2020-02-13, 20:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Som en storlyssnare av podden Palmemordet är man missnöjd idag. Podden har varit extremt lam sedan förra sommaren.

Önskar att de slutade röra sig i utkanten av mordet och blev relevanta igen. De har gått från att vara bra till att läsa in publicerat material enbart för cash.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-13 kl. 20:41.
Citera
2020-02-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Amerikanen var väl Vic Gunnison som ramlade in och pratade engelska... egen gissning såklart.

Men det blir ju en jävla soppa runt skandiahuset. Särskilt som Engström springer in och ut till råga på allt.

Befann sig både Engström och Gunnarsson i Skandiahuset samtidigt efter mordet?

Finns det några personkopplingar mellan Engström och Gunnarsson?

Jag vet inte om det fanns några personkopplingar mellan Victor G och Stig E, men det känns som om de skulle vara väldigt omaka.
Citera
2020-02-13, 22:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har funderat åtskilligt över möