2020-02-14, 00:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, hade jag inte vetat att den var från en dansk byrå hade jag alla gånger antagit att filmen var producerad i Eken.

Men det kanske finns några stockholmare på den danska byrån?

Regissören är svensk, utbildad på Berghs.
Citera
2020-02-14, 00:48
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Va fan är det för en version? Den är för kort. 2:42 ska videon vara.

Originalet är här, https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
Citera
2020-02-14, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Där satt den. Vem är det som har skrivit det geniala manuset?

Kan någon länka till en lista med de viktigaste personerna bakom filmen? Jag vet att det har postats om det tidigare i tråden men i nuläget är ju denna tråd evighetslång.
Citera
2020-02-14, 00:50
Medlem
Citat:
Har du inte hört talas om uttrycket "ignorance is bliss"

Var du tvungen att förstöra min tro på att ingen svensk hade något med skiten att göra

Kanske är en liten tröst att regissörens arbete inte var hemskt.. oh well
Senast redigerad av Chilledippen 2020-02-14 kl. 00:53.
Citera
2020-02-14, 00:52
Medlem
Citat:

Man kan känna det på doften av filmen och dess språk....
Citera
2020-02-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Klart det finns. Summan av vår kultur och historia, vårt språk och våra seder, alla som levt och varit svenskar, vår litteratur, våra konstnärliga uttryck etc är unik, utgör vår särart.

Att du sedan är en autist som tror att det innebär att vi måste ha uppfunnit och utvecklat varenda liten sak helt på egen hand för att äga särart är ju ditt eget bekymmer. De allra flesta, både i Sverige och i andra länder, har inte din låsning.

Exakt men det förstår man ju inte om man har aspergers som Lucian MacAndrew.
Citera
2020-02-14, 00:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det hör väl till morgon-tv att diskutera olika "snackisar" så det är kanske inte så konstigt i och för sig. Hon kom dock lindrigt undan, inte mycket till motfrågor förutom en fråga om de varit för politiska, samt att hade de inte väntat sig denna typ av reaktion.

Hon påstår det ja. Vad vet hon om det? Jag skulle snarare tro att många såg den ursprungliga, långa filmen och blev bara mer och mer förbannade sekund för sekund.

Sen är det ju helt otroligt att hon påstår att det bara var ett stund som en "attack" skedde och att allt minsann var positivt före och efter det.
Lite Bagdad Bob varning där...

Bagdad Bob, helt klart. Vilket uppenbart svammel.
Citera
2020-02-14, 00:58
Medlem
Proras avatar
Citat:
Det som avses i den här diskussionen är typ: en kultur med inre kontinuitet över lång tid (vilket inte är lika med att den skulle vara frusen, orörlig eller autistisk), med egen växtkraft, eget inre sammanhang - och en verklig koppling till ett bestämt land och/eller folk.

Kulturglobalister av typ Ingrid Lomfors, Per Svensson och Mona Sahlin anser att kulturer i grunden mest är som en blöt tvättsvamp som blint suger upp det mesta som finns inom räckhåll, och som ständigt random ombildas.

Värre hycklare än Ingrid Lomfors får man leta efter. Den som dristar sig att i svensk offentlighet hävda att det inte finns något judiskt lär få se i stjärnorna efter en ny födkrok. Där gäller dubbla måttstockar.

Skall lite OT ändå påpeka att det judiska geniet Albert Einstein på ett förtjänstfullt sätt använde dubbla måttstockar för att belysa fenomenet längdkontraktion i sin speciella relativitetsteori:
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ngdkontraktion

Men då snackar vi geniet Einstein, inte idioten Lomfors.
Senast redigerad av Prora 2020-02-14 kl. 01:04.
Citera
2020-02-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Företagets ambition att framstå som "modernt" PK blir otroligt pinsamt och rent marknadsmässigt är det ju katastrofalt dålig reklam. Chockerande att företaget inte har mekanismer och kompetens att fånga upp och stoppa en sån här katastrof före lanseringen.

Väldigt sorgligt att se . . .

*Obs! Varning för fördomsfull rant*

Precis min tanke. Man kan inte låta infantila champagnekommunister / kommunikationsexperter jobba omonitorerat utan kvalitetssäkring. Detta borde fångats upp, och hade man haft en fokusgrupp med ett tvärsnitt ur den skandinaviska befolkning / sin kundgrupp är jag övertygad om att denna film inte skulle kommit igenom.
Vad har de intresse för att väcka anstöt hos kanske 20-30% av sina kunder? Eller kanske till och med fler.

