2020-02-14, 00:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Ja, det är långsökt och orimligt. Men, som Lisbet sa, det rör sig naturligtvis om en orimlig person.

Jag vänder mig mot att man hela tiden försöker hitta den mest oslumpiga, mest sannolika och förståeliga lösningen. Det går inte, för det är en extrem händelse. En sådan här händelse händer bara en gång på tre hundra år. Självklart vill alla hata slumpen och bringa reda och reson i det här, men det sker hela tiden fullständigt orimliga, osannolika och oförklarliga händelser.

En bekant till mig går beväpnad med en (skarpladdad) 38 special varje dag. Idioti naturligtvis om du frågar mig, men han har mycket noga berättat för mig varför, och även om jag inte håller med så förstår jag hans bevekelsegrunder. Han är lugn och stabil, men ibland drar jag mig till minnes "Falling Down".

Ingen aning om Stig bar vapen, men tro inte att det inte förekommer.

Att söka oslumpiga, sannolika och förståeliga lösningar brukar kallas logik som är avgörande för att MOP ska lösas. Mördaren är en människa av kött och blod som du och jag, som lever i verkligheten.

Falling down är en både underhållande och tänkvärd film. Fattas bara med skådisar som Robert Duvall och Michael Douglas. Men det är en spelfilm och MOP en verklig händelse. Jag ska överväga Stig Engström som när bevis kommer fram att han brukade traska omkring med en revolver på kvällarna , inte förr.
Citera
2020-02-14, 01:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Det vore mycket dumt av Lisbet och spaningsledningen att göra känt detaljer som med säkerhet kan knyta gärningsmannen till brottet. Det finns starka indikationer på att det finns omständigheter på brottsplatsen som bara ett fåtal i utredningen känner till. En sådan omständighet kan hypotetiskt vara ett kort samtal mellan gärningsmannen och Olof Palme, förmodligen bara ett eller ett par ord. Om nu ett sådan kort samtal eller ordväxling har ägt rum så är det bara Lisbet och gärningsmannen som i efterhand kan berätta om vad som avhandlades. Motiv, matchande vapen, vapenvana, WT-innehav etc är nog bra, men inget slår ett erkännande kryddat med icke offentlig fakta från brottsplatsen.
Den blir isf mycket anmärkningsvärt att den biten undanhölls av PU och åklagare genom både FUP, tingsrättsförhandling, hovrättsförhandling och resningsansökan.
Citera
2020-02-14, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Den blir isf mycket anmärkningsvärt att den biten undanhölls av PU och åklagare genom både FUP, tingsrättsförhandling, hovrättsförhandling och resningsansökan.

Varför har LP mig veterligen aldrig återgett konversationen mellan GM och OP kort innan det small? Ifall det stämmer att de talades vid kort innan OP sköts vilket ju många vittnen också sagt ska ha skett så är det ytterst märkligt att LP hållit tätt som en mussla om det hela vägen och nu tagit med sig det i graven dessutom. Kommer vi någonsin få veta nu?
Citera
2020-02-14, 01:45
Medlem
p.norths avatar
Lyfter fram walkie-talkie observationer ifrån ett par som vittnade om det.
Klockan var nog vid 21-22 tiden
Norra Latins står en man med w t. Han har en lumberjacka med ståkrage, krulligt hår och atletisk kroppsbyggnad. Runt 40 år. Utseendet påminde om Tom Jones.
Och i en port, med utsikt över mordplatsen, står två män dolda i skuggorna med walkies.

De uppgifter som Ulf Dahlsten sa Det här är alltså en person i regeringskansliet som säger att det fanns en hemlig operation kring mordplatsen och att detta inte skulle föras in i utredningen.
Citera
2020-02-14, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här tycker jag är lite intressant. Vi skrev nyligen om detta. Vi är flera som upptäckt att det i vittnesmål finns antydningar om att något oklart inträffade sekunderna före mordet ungefär i höjd med reklampelaren eller strax söder om den.

Någon form av kontakt mellan GM och OP? Inte en aning om vad som hände förstås men jag upplever ändå att just denna korta sträcka mellan reklampelaren och mordplatsen är höljd i dunkel.

AD talar om samtal. AB talar om samtalande sällskap. IM säger att "det är något med den där jävla reklampelaren, om de mötte?"

Inte ett mötesscenario a la Gunnar Wall. Nej ett oväntat encounter som fick paret Palme - eller kanske bara OP - att reagera.

En hypotes är att GM stod lite norr om entrén när paret Palme kom gående och att de tre då kom nära varandra av någon okänd anledning.

Kan då GM ha sagt något? Eller upplevde paret Palme honom som så obehaglig att de skyndade på stegen och då började han gå parallellt med dem vilket borde ha fått OP att bli orolig?

