2020-02-14, 08:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sök upp videon maed en 20-årig australiensisk tjej som smittats på Diamond Princess. Där får du den enkla formen beskriven rätt bra (hennes mamma "demonstrerar" hostan också). Den videon säger mer än några ord...

Varför skulle jag?

Är det denna videon som hans granne/kollega haft som diagnosinstrument menar du?
Citera
2020-02-14, 08:17
Medlem
Japan har fått sitt första dödsfall.
Och tar resurser från sin budget reserv, att stärka skyddet mot corona viruset.._

Japan to spend 10.3 billion yen from budget reserve to fight coronavirus:
https://www.kitco.com/news/2020-02-13/Japan-to-spend-10-3-billion-yen-from-budget-reserve-to-fight-coronavirus-Abe.html

(motsvarar ugefär 1 miljard kr)
Citera
2020-02-14, 08:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Inte ens med kinas strikta karantäner kommer de ner till RO 1.

Just nu fördubblas antalet smittade var 48:e timme. ...

Hur räknar de/du ut detta? Om vi tittar på officiella siffror för den senaste veckan så nåddes 40,000 smittade den 9:e februari - då borde det, enligt vad du påstår, varit 80,000 smittade den 11:e och 160,000 smittade igår. Men det är vi ju inte ens i närheten av (trots ny diagnostik som ledde till ett rejält skutt uppåt i veckan). Så vilka data utgår du ifrån?
Citera
2020-02-14, 08:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det står bara en summering som säger att ca hälften av dem utvecklade symptom mediandagen för inkubationstiden för sjukdomen (5 dagar). Vad säger det? Att inkubationstiden är 2-10 dagar? Står inget om smitta under inkubationstiden. Mycket förvirrande text som jag inte kan förstå och måste ha en originalartikel för att se vad de menar.

Jag nämnde det tidigare i tråden, att jag också tyckte det var lite märkligt att de spekulerade i att det kanske rörde sig om asymptomatisk smitta och inte bara kortare inkubationstid än fem dagar. Nyaste budet är väl dessutom att det snarare är tre dagar i genomsnitt.
Citera
2020-02-14, 08:23
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har den just nu och den är inte att leka med. Är nu uppe i 10 dagars sängliggande (även om jag var ute en kort stund igår för att få se solen). Har varit vaken hela natten (igen) och hostat. Kan bara sova en timme i taget. Så fort jag lägger mig så kleggar lungorna igen. Och varje gång som man (förutom hostan) börjar må bättre så får man ett bakslag. Det är precis som att kroppen när den börjar vinna inte attackerar lika hårt längre och att man då får ett bakslag direkt. Bägge barnen har samma sak och har varit sjuk lika länge. Fast de klarar av att sova de.

Det känns som att SARS-COV-2 skulle vara att föredra, om man nu inte skulle råka få COVID-19 förstås.

Vissa patienter har behövt bli testade flera gånger och inte förrän en bit in i sjukdomsförloppet har man kunnat fastställa COVID. Högst troligt att en stor del Svenskar är i inkubationsfasen och tom sjuka redan men klassar det som influensa. De flesta kommer att uppleva den som en vanlig influensa.

Det är först senare i sjukdomsförloppet som man märker skillnad i mående och det är när lungorna blir mer ansatta. Lunginflammation tillsammans med "vanlig" influensa tycker jag är väldigt oroväckande.

I ett av fallen man kikat närmare på har en taxichaufför blivit smittad först och sedan smittat sin svärmor. Svärmodern blev sjuk efter ett par dagar och är nu svårt sjuk medan svärsonen långt senare blev sjuk men har då smittat under en längre tid.

Det är inte alls omöjligt att du redan har viruset.

i Sverige råder fria inresor och frivillig karantän och det kommuniceras inga som helst uppdateringar vilket gör att Svenskar som borde fatta misstanke känner sig dumma om de misstänker och hoppar över att kontakta vården. Man reagerar inte på om man tillsammans med influensa får lunginflammation och man blir konstigt betraktad om man skulle säga att man sätter sig själv i karantän utan att ha det fastställt av sjukvård. Detta gör också att Sverige riskerar att få ett av de högsta RO i den utvecklade världen.

