2020-02-14, 08:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, så är det inte. De bekräftade fall som du jämför med är bara en bråkdel av det totala antalet fall. Titta på hur det set ut utanför Kina istället.
Tittar man hur det ser ut internationellt så är det 76 tillfrisknade och 17 seriöst eller kritiskt sjuka vilket ger en siffra på 22% om alla 17 dör. Så man får väl återkomma om mortaliteten när dessa 17 är klara.
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-14, 08:59
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Skjuter dom ihjäl folk nu?!!

32% dödlighetsrisk på sjukhus 62% i karantän.....

https://mobile.twitter.com/birgerrhenman/status/1227733626399248384?s=20
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2020-02-14 kl. 09:01.
Citera
2020-02-14, 08:59
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var inte det jag ifrågasatte - jag frågade vilka data påståendet bygger på, det kan väl ändå inte bara vara gissningar? Eller är det vad du menar med ”alternativa källor” - gissningar?

Jag säger inte ens att påståendet om spridningshastigheten är fel - jag frågar hur man kommit fram till det..

Jag vet att du förstår men för att förtydliga för eventuella andra läsare. Jag är ingen expert och jag sitter inte och räknar ihop denna statistiken själv.

En god vän har god förståelse och detta är ett av ämnena som vi diskuterar dagligen just nu. Alternativa källor är det ingen som helst brist på och sedan är det upp till var och en att bedöma källorna, speciellt i jämförelse med svensk MSM.

https://bnonews.com
https://www.peakprosperity.com
https://twitter.com/DrEricDing
https://twitter.com/mlipsitch

m.fl.
Citera
2020-02-14, 09:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Vissa patienter har behövt bli testade flera gånger och inte förrän en bit in i sjukdomsförloppet har man kunnat fastställa COVID. Högst troligt att en stor del Svenskar är i inkubationsfasen och tom sjuka redan men klassar det som influensa. De flesta kommer att uppleva den som en vanlig influensa.

Det är först senare i sjukdomsförloppet som man märker skillnad i mående och det är när lungorna blir mer ansatta. Lunginflammation tillsammans med "vanlig" influensa tycker jag är väldigt oroväckande.

I ett av fallen man kikat närmare på har en taxichaufför blivit smittad först och sedan smittat sin svärmor. Svärmodern blev sjuk efter ett par dagar och är nu svårt sjuk medan svärsonen långt senare blev sjuk men har då smittat under en längre tid.

Det är inte alls omöjligt att du redan har viruset.

i Sverige råder fria inresor och frivillig karantän och det kommuniceras inga som helst uppdateringar vilket gör att Svenskar som borde fatta misstanke känner sig dumma om de misstänker och hoppar över att kontakta vården. Man reagerar inte på om man tillsammans med influensa får lunginflammation och man blir konstigt betraktad om man skulle säga att man sätter sig själv i karantän utan att ha det fastställt av sjukvård. Detta gör också att Sverige riskerar att få ett av de högsta RO i den utvecklade världen.

Sveriges sjukvård ÄR inte förberedd och skulle inte klara av ens ett litet utbrott.

Är det något nytt i Sverige att du blir konstigt betraktad om du sjukanmäler dig och stannar hemma om du är sjuk?

Ingen svensk måste kontakta vården om man inte är i behov av vård.
Citera
2020-02-14, 09:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var inte det jag ifrågasatte - jag frågade vilka data påståendet bygger på, det kan väl ändå inte bara vara gissningar? Eller är det vad du menar med ”alternativa källor” - gissningar?

Jag säger inte ens att påståendet om spridningshastigheten är fel - jag frågar hur man kommit fram till det..

Överst i en av länkarna jag skickade dig står det nu att det kan ta 24 dagar innan symptom visar sig.

Utan att ha mer källa än så tycker jag det är intressant att fråga sig själv hur sanningsenlig man bestämmer en sådan information i jämförelse med SVT i det fall man förstår deras nedtonade agenda.

Jag har läst dina inlägg under en lång period och gissar att du håller med.
Citera
2020-02-14, 09:08
Medlem
Den här skolan någonstans i Sverige 🙄 där många elever smittats av influensan, togs något prov för Corona på någon av dem?

Det var väl närmare 300 elever på skolan, är inte helt osannolikt att någon varit i Thailand eller annat land över julen och tagit med smitta hem?

