2020-02-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den här kategorin av människor provoceras av just fakta. Passar det inte in i den egna världsbilden så är det "fake news". Och så blir de just så här rasande.

Vilka fakta? Filmen innehöll ju knappt några sådana, bara halvsanningar och falska påståenden, vilket jag just redovisat i tråden.
Citera
2020-02-14, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det är konstigt vad olika det kan vara. Jag tyckte bara att den var kul och tog inte åt mig det minsta.
Det var så uppenbart att det var en satir. Men blir man arg så blir man.

Citat:
Jag har läst dina inlägg och du har förstås helt rätt om alla dessa stackars lättkränkta snöflingor. Men ska också testa lite på bekanta. Själv gillar jag iaf filmen.

Fast ni som gillar filmen: fick ni lust att köpa biljetter hos SAS när ni såg den..? För det är ju det som är syftet med en reklamfilm, men det verkar den reklambyrå som gjorde den här filmen ha glömt bort. Det fanns absolut inget i den, som fick mig att känna mig lockad att resa med SAS.

Tvärtom - de flesta av oss flyger inte så ofta (själv har jag inte flugit på nio år av miljöskäl, men jag tänker tillbaka nu till den tid då jag flög), och NÄR man gör det vill man att det ska vara lite spännande och exotiskt. Att den "exotiska" upplevelsen ska börja redan på planet. Det var lite spännande när de arabiska flygvärdinnorna på Egypt Air såg ut som något ur Tusen och en Natt med sina slöjor (det här var innan slöjan fick en annan innebörd för mig), att de talade arabiska med varandra (som då fortfarande var ett exotiskt språk, och inte något som man hörde harklas och vrålas i sin egen stad varenda dag) och att maten som serverades upplevdes som typiskt arabisk... Det var exotiskt, annorlunda och spännande, ett avbrott från vardagen!

Det sista man hade velat höra från flygbolaget, var att allting egentligen var inlånat, att mat är samma röra över hela världen, att det inte finns något som är typiskt för arabvärlden för influenserna har gått åt båda hållen, typ...

Och likadant när man reser med Lufthansa under oktoberfesten. Då är stewardarna klädda i Lederhosen och flygvärdinnorna i Dirnd'l, och man kan beställa öl med en stor, salt kringla till. Då vill man inte höra, att "det där är inget typiskt för Tyskland, det finns egentligen inget som är tyskt..."

Det var ett självmål! SAS nullifierade hela upplevelsen av att åka med det traditionellt största och mest kända skandinaviska flygbolaget - förutom själva transporten från punkt A till punkt B. Och den kan man ju få mycket billigare av Ryan Air eller Norwegian.
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-14 kl. 09:31.
Citera
2020-02-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Ja, det var ett antal faktafel i filmen. Carl Lindstrand har gått igenom detta i en tråd på Facebook, som länkats tidigare här. Citerar hans text nedan. Berätta för dina brushor i orten.
Suck. Just såna som du är anledningen dock att man vill flytta från detta landet. Norge är ännu värre. Du vill på allvar diskutera var köttbullen kommer ifrån?

Jag bryr mig faktiskt inte om det men jag är ju å andra sidan en mediabögidiotfjollträskkommunist. Annars finns det jobb här nere för dig också
Citera
2020-02-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Suck. Just såna som du är anledningen dock att man vill flytta från detta landet. Norge är ännu värre. Du vill på allvar diskutera var köttbullen kommer ifrån?

Jag bryr mig faktiskt inte om det men jag är ju å andra sidan en mediabögidiotfjollträskkommunist. Annars finns det jobb här nere för dig också

Du frågade om det fanns några faktafel i filmen, jag gav dig en fullständig lista. Nu är du ledsen.

Ja, du verkar rätt bögig, om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-02-14, 09:36
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Ja, det var ett antal faktafel i filmen. Carl Lindstrand har gått igenom detta i en tråd på Facebook, som länkats tidigare här. Citerar hans text nedan. Berätta för dina brushor i orten.

