2020-02-14, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej, numera ingår svininfluensan i den årliga vaccinationen man kan ta för säsongsinfluensan

Det är allmänt känt att folk infekteras med svininfluensan år efter år; länk_1, länk_2. Om inte så vore den ren historia.
Alla vaccinerar sig som bekant inte. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och svininfluensan hann jag inte vaccinera mig emot.
Citera
2020-02-14, 07:35
Medlem
Hörde från den sjuka mannens grannes arbetsplats att det nästan va säkert att han hade Corona. Men det tror jag inte på förrän det blir offentligt ändå.
Citera
2020-02-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Detta är väl en förkylning och inte en influensa?

Inte det heller, men förkylningsvirus ligger närmare i taxonomin. Det är ett corona-virus, precis som förkylningsvirus, men det ligger för långt bort för att vara detta. Det närmsta viruset enligt taxonomin är istället SARS, detta virus heter SARS-COV-2. Sjukdomen man får heter COVID-19. Dock så lyckades WHO ställa till det på sin presskonferens så att de flesta trodde att viruset döpts till COVID-19, men det heter det alltså inte.
Citera
2020-02-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hörde från den sjuka mannens grannes arbetsplats att det nästan va säkert att han hade Corona. Men det tror jag inte på förrän det blir offentligt ändå.

Ska man förstå något av detta? Saknas det citat?
Citera
2020-02-14, 07:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Vilken sjuk man? Vilken granne? Vilken arbetsplats? Vilket land? Vad? Vem? Hur?
Du kan inte rapa upp ett kryptiskt inlägg utan kontext eller citering.
Citera
2020-02-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vilken sjuk man? Vilken granne? Vilken arbetsplats? Vilket land? Vad? Vem? Hur?
Du kan inte rapa upp ett kryptiskt inlägg utan kontext eller citering.

Förlåt, glömde skriva Svalöv . Han som fördes till Lund med ambulans.
Tetra Pak är det. Han jobbar inte där men hans granne gör
Citera
2020-02-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ska man förstå något av detta? Saknas det citat?

Se mitt svar nedan. Glömde skriva mannen i Svalöv
Citera
2020-02-14, 07:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Förlåt, glömde skriva Svalöv . Han som fördes till Lund med ambulans.
Tetra Pak är det. Han jobbar inte där men hans granne gör

Okej, jag säger inte emot dig, men hur specifikt skiljer sig denna sjuklings symptom från en vanlig influensa? Då grannen/kollega verkar säker på detta?
Själv tror jag inte Corona, om han inte nyligen varit i Hubei-provinsen och slickat toalettsitsar.
Citera
2020-02-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är allmänt känt att folk infekteras med svininfluensan år efter år; länk_1, länk_2. Om inte så vore den ren historia.
Alla vaccinerar sig som bekant inte. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och svininfluensan hann jag inte vaccinera mig emot.

Jag har den just nu och den är inte att leka med. Är nu uppe i 10 dagars sängliggande (även om jag var ute en kort stund igår för att få se solen). Har varit vaken hela natten (igen) och hostat. Kan bara sova en timme i taget. Så fort jag lägger mig så kleggar lungorna igen. Och varje gång som man (förutom hostan) börjar må bättre så får man ett bakslag. Det är precis som att kroppen när den börjar vinna inte attackerar lika hårt längre och att man då får ett bakslag direkt. Bägge barnen har samma sak och har varit sjuk lika länge. Fast de klarar av att sova de.

Det känns som att SARS-COV-2 skulle vara att föredra, om man nu inte skulle råka få COVID-19 förstås.
Citera
2020-02-14, 07:47
Medlem
Citat:
Okej, jag säger inte emot dig, men hur specifikt skiljer sig denna sjuklings symptom från en vanlig influensa? Då grannen/kollega verkar säker på detta?
Själv tror jag inte Corona, om han inte nyligen varit i Hubei-provinsen och slickat toalettsitsar.

Sök upp videon maed en 20-årig australiensisk tjej som smittats på Diamond Princess. Där får du den enkla formen beskriven rätt bra (hennes mamma "demonstrerar" hostan också). Den videon säger mer än några ord...
Citera
2020-02-14, 08:02
Medlem
Lagerthas avatar
Inte ens med kinas strikta karantäner kommer de ner till RO 1.

Just nu fördubblas antalet smittade var 48:e timme. internationellt beräknar man RO till 4,5 till 6.

Man jobbar hårt för att befolkningar inte ska få panik vilket är förståligt men ändå.

Tycker att det är på sin plats att ifrågasätta svenska myndigheters naivitet.
Citera
2020-02-14, 08:06
Medlem
Citat:

Nej precis men tror man måste uppfylla kriterier för att testas för Corona. Typ varit i kontakt med Kina på något vis.
Vår familj har drabbats av en svår hosta dessutom. Så vet man att barnens skola inte har hemkarantän för hemvändare från Kina. Man blir paranoid!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in