Är test-kitten dyra, eller varför testas inte fler spontant? Måste vara bättre att veta när det når oss än att upptäcka det först när någon ligger med andningshjälp 🤔

(Minnsej vilken skola eller ort det gällde, vet heller inte hur man gör sökningar i tråden, men det fanns en länk för några dagar sedan.)
Citera
2020-02-14, 09:08
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det något nytt i Sverige att du blir konstigt betraktad om du sjukanmäler dig och stannar hemma om du är sjuk?

Ingen svensk måste kontakta vården om man inte är i behov av vård.

Du missförstår mig.

När rapporteringen tonas ner så här tänker befolkningen snarare "Äsh, det är bara vanlig influensa" istället för att kontakta sjukvården när de BORDE varit misstänksamma.

Och det är så klart stor skillnad mellan att stanna hemma från jobbet när man är sjuk till att sätta sig i frivillig karantän.
Citera
2020-02-14, 09:11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Den här skolan någonstans i Sverige 🙄 där många elever smittats av influensan, togs något prov för Corona på någon av dem?

Det var väl närmare 300 elever på skolan, är inte helt osannolikt att någon varit i Thailand eller annat land över julen och tagit med smitta hem?

Är test-kitten dyra, eller varför testas inte fler spontant? Måste vara bättre att veta när det når oss än att upptäcka det först när någon ligger med andningshjälp 🤔

(Minnsej vilken skola eller ort det gällde, vet heller inte hur man gör sökningar i tråden, men det fanns en länk för några dagar sedan.)

Den är svårt att fastställa och olika testmetoder är olika effektiva. I vissa fall har man testat flera gånger med negativt resultat och först senare i sjukdomsförloppet har man fått positivt resultat.

Sjukdomsförloppet verkar vidare vara långt och inte förrän sent ser man skilnad från en vanlig influensa och det är när lungorna blir hårt ansatta.
Citera
2020-02-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag nämnde det tidigare i tråden, att jag också tyckte det var lite märkligt att de spekulerade i att det kanske rörde sig om asymptomatisk smitta och inte bara kortare inkubationstid än fem dagar. Nyaste budet är väl dessutom att det snarare är tre dagar i genomsnitt.

Jag håller med om förvirring. Utan originalartikel inte möjligt att förstå. Om det skulle vara en mediantid på 5 dagar så är ju själva definitionen på median att hälften får symptom inna fem dagar och hälften över fem dagar.
Citera
2020-02-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86

var det inte 2 skolor en i norr och en i söder, eller är det en missuppfattning?Var typ 3 elever kvar i en klass, resten var sjuka i influensa or something??
Citera
2020-02-14, 09:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du missförstår mig.

När rapporteringen tonas ner så här tänker befolkningen snarare "Äsh, det är bara vanlig influensa" istället för att kontakta sjukvården när de BORDE varit misstänksamma.

Och det är så klart stor skillnad mellan att stanna hemma från jobbet när man är sjuk till att sätta sig i frivillig karantän.

Ska man inte stanna hemma om man är sjuk i influensa då, spelar väl ingen roll vad viruset heter, är man sjuk stannar man hemma, och man behöver inte kontakta vården om man inte har ett vårdbehov, gäller alla åkommor, igen nyhet.

Att på eget initiativ stanna hemma när man är sjuk är per definition att vara i frivillig karantän.

Det här är knappast något som gäller explicit för Covid-19.
Senast redigerad av OY 2020-02-14 kl. 09:19.
Citera
2020-02-14, 09:16
Medlem
Citat:
Den är svårt att fastställa och olika testmetoder är olika effektiva. I vissa fall har man testat flera gånger med negativt resultat och först senare i sjukdomsförloppet har man fått positivt resultat.

Sjukdomsförloppet verkar vidare vara långt och inte förrän sent ser man skilnad från en vanlig influensa och det är när lungorna blir hårt ansatta.

Det verkar så Motsägelsefullt då den enda kända svenska smittade testades en dag efter insjuknande som det verkar (eftersom hon varit heeeelt frisk dagarna innan och absolut inte kunde smittat någon på sin väg).

Någon av de 300 ungdomarna tordes i varje fall ha något liknande förlopp om det nu skiljer sig så mellan individer.

Säger alltså inte emot dig utan tycker bara det verkar vara ett ytterst nyckfullt virus som attackerat och påverkar så olika, och lite oroande att vårt land inte försöker testa fler än de som landat med flyg från kina 14 dagar bakåt i tiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in