Sveriges sjukvård ÄR inte förberedd och skulle inte klara av ens ett litet utbrott.
Citera
2020-02-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hörde från den sjuka mannens grannes arbetsplats att det nästan va säkert att han hade Corona. Men det tror jag inte på förrän det blir offentligt ändå.
Pratar du om den unge(pensionärsmannen)från svalöv?
Citera
2020-02-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Pratar du om den unge(pensionärsmannen)från svalöv?

Ja precis. Men det va ett rykte som är obekräftat
Citera
2020-02-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja precis. Men det va ett rykte som är obekräftat
Ja bara invänta resultat till senare under dagen
Citera
2020-02-14, 08:35
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur räknar de/du ut detta? Om vi tittar på officiella siffror för den senaste veckan så nåddes 40,000 smittade den 9:e februari - då borde det, enligt vad du påstår, varit 80,000 smittade den 11:e och 160,000 smittade igår. Men det är vi ju inte ens i närheten av (trots ny diagnostik som ledde till ett rejält skutt uppåt i veckan). Så vilka data utgår du ifrån?

Men det är ju också exakt därför vi hänger här på ett alternativt forum och kan diskutera inofficiella och alternativa källor. Annars skulle vi kunna ha 2000 inlägg där alla länkar till SVT.

För en gångs skull står jag bakom och håller med om MSM's nertonade information. Vi kan inte göra något åt det, sjukhusen skulle redan nu varit överfulla av oroliga svenskar med influensa. De som avlider skulle till stor del avlidit ändå och att skapa panik i samhället skulle bli ett ännu större problem.

Däremot anser jag personligen bestämt att Sverige, speciellt med tanke på ovan, borde införa hårda gränser nu och i alla fall 8 veckor framöver då vi kommer att veta vad vi har med att göra.

Alltså, myndigheter och WHO vill av förklarliga skäl förhindra panik hos befolkningar.

Det som är intressant med en sådan här tråd är att diskutera hur sanningen EGENTLIGEN ser ut.
Citera
2020-02-14, 08:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Men det är ju också exakt därför vi hänger här på ett alternativt forum och kan diskutera inofficiella och alternativa källor. Annars skulle vi kunna ha 2000 inlägg där alla länkar till SVT.

För en gångs skull står jag bakom och håller med om MSM's nertonade information. Vi kan inte göra något åt det, sjukhusen skulle redan nu varit överfulla av oroliga svenskar med influensa. De som avlider skulle till stor del avlidit ändå och att skapa panik i samhället skulle bli ett ännu större problem.

Däremot anser jag personligen bestämt att Sverige, speciellt med tanke på ovan, borde införa hårda gränser nu och i alla fall 8 veckor framöver då vi kommer att veta vad vi har med att göra.

Alltså, myndigheter och WHO vill av förklarliga skäl förhindra panik hos befolkningar.

Det som är intressant med en sådan här tråd är att diskutera hur sanningen EGENTLIGEN ser ut.
Det var inte det jag ifrågasatte - jag frågade vilka data påståendet bygger på, det kan väl ändå inte bara vara gissningar? Eller är det vad du menar med ”alternativa källor” - gissningar?

Jag säger inte ens att påståendet om spridningshastigheten är fel - jag frågar hur man kommit fram till det..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-02-14 kl. 08:43.
Citera
2020-02-14, 08:45
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag nämnde det tidigare i tråden, att jag också tyckte det var lite märkligt att de spekulerade i att det kanske rörde sig om asymptomatisk smitta och inte bara kortare inkubationstid än fem dagar. Nyaste budet är väl dessutom att det snarare är tre dagar i genomsnitt.

Ja, asymptomatisk smitta och en inkubationstid på allt från 3-14 dagar. Viruset ska också överleva i två dygn utan bärare.
Citera
2020-02-14, 08:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Coolt att de som blivit friska kan donera plasma för att behandla svårt sjuka.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050570/coronavirus-hubei-province-reports-4823-new-cases-and-116-more
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in