Det mest falska påståendet SAS gör, är ju att de i filmen ställer den retoriska frågan: Vad är genuint skandinaviskt, och sedan direkt ger tittarna svaret: -Ingenting! Niente! Nada!

Det påståendet av SAS är helt falskt.

Om man påstår att t.ex. Falukorven inte är genuint svensk, så måste man ha belägg för det. Att andra kulturer har tillverkat korv är inget belägg för att Falukorven inte är svensk. Om man då hävdar att det enbart är själva konsten att göra korv som räknas för att vara upphovskultur för korven, ja, då måste man bevisa exakt var den första korven tillverkades, och att flera olika kulturer inte kan ha tillverkat korv oberoende av varandra. Och att svenskar inte kan ha tillverkat korv oberoende av andra kulturer. Detta går inte att bevisa.

Precis som med köttbullarna. Det finns inget konstaterat ursprungsland för köttbullarna. Och det finns heller inga bevis för att svenskar började rulla köttbullar med inspiration från andra länder. Detta hade SAS kunnat "factchecka" på 5 minuter.
Citera
2020-02-14, 09:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
SAS påstår att köttbullarna inte är svenska. SAS påstår även att köttbullarna kommer från Turkiet. Inget av detta har de något som helst belägg för. Ändå för de ut detta som en sanning och ett sätt att förnedra oss svenskar. De danska köttbullarna (frikadellerna) då, kom de också från Turkiet? Och varifrån fick i så fall turkarna sina köttbullar? Är det bevisat att turkarna var de första som skapade en rullad boll av kött? Nej, det är inte bevisat!

De svenska köttbullarna är, oavsett vad man tror om ursprunget att rulla kött till en boll, SVENSKA. De svenska köttbullarna är unika och finns inte någon annanstans i världen.

Du vet att en massa kulturer skapar bollar av kött, fisk, grönsaker etc. I Thailand finns både köttbollar, fiskbollar, fläskbollar och kycklingbollar. Var fick de sina bollar ifrån? Turkiet? Tror du det? Tror du inte att konsten att rulla bollar av råvaror har uppstått på flera platser vid olika tillfällen?

Vem ska ges credit för att ha skapat det första brödet i världen då? Nästan alla kulturer har bröd i olika former, och konsten att baka bröd har säkerligen uppstått i olika kulturer utan inspiration från varandra. Eller tror du att enbart turkarna hade förmågan att rulla bollar av kött? Finns det inget svenskt bröd heller?

Är falukorven inte svensk för att någon annan kultur har gjort korv? Hela maktelitens drev mot oss svenskar och vita människor är löjlig och förnedrande och förminskningen är ett steg i att utplåna oss. Se deras propaganda för vad den är. Rent hat mot oss!

Jag tänker, att det spelar egentligen ingen roll om man gjort bollar av köttfärs någon annanstans, innan vi började göra det här. Vi har ju ändå satt vårt eget STUK på idén - att vi använder just mjölk (som inte används i många länder p.g.a. människor utanför Norden oftast är laktosintoleranta efter spädbarnsåret), ströbröd, gullök, salt och vitpeppar, ger dem en speciell smak som inte finns någon annanstans. Och dessutom äter vi dem vanligen i en viss maträttskombination: med kokt potatis (eller potatismos), lingonsylt och (ibland) gräddsås. Gärna med ett glas mjölk eller lingondricka till, och porslin, glas och bestick som har ett visst utseende o.s.v.. DEN upplevelsen är väldigt, typiskt svensk - ÄVEN om det skulle vara så att man stekt bollar av köttfärs någon annanstans innan man gjorde det i Sverige. (Vilket jag för övrigt inte heller tror är sant, men men...)

