2020-02-14, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det kan finnas en grupp. Jag tycker dock att detta sätt som det då utförs på, inte kan vara optimalt sett ur en grupps perspektiv. Men, man vet aldrig.

Nej, det är sant. Även när det gäller en konspiration är det bitar som inte stämmer. För mig är mördarens väg till Dekorimahörnan en springande punkt där jag idag vet lika lite som för 30år sedan . Varenda uns av info om detta skulle vara värdefullt. Bara att jobba vidare.
Citera
2020-02-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det klagas över att PU går trögt och inte kommer någon vart och att
media inte är effektiva i sin bevakning. Problemet kan kanske
ringas in lite. Det verkar inte ha blivit någon förändring när
Guillous bekanting Skarp lämnade. PU levererar mjuka paket
eller inga paket alls.

https://tankaromib.wordpress.com/2020/02/14/guillou-skulle-doda-svensk-underrattelsetjanst/

Eftersom Skarp var säker på att mördaren var Christer Pettersson så måste hon såklart bytas ut när de ska inrikta sig på allvar på annan mördare.
Ingen kan ju veta om arbetet går trögt mer än de som själv jobbar i PU.
Citera
2020-02-14, 11:44
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Eftersom Skarp var säker på att mördaren var Christer Pettersson så måste hon såklart bytas ut när de ska inrikta sig på allvar på annan mördare.
Ingen kan ju veta om arbetet går trögt mer än de som själv jobbar i PU.

Eftersom det inte går att uppnå en så pass enkel sak som att
låta Kegö och Barrling berätta så kan vi nog anta att det
går precis lagom trögt.
Citera
2020-02-14, 11:46
Medlem
Citat:
Det kommer komma en lösning på detta.

Och vad är det som gör att du kan uttala dig så tvärsäkert om det?
Citera
2020-02-14, 11:53
Medlem
Citat:
Inget möte eller tilltal med GM som Lisbet minns. Att hon skulle hållt tyst om det är orimligt.

Vad är det som säger att hon inte kan ha hållit tyst om det? Förundersökningsprotokoll och rättegångsförhör? Tycker du det är tillräckligt för att dra såna slutsatser?
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-14 kl. 11:56.
Citera
2020-02-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Eftersom det inte går att uppnå en så pass enkel sak som att
låta Kegö och Barrling berätta så kan vi nog anta att det
går precis lagom trögt.

Men det har ju inte med åklagaren i PU att göra o sen är det antagligen inte av betydelse så de tyckte väl det räckte med det de gjort.
Citera
2020-02-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För mig är mördarens väg till Dekorimahörnan en springande punkt där jag idag vet lika lite som för 30år sedan .

Kan du förlika dig med tanken att GM, vid Grand, inväntade LOP från östra sidan av Sveavägen och gick snett bakom dem fram till deras sneddning över Sveavägen varefter han gick rakt bakom LOP.
Fauzzi mötte dem och såg GM gående efter. Inga andra kända vittnen finns från Sveavägens östra sida före Skandiahuset??!
Citera
2020-02-14, 12:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vad är det som säger att hon inte kan ha hållit tyst om det? Förundersökningsprotokoll och rättegångsförhör? Tycker du det är tillräckligt för att dra såna slutsatser?

Ja, det finns fler förhör som allmänheten inte har tillgång till .

Men, jag ser inte att det är en realistisk tanke att mörka det om det var så. Det tror jag inte på helt enkelt.
Citera
2020-02-14, 12:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Och vad är det som gör att du kan uttala dig så tvärsäkert om det?

Det är en uppgift jag fått från polisiärt håll, men muntligt.
Citera
2020-02-14, 12:29
Medlem
Citat:
Det är en uppgift jag fått från polisiärt håll, men muntligt.

Vet du om vi kan förvänta oss något utöver det "vanliga" om två veckor?
Citera
2020-02-14, 12:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om Åke Rimborn inte fullständigt missuppfattat Lisbeth Palme så upplevde hon att det var två gärningsmän.

Och eftersom hon också pratat om Ustasjarörelsen med Rimborn, så bör det vara så att; i den mån Olof samtalat med någon av dem, och att hon också hört något av ordväxlingen, har hon uppfattat honom som ”möjligen kroat”.

Men det kan ju också vara så att hon inte uppfattat något av samtalet, utan drog sin slutsats utifrån den tidigare iakttagelsen av männen utanför bostaden som hon vid den tiden misstänkte för att vara Ustasja.
Vilket ju är den förklaringen hon sedan gav.
Då är det mindre spännande.

Den andra personen hon uppfattat som medgärningsman, men som då inte var direkt delaktig i samtalet bör ha varit en bit uppe i periferin, men om det var mannen i beige, AB, eller någon annan?
Ett oskyldigt vittne eller en faktisk medgärningsman?

Yes, det är exakt där frågan ligger just nu.

Personligen lutar jag åt att de två var AB och GM som hon då mera på instinkt kopplade till männen vid bostaden som hon kanske uppfattat som möjliga kroater. Hon var svårt chockad med 99 procent fokus på sin make.

Om GM sa nåt kortfattat var det troligen så att endast OP hörde det. GM kanske bara sa Palme eller Mister Palme.
Citera
2020-02-14, 12:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Intressanta tankar. Om man tar Lisbeths uttalande om borderline på allvar kan man anta att Lisbeth associerar till det antingen av skälet att GM påminde henne om någon med denna diagnos eller att GM sa något som fick henne att tänka på det. Det troliga är nog i så fall att han faktiskt sa något.
Humörsvängningar är något utmärkande för borderline som ju går under benämningen emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Det skulle kunna tyda på att GM inleder en "konversation" på ett vänligt sätt för att sen tvärvända och uppträda aggressivt, alltså innan han skjuter. Eller att den aggressiva delen bara består av skjutandet.

Jo det ruggiga kan vara kopplat endast till skotten. Men det är något skumt ungefär vid reklampelaren, något som vi inte förstått. Än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in