Ännu mer pinsamt när man drar rysskortet/rasistkortet 😂 Jag skäms å deras vägnar över hur jävla dåliga de är. Det finns en marknadschef (eller vem som nu är beställare) som borde få lämna sin tjänst för sin totala omdömeslöshet. Jag menar, även om jag själv är moderat/åt det mer konservativa hållet så skulle jag inte trycka ut något politiskt/polariserande budskap inom ramen för min professionella roll på mitt lönearbete.
Att de sedan kör papegojstilen på att deras budskap är "att resande berikar" blir ännu mer pinsamt. Vad som är budskapet är upp till betraktaren att avgöra. Min och många andras uppfattning är att man förringar skandinaviska: kulturer, vetenskapsmän, ingenjörer, uppfinnare, entrepenörer, författare, musiker etc. till tjuvar som kopierat sina idéer från andra länder och tar ifrån dem heder och ära OCH våra landsmäns stolthet. Också sjukt patetiskt att man väljer sådana banala saker som köttbullar och midsommarstång.

Om någon på SAS läser detta, för er information så är all vetenskap vidareutveckling av tidigare vetenskap, det kallas inte att kopiera, det kallas att driva forskning/innovation. Dvs. sådant man får belöning för t.ex. i form NOBELpriset eller framgångar i näringslivet. Om ni inte hade läst er nonsensutbildning på flumuniversitetet och circlejerkat tillsammans med era kommunistkompisar, hade ni också haft de basala insikterna. Och kanske hade ni då insett att det finns faktiskt skandinaver som har skapat, gjort framsteg, varit originella. Ni känner inga sådana, ni har dem inte i er umgängeskrets, ni har inte lyckats åstadkomma något än en patetisk film som ni potentiellt kommer få ryggdunkar och eventuellt något ligg med någon 20 åring som tycker ni är såååå kreativa och nytänkande. Men det finns människor av nordisk påbrå och tillhörighet som har skapat värde och slitit för oss. Dem pissar ni på med denna film.

Återigen, jag skäms över att någon kan producera sådan här skit och jag skäms över hur inkompetenta personer i ledande positioner på stora företag kan vara i det här lilla landet.

Kommer självklart att tillsvidare undvika SAS i högsta möjliga mån. Om jag mot förmodan flyger med er kommer jag göra det med avsmak.

Undertecknat
Svensk flygresenär som genomför uppåt 70 flygresor per år.
Citera
2020-02-14, 01:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att säga/antyda att en viss kultur aldrig förmått skapa något verkligt eget utan bara snyltat på andra, eller recyclat/stulit vad andra skapat, är att spotta denna kultur och det folk det handlar om i ansiktet. Att underkänna dem.

Precis, SAS blandade medvetet ihop kultur med ursprung.
Man behöver inte förneka existensen av en kultur för att prata om kulturella influenser.
Citera
2020-02-14, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0
Detta är bland de vidrigaste reklamfilmer jag sett. Denna mångkulturella smörja attackerar inte bara Svenskar som folkgrupp, utan även Danskar och Norrmän. De förnekar att Skandinaver och dess unika folkgrupper ens existerar, och att allt Skandinaviskt skulle vara stulet från annat håll. Filmsnutten innehåller sjukt många faktafel (såklart) men det är uppenbart att de försöker plocka billiga PK-poäng. Fattar de inte att detta kommer skada dem? Personligen kommer jag aldrig mer flyga med SAS i alla fall.

Kontakta SAS och visa ert missnöje!
Formulär: https://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/ (Other> General views > Advertising > Complaint)
Telefon eller chat: https://www.sas.se/kundservice/kontakt/#
Men sluta!!! Hittar du en resa som är billig och det är sas. Så kommer du ta den. Sluta ljuga för dig själv
Citera
2020-02-14, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Precis, SAS blandade medvetet ihop kultur med ursprung.
Man behöver inte förneka existensen av en kultur för att prata om kulturella influenser.

Och jag förmodar att orsaken (eller en tung orsak) till detta är att några på SAS egentligen ville använda den här reklamfilmen för ett politiskt utspel, för att "håna och trolla rasisterna" - och samtidigt kunna två sina händer och säga: nehej, det här är bara reklam, varför är de så sura?

Det funkade naturligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in