Och som jag skrev förut: en reklam är till för att sälja, och alltså att framhäva det som SÄLJER, inte det som INTE SÄLJER. ÄVEN om det skulle vara sant att det inte finns någon speciell skandinavisk kultur, så är det finansiellt självmord för SAS att gå ut och sprida det budskapet. För då får de ju inga kunder! På den tiden då deras reklam bestod till stor del av unga, vackra blonda, typiskt svenska piloter och flygvärdinnor i sina respektive stiliga uniformer (för på den tiden, på 1940-70-talet VAR de stiliga), så flockades ju utländska resenärer till SAS.
Citera
2020-02-14, 09:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ni som gillar filmen: fick ni lust att köpa biljetter hos SAS när ni såg den..? För det är ju det som är syftet med en reklamfilm, men det verkar den reklambyrå som gjorde den här filmen ha glömt bort. Det fanns absolut inget i den, som fick mig att känna mig lockad att resa med SAS.

Tvärtom - de flesta av oss flyger inte så ofta (själv har jag inte flugit på nio år av miljöskäl, men jag tänker tillbaka nu till den tid då jag flög), och NÄR man gör det vill man att det ska vara lite spännande och exotiskt. Att den "exotiska" upplevelsen ska börja redan på planet. Det var lite spännande när de arabiska flygvärdinnorna på Egypt Air såg ut som något ur Tusen och en Natt med sina slöjor (det här var innan slöjan fick en annan innebörd för mig), att de talade arabiska med varandra (som då fortfarande var ett exotiskt språk, och inte något som man hörde harklas och vrålas i sin egen stad varenda dag) och att maten som serverades upplevdes som typiskt arabisk... Det var exotiskt, annorlunda och spännande, ett avbrott från vardagen!

Det sista man hade velat höra från flygbolaget, var att allting egentligen var inlånat, att mat är samma röra över hela världen, att det inte finns något som är typiskt för arabvärlden för influenserna har gått åt båda hållen, typ...

Och likadant när man reser med Lufthansa under oktoberfesten. Då är stewardarna klädda i Lederhosen och flygvärdinnorna i Dirnd'l, och man kan beställa öl med en stor, salt kringla till. Då vill man inte höra, att "det där är inget typiskt för Tyskland, det finns egentligen inget som är tyskt..."

Det var ett självmål! SAS nullifierade hela upplevelsen av att åka med det traditionellt största och mest kända skandinaviska flygbolaget - förutom själva transporten från punkt A till punkt B. Och den kan man ju få mycket billigare av Ryan Air eller Norwegian.
Ja, jag får lust att resa mer, få nya intryck, kanske köpa något fint, och kanske t ex bjuda på ouzo nästa gång det vankas snaps till sillen. För precis som filmen säger så gör vi ju också något eget av allt detta. Så att det blir just svenska köttbullar med svensk potatis, etc.

Vad kan öht vara svenskare än vår fina Luciatradition? Ändå var hon ju faktiskt från Syracusa. Och själva Luciasången är ju en italiensk folkvisa.
Citera
2020-02-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det mest falska påståendet SAS gör, är ju att de i filmen ställer den retoriska frågan: Vad är genuint skandinaviskt, och sedan direkt ger tittarna svaret: -Ingenting! Niente! Nada!

Det påståendet av SAS är helt falskt.

Om man påstår att t.ex. Falukorven inte är genuint svensk, så måste man ha belägg för det. Att andra kulturer har tillverkat korv är inget belägg för att Falukorven inte är svensk. Om man då hävdar att det enbart är själva konsten att göra korv som räknas för att vara upphovskultur för korven, ja, då måste man bevisa exakt var den första korven tillverkades, och att flera olika kulturer inte kan ha tillverkat korv oberoende av varandra. Och att svenskar inte kan ha tillverkat korv oberoende av andra kulturer. Detta går inte att bevisa.