Jag håller med dig om att - åtminstone i de mordutredningar jag brukar studera på tv och i tidningar/böcker - det är rätt vanligt att polisen håller inne med information från mordplatsen just för att kolla om de förhör rätt person.

En given tanke är ju hur de kan avgöra om någon som erkänner talar sanning eller inte?

I de flesta fall är det säkert enkelt att snabbt städa undan uppenbara dårar. Men inte i alla.

Av 100 kanske det finns 3-4 som är lite oklara. Och då kan det vara bra att kunna ställa detaljerade kontrollfrågor.

Min magkänsla är att den som skulle kunna bringa klarhet i frågan är död, nämligen OP. Den andre vill inte berätta eftersom det var han som sköt.

LP talar om borderline och det kan vara ett intryck från "mötet vid reklampelaren". Vid mordplatsen gick allt så fort och hon såg inte GM tillräckligt länge för att kunna avgöra det. Tror jag.
Om Åke Rimborn inte fullständigt missuppfattat Lisbeth Palme så upplevde hon att det var två gärningsmän.

Och eftersom hon också pratat om Ustasjarörelsen med Rimborn, så bör det vara så att; i den mån Olof samtalat med någon av dem, och att hon också hört något av ordväxlingen, har hon uppfattat honom som ”möjligen kroat”.

Men det kan ju också vara så att hon inte uppfattat något av samtalet, utan drog sin slutsats utifrån den tidigare iakttagelsen av männen utanför bostaden som hon vid den tiden misstänkte för att vara Ustasja.
Vilket ju är den förklaringen hon sedan gav.
Då är det mindre spännande.

Den andra personen hon uppfattat som medgärningsman, men som då inte var direkt delaktig i samtalet bör ha varit en bit uppe i periferin, men om det var mannen i beige, AB, eller någon annan?
Ett oskyldigt vittne eller en faktisk medgärningsman?
Citera
2020-02-14, 07:22
Medlem
Är inne och läser här ibland men tyvärr ingenting ändras och mordet kommer aldrig bli uppklarat. Det som jag fortfarande reagerar på är mordplatsen och de som kan Stockholm vet att från mordplatsen tar det 20 minuter så är du på gärdet och helt borta från händelsernas centrum. Tunnelgatan, Birgerjarlsgatan, Humlegården, Linnegatan och sedan gärdet och allt det på 20 minuter en ganska dold flyktväg allt medan polisen spärrar av Sergelstorg.
Citera
2020-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Det här tycker jag är lite intressant. Vi skrev nyligen om detta. Vi är flera som upptäckt att det i vittnesmål finns antydningar om att något oklart inträffade sekunderna före mordet ungefär i höjd med reklampelaren eller strax söder om den.

Någon form av kontakt mellan GM och OP? Inte en aning om vad som hände förstås men jag upplever ändå att just denna korta sträcka mellan reklampelaren och mordplatsen är höljd i dunkel.

AD talar om samtal. AB talar om samtalande sällskap. IM säger att "det är något med den där jävla reklampelaren, om de mötte?"

Inte ett mötesscenario a la Gunnar Wall. Nej ett oväntat encounter som fick paret Palme - eller kanske bara OP - att reagera.

En hypotes är att GM stod lite norr om entrén när paret Palme kom gående och att de tre då kom nära varandra av någon okänd anledning.

Kan då GM ha sagt något? Eller upplevde paret Palme honom som så obehaglig att de skyndade på stegen och då började han gå parallellt med dem vilket borde ha fått OP att bli orolig?

Jag håller med dig om att - åtminstone i de mordutredningar jag brukar studera på tv och i tidningar/böcker - det är rätt vanligt att polisen håller inne med information från mordplatsen just för att kolla om de förhör rätt person.

En given tanke är ju hur de kan avgöra om någon som erkänner talar sanning eller inte?

I de flesta fall är det säkert enkelt att snabbt städa undan uppenbara dårar. Men inte i alla.

Av 100 kanske det finns 3-4 som är lite oklara. Och då kan det vara bra att kunna ställa detaljerade kontrollfrågor.

Min magkänsla är att den som skulle kunna bringa klarhet i frågan är död, nämligen OP. Den andre vill inte berätta eftersom det var han som sköt.

LP talar om borderline och det kan vara ett intryck från "mötet vid reklampelaren". Vid mordplatsen gick allt så fort och hon såg inte GM tillräckligt länge för att kunna avgöra det. Tror jag.

