Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag har den just nu och den är inte att leka med. Är nu uppe i 10 dagars sängliggande (även om jag var ute en kort stund igår för att få se solen). Har varit vaken hela natten (igen) och hostat. Kan bara sova en timme i taget. Så fort jag lägger mig så kleggar lungorna igen. Och varje gång som man (förutom hostan) börjar må bättre så får man ett bakslag. Det är precis som att kroppen när den börjar vinna inte attackerar lika hårt längre och att man då får ett bakslag direkt. Bägge barnen har samma sak och har varit sjuk lika länge. Fast de klarar av att sova de.
Det känns som att SARS-COV-2 skulle vara att föredra, om man nu inte skulle råka få COVID-19 förstås.
Vissa patienter har behövt bli testade flera gånger och inte förrän en bit in i sjukdomsförloppet har man kunnat fastställa COVID. Högst troligt att en stor del Svenskar är i inkubationsfasen och tom sjuka redan men klassar det som influensa. De flesta kommer att uppleva den som en vanlig influensa.
Det är först senare i sjukdomsförloppet som man märker skillnad i mående och det är när lungorna blir mer ansatta. Lunginflammation tillsammans med "vanlig" influensa tycker jag är väldigt oroväckande.
I ett av fallen man kikat närmare på har en taxichaufför blivit smittad först och sedan smittat sin svärmor. Svärmodern blev sjuk efter ett par dagar och är nu svårt sjuk medan svärsonen långt senare blev sjuk men har då smittat under en längre tid.
Det är inte alls omöjligt att du redan har viruset.
i Sverige råder fria inresor och frivillig karantän och det kommuniceras inga som helst uppdateringar vilket gör att Svenskar som borde fatta misstanke känner sig dumma om de misstänker och hoppar över att kontakta vården. Man reagerar inte på om man tillsammans med influensa får lunginflammation och man blir konstigt betraktad om man skulle säga att man sätter sig själv i karantän utan att ha det fastställt av sjukvård. Detta gör också att Sverige riskerar att få ett av de högsta RO i den utvecklade världen.
Sveriges sjukvård ÄR inte förberedd och skulle inte klara av ens ett litet utbrott.