Precis som med köttbullarna. Det finns inget konstaterat ursprungsland för köttbullarna. Och det finns heller inga bevis för att svenskar började rulla köttbullar med inspiration från andra länder. Detta hade SAS kunnat "factchecka" på 5 minuter.

Javisst, men avsikten med filmen var ju i första hand att förnedra skandinaverna och förneka vårt arv, vår historia, vår kultur, att vi över huvud taget finns. Som är brukligt när man sprider folkmordspropaganda. Då är det inte så noga med faktan, det går att klippa ihop några halvsanningar från nätet. Reklammakarna är ju heller inte tillräckligt intelligenta för att göra någon djupare research än så.
Citera
2020-02-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det är konstigt vad olika det kan vara. Jag tyckte bara att den var kul och tog inte åt mig det minsta.

Det var så uppenbart att det var en satir. Men blir man arg så blir man.

Ironin i filmen funkar inte utanför en liten begränsad typ "yngre metrosexuell och centerpartistisk" storstadspublik - och samtidigt verkar det tydligt att den gruppen inte är målgruppen, det är inte dem man vill ha en (arg och känslomässig) reaktion från. Flammarion visade med precision på den dubbeltydiga taktiken bakom filmens upplägg här: (FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja man ville reta gallfeber på ”rasisterna”. Som om budskapet inte var tydligt nog från start, så slänger man in en svarting som säger ”our ancestors the Vikings”.

Sen säger man: meh? Vaddå? Vi lyfte bara fram influensers betydelse ju! Blir du förbannad för att vi säger var köttbullen kommer ifrån?

De jobbar med två spår i filmen, ett som väcker känslor, och ett som är trivialt.
Sen när reaktionerna kommer så låtsas de bara om det triviala.

Just det. Dessutom är det mycket tveksamt om SAS har någon nytta av en såhär konfrontativ reklamfilm, hittills verkar de inte ha haft det.

Observera, jag säger inte att just du skulle vara yngre metrosexuell och centerröstande Malmöbo eller så, men det är den gruppens uppskattning de vill ha och de inblandade reklambyråerna (det tycks vara 2 st team) hör, skulle jag tänka mig, till just det skiktet.

Filmen kryllar f ö av toksvaga eller i sak helt felaktiga påståenden (t ex att köttbullar skulle kommit från Turkiet eller att IKEA skulle ha snott sin affärsidé och sina framgångar från något mellaneuropeiskt företag) men reklamfolk anser naturligtvis att "vafan, reklam är en konstform och då får man bluffa och använda fiktion" medan vänstern anser att "det är okej att ljuga om man står på den rätta sidan".

Nej, den här filmen är ett magplask, och det verkar bottna bl a i att SAS marknadsföringsavdelning inte tänkte igenom vilka de ville nå och vad de skulle kommunicera.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-02-14 kl. 09:49.
Citera
2020-02-14, 09:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen vet du och en mängd andra snöflingande högerfånar inte vad ironi är! Ironin är för oss med humor så uppenbar att SAS inte behöver påpeka den! Men ni saknar ju humor och förståelse för ironi! Vilket är er förlist!

Det enda uppenbara är att du och några få idioter till i tråden inte begriper vare sig ironi eller vad begreppet snöflinga syftar på. Man är inte en snöflinga för att man reagerar och försvarar en uppfattning, hur man nu kan få för sig något så dumt. En snöflinga är tvärtom en person som på grund av indignation och en känsla av okränkbar moralfana vägrar diskutera den egna positionen.

"Jag är woke och har rätt, ni andra är rasister och nu tänker jag sätta mig i ett safe-room med mina gelikar och stirra in i en vägg"...

Sen är det ju helt omöjligt, om man inte är ett barn eller efterbliven, att ta miste på den kontext som budskapet är format ur, det vill säga den "öppenhet" och självförnekelse som vi har matats med i flera decennier. Ditt trollande är lika uddlöst som reklamfilmen!
Citera
2020-02-14, 09:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, jag får lust att resa mer, få nya intryck, kanske köpa något fint, och kanske t ex bjuda på ouzo nästa gång det vankas snaps till sillen. För precis som filmen säger så gör vi ju också något eget av allt detta. Så att det blir just svenska köttbullar med svensk potatis, etc.