Intressanta tankar. Om man tar Lisbeths uttalande om borderline på allvar kan man anta att Lisbeth associerar till det antingen av skälet att GM påminde henne om någon med denna diagnos eller att GM sa något som fick henne att tänka på det. Det troliga är nog i så fall att han faktiskt sa något.
Humörsvängningar är något utmärkande för borderline som ju går under benämningen emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Det skulle kunna tyda på att GM inleder en "konversation" på ett vänligt sätt för att sen tvärvända och uppträda aggressivt, alltså innan han skjuter. Eller att den aggressiva delen bara består av skjutandet.
Citera
2020-02-14, 09:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller med om att en grupp som planerar att mörda Olof Palme bör kartlägga hans rörelser. SÄPOs övervaknings/Pm talar om möjlig sådan första gången 17januari och starkt indikerad sådan under OPs sista dygn i livet. Detta är inte som jag gissar utan vad Berth Melens grupp kom fram till. Den erkänt kunniga juristen Erik Holmberg ansåg BMs utredning som anmärkningsvärt skickligt genomförd.

En rimlig anledning till att OP inte skjuts i gamla stan är att konspiratörerna inte är säkra på om livvakterna har en fast övervakning vid bostaden. Det säger oss en hel del om dessa . Knappast en hemlig tjänst som opererar, de borde kunna skaffa kunskap om detta via avlyssning och eller kartläggning. Attentatsgruppen blir inte säkra på att OP saknar skydd förrän han lämnar Grand, med tanke på allt folk MOP inte genomföras där. När OP börjar vandra söderut måste GM börja röra sig för att komma i läge. Då det inte finns någon indikation på en springande GM återstår alternativet med bil, med avsläpp av mördaren söder om mordplatsen.

John Wiklunds spanande anatolier med yvig snorbroms satte Hans Holmer stort hopp till, men ingen av Inge Morelius passagerare lägger märke till anatoliern trots att han ska befinna sig o närheten av Bankomaten. Nicola Fauzzi ser liksom andra vittnen på mordplatsen ingen väntande GM. Men IM gör det även om han är osäker. Att han skulle se Anders Björkman är aldrig styrkt och även om IM är osäker ska inte hans vittnesmål negligeras. Han är enda vittnet som har överblick över mordplatsen.

Jag lutar åt furirens tankar att Gruppen från början väntat vid Rådmansgatans T-Bana. När OP går åt motsatt håll gäller det att agera snabbt. Risken att OP åker från Hötorgets T-bana eller tar en taxi från Sveavägen kan varit det som får GM att agera där och då.

Ett par lågskor med bra gummisulor är utmärkta på halt underlag. Att ta sig till mordplatsen, utföra dådet och sedan försvinna ser jag som allt annat än amatörmässigt. Så är denna GM också på fri fot efter 34år till skillnad från de flesta andra statsmannamördare.

Ja, det kan finnas en grupp. Jag tycker dock att detta sätt som det då utförs på, inte kan vara optimalt sett ur en grupps perspektiv. Men, man vet aldrig.
Citera
2020-02-14, 10:23
Medlem
Ä det helt uteslutet att tänka sig att de "grupper" som ständigt berörs inte hade det minsta med mordet att göra. Någon kan ha frigjort sig från någon grupp och genomfört mordet på egen hand (enligt andersaanderssona) eller en totalt ensamagerande GM.
Citera
2020-02-14, 10:54
Medlem
ben-varfors avatar
Det klagas över att PU går trögt och inte kommer någon vart och att
media inte är effektiva i sin bevakning. Problemet kan kanske
ringas in lite. Det verkar inte ha blivit någon förändring när
Guillous bekanting Skarp lämnade. PU levererar mjuka paket
eller inga paket alls.

https://tankaromib.wordpress.com/2020/02/14/guillou-skulle-doda-svensk-underrattelsetjanst/
Citera
2020-02-14, 11:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det här tycker jag är lite intressant. Vi skrev nyligen om detta. Vi är flera som upptäckt att det i vittnesmål finns antydningar om att något oklart inträffade 9sekunderna före mordet ungefär i höjd med reklampelaren eller strax söder om den.

Inget möte eller tilltal med GM som Lisbet minns. Att hon skulle hållt tyst om det är orimligt.
Citera
2020-02-14, 11:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Lyfter fram walkie-talkie observationer ifrån ett par som vittnade om det.
Klockan var nog vid 21-22 tiden
Norra Latins står en man med w t. Han har en lumberjacka med ståkrage, krulligt hår och atletisk kroppsbyggnad. Runt 40 år. Utseendet påminde om Tom Jones.
Och i en port, med utsikt över mordplatsen, står två män dolda i skuggorna med walkies.

De uppgifter som Ulf Dahlsten sa Det här är alltså en person i regeringskansliet som säger att det fanns en hemlig operation kring mordplatsen och att detta inte skulle föras in i utredningen.

Det pågick en polisinsats vid Vasagatan/norra bantorget vid den tiden. Förmodligen en polisman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in