Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Åt flickorna från the shining koskit från marken? Missade det helt.
Det var ett exempel. Min poäng var att den som hatar vita kan framställa den som opersonliga och spöklika (vilket SAS gjorde i sin "humor"-film), på samma sätt som den som hatar svarta kan framställa dem som primitiva och äckliga i sin "humor", eller att den som hatar judar kan framställa dem som snåla och fula polisonger, att den som hatar Trump driver med hans fula peruk, gulaktiga hudton och frispråkiga twittrande, etc. Alla går förstås att göra nidbilder av.
Så för att återknyta - förnekar du att SAS "humor" hade poängen att framställa vita och svenskar i negativ dager?
Citat:
Jag uppfattade inte ironin i SAS-filmen som rasistisk, eller hatisk mot vita, utan just som ironi.
Du sa det ja, men all ironi har ju en POÄNG. Så vad var POÄNGEN i denna "ironi", exakt?
Citat:
Men visst, svårt det där med humor. Alltid blir någon kränkt
Påstår du att jag är blond? Eller hur skulle jag annars kunna bli kränkt av att SAS påstår att blondhet är spöklikt? Retorikknepet du använder nu kallas "svenjali", att försöka vända det som motståndarna säger emot dem själva. Detta är dock nonsens av flera skäl, ett av dem är att det inte alls är kränkthet som gör att vi dissar SAS reklamfilm, inte jag iallafall. Problemet är att staten via halvägda flygbolag sprider politisk propaganda som inte alls syftar till att få SAS att sälja fler flygbiljetter. Detta visste såklart reklambyrån eller menar du att reklambyråer inte borde veta hur reklamen de gör kommer emottas? Ett så stort företag som SAS anlitar förstås inte en okunnig reklambyrå som misslyckas, utan budskapet var självfallet instruerat från SAS ledning. Huruvida de kommer erkänna detta är förstås dock en annan fråga!