Vad kan öht vara svenskare än vår fina Luciatradition? Ändå var hon ju faktiskt från Syracusa. Och själva Luciasången är ju en italiensk folkvisa.

...som vi också har satt vårt eget, väldigt speciella stuk på här i Sverige. Lucia har t.ex. haft typiskt svenskt utseende med blå ögon och långt blont hår (innan PK-käringarna började röra i det för 15-20 år sedan ungefär), den svenska texten till Luciasången handlar om ljuset i det mörker som är typiskt för Sverige i december (det är inte lika mörkt i Italien eftersom det ligger närmare Ekvatorn), Luciasången uppförs inte ensam utan det är en repertoar som speglar vår kultur väldigt bra - en blandning av gamla svenska julvisor i folkviseton, och lutherska psalmer. Sankt Stéphanos har blivit Staffan Stalledräng, och uppträder i luciatåget i en svensk medeltida brun mansdräkt, alternativt som en dräng från 1800-talet. Mitt bland de katolska och lutherska traditionerna, ser vi även julbocken och gårdstomtarna som var med oss under hela den långa allmogeperioden... o.s.v..

Idag är för övrigt Lucia förknippad med Sverige över hela världen. Det förekommer fortfarande ett katolskt luciafirande i Italien, men det är knappast någon utanför Italien som känner till det.

Det är för övrigt ingen som påstår att vi INTE har tagit åt oss av influenser från andra länder under årtusendenas gång (konstigare vore det väl annars), men vi har blandat upp det med vårt eget till ett stuk som passar den svenska folksjälen.
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-14 kl. 09:56.
Citera
2020-02-14, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ironin i filmen funkar inte utanför en liten begränsad typ "yngre metrosexuell och centerpartistisk" storstadspublik - och samtidigt verkar det tydligt att den gruppen inte är målgruppen, det är inte dem man vill ha en (arg och känslomässig) reaktion från. Flammarion visade med precision på den dubbeltydiga taktiken bakom filmens upplägg här: (FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm

Just det. Dessutom är det mycket tveksamt om SAS har någon nytta av en såhär konfrontativ reklamfilm, hittills verkar de inte ha haft det.

Observera, jag säger inte att just du skulle vara yngre metrosexuell och centerröstande Malmöbo eller så, men det är den gruppens uppskattning de vill ha och de inblandade reklambyråerna (det tycks vara 2 st team) hör, skulle jag tänka mig, till just det skiktet.

Filmen kryllar f ö av toksvaga eller i sak helt felaktiga påståenden (t ex att köttbullar skulle kommit från Turkiet eller att IKEA skulle ha snott sin affärsidé och sina framgångar från något mellaneuropeiskt företag) men reklamfolk anser naturligtvis att "vafan, reklam är en konstform och då får man bluffa och använda fiktion" medan vänstern anser att "det är okej att ljuga om man står på den rätta sidan".

Nej, den här filmen är ett magplask, och det verkar bottna bl a i att SAS marknadsföringsavdelning inte tänkte igenom vilka de ville nå och vad de skulle kommunicera.

Nej, DET är ju så lustigt också. Att den grupp som skulle kunna lockas av budskapet, är samma grupp som har - slutat flyga! Eller i alla fall låtsas att de har gjort det. Som Anders Lindberg...

Det här visar att SAS inte känner sin målgrupp överhuvudtaget. Jag har nog aldrig sett ett sådant reklamdebacle förr i modern tid. Hur var det ens möjligt? Gör de inga kundundersökningar, för att den vägen få reda på vilka deras kunder är, och vilka värderingar dessa har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in