligt min mening inte offensiv.

Ett mordvapen är ju alltid bra att ha. Det är inte ett måste, men det underlättar ju såklart.

- Jag hävdar att du har slagit ihjäl henne.
- Hur då ?
- Med ett tillhygge.
- Vilket tillhygge då, menar du?
- Vet inte, men du slog i alla fall ihjäl henne med ett trubbigt tillhygge.
- Nä det gjorde jag inte, utan nu får nog fru Hiding visa mig vilket tillhygge jag har slagit ihjäl Lena med.
- Det kan jag inte, men rättsläkaren säger det. Rättsläkaren säger att det var trubbigt.
- Jaha, så om rättsläkaren säger att Musse Pigg har slagit ihjäl Lena med en Barbie-docka så tror du på det ? Nä, fru Hiding, jag har INTE slagit Lena med nåt trubbigt vapen. Vet inte ens vad det skulle kunna vara för vapen. Antingen plockar du fram det trubbiga vapnet eller så lägger vi ner detta snacket. Lägg av nu.

Skojade bara, fattar ni väl.
Citera
2020-02-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har också läst stämningsansökan nu, och gissar samma som ni. Fällande dom i tingsrätten vågar man nog säga utan att ens ha hört advokaten Backmans invändningar ännu. Och som sagt friande i hovrätten, med reservation dock för att det kan bli samma domare i HR som de som avslog överklagandet av häktningsbeslutet. Blir det samma domare så kan han nog bli fälld i HR också, i så fall följt av två-tre resningsansökningar. Helt oavsett domar blir det väl minst ett par böcker om fallet, och säkert också någon TV-dokumentär. Och som Reimer skrev förut, det skall blir mycket intressant att höra vad experter som Jerzy Sarnecki, Leif GW Persson och Sven-Erik Alhem säger nu. Mest kommer väl diskussionerna framöver att handla om offentlighetsprincipen, något annat är ju egentligen svårt att uttala sig om.
Hur tänker du vad gäller resning? Då måste det upp nya bevis i fallet.

Hovrätten har inte så ofta en ny rättegång med den tilltalade och en massa vittnen när man överklagat tingsrättens dom. Jag har för mig att de går efter fupen och läser in sig på fallet samt de domskäl man skrivit i tingsrättsdomen. Men får nog läsa på lite där.
Citera
2020-02-14, 15:51
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Antingen har Gärningspersonen som avslutning onanerat på sitt offer, eller så hade Gärningspersonen genom våld tvingat henne till samlag, det vill säga att vederbörande hade penetrerat offret:s vagina mot hennes egen vilja, högst troligen ägt rum under hot eller under tiden offret legat försvarslös på marken efter några slag.

Mvh/ @JokerMannen

Det här som hände den 45-åriga L*na Wesstr*m är inte enbart horribelt, det är så fruktansvärt sjukligt att jag saknar plötsligt ord att beskriva mina innersta tankar och känslor om detta hemska mord som L*na Wesstr*m råkade ut för, må Gärningspersonen brinna i helvetet för de brutala och hänsynslösa mord vederbörande begått.

Jag itererar, att det är med mycket stor sannolikhet att SD var och är den personen som bringade livet om L*na Wesstr*m.
(min fetning)
Jag tror också det är en rimlig förklaring till sperman på hennes kjol. Om SD nu planerat mordet under en tid så kanske han även haft sexuella fantasier om detta. Blir intressant att höra åklagarens teori
Citera
2020-02-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag rycker i dom trådarna som jag kan tänka mig....
Har kontaktat X på Expressen, och X på Mittmedia för att se om nån av dom kan förbarma sig över oss.
Jagar även på hos ett par andra källor, men just precis nu ser det lite hopplöst ut.
MEN förtrösta inte.... Förr eller senare så löser det sig, det gör det alltid.
I värsta fall så får jag sätta mig i bilen och åka dit, men vi ger det ett par dagar till först.
Förtrösta INTE? Som du håller på så skall vi väl HA förtröstan. Jag tvivlar inte ett dugg på att du lyckas få ut en pdf på domen så småningom. Lutar mig bakåt och väntar.
Citera
2020-02-14, 15:53
Medlem
drunknars avatar
Mycket intressant att få läsa förhören med HD, hon sitter med största sannolikhet inne med svaren och om hon brutit sin lojalitet mot SD bör det mesta finnas beskrivet där i den delen. Tror verkligen inte att äcklet SD kunnat hålla käft och förneka för HD och det med hot om familjeförintelse tyder också på att hon känner till allt. Hon var väl där när SD kröp ner i sängen några timmar efter att ha bankat ihjäl LW....hon har varit där hela tiden.....hon sitter garanterat inne med sanningen....vi får se hur hon har agerat, förhören innan SDs häktning vs förhören efteråt, väldigt intressant tycker jag!
Citera
Medlem
Honan6s avatar
Försvaret ska lämna in muntlig och skriftlig bevisning nästa vecka!

Advokaten (förväntat) kritisk mot utredningen

https://www.na.se/artikel/advokaten-kritisk-mot-mordutredningen-ska-lamna-in-egen-bevisning-sallan-funnits-sa-manga-fragetecke n

– Vi har följt utredningen länge och sällan har det funnits så många frågetecken och invändningar, säger han.

– Vi kommer också att lämna i en egen bevisuppgift inom kort.

Vad är det för bevis?

– Bevisuppgiften kommer in i nästa vecka och blir offentlig då. Jag kan inte säga mer om det nu, inte mer än att det både är muntlig och skriftlig bevisning.

Du säger att ni har ovanligt många frågor och invändningar kring utredningen. Kan du berätta vad ni reagerat på?

– Vi kommer att bemöta påståendena i huvudförhandlingen. Jag kan inte kommentera enskilda detaljer nu. Men bara det att det här tagit lång tid att utreda, det säger väl det mesta.

Ingvar Backman vill inte kommentera de olika bevis som tas upp i åtalet och som NA skrivit om, men påpekar att uppgiften om att 45-åringen ska sakna alibi är falsk.

– Jag har sett att ni drar den slutsatsen men det stämmer inte, säger han.
Citera
Medlem
Funderar lite: under "särskilda yrkanden", punkt 1 och 2 i stämningsansökan radas ett antal beslagtagna föremål upp. Varje föremål har ett nummer som börjar med ett årtal. Undrar om årtalet betyder att föremålet beslagtog det året? I så fall beslagtogs "Handtag och pedal från Stefan Davidssons cykel" först 2020. Visst känns det som att hans cykel borde vara en av de första sakerna man undersöker? Visst har detta diskuterats i tråden tidigt också?
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Om alla mailar med snyfthistorier om varför vi absolut inte har råd att betala för FUP så kan inte TR hänvisa till nedanstående.
Självklart tar man ifrån de fattiga deras rätt att ta del av allmänna handlingar om de inte får ut FUP digitalt.

"Örebro tingsrätts beslut innebär inte att Jxxxx Lxxxxxx i och med beslutet har betagits sin rätt att ta del av allmän handling. Jxxxx Lxxxxxx har rätt att få ta del av handlingarna, i pappersform, antingen på plats i tingsrättens lokaler, eller som kopia, översänt via brev. Därför kan inte beslutet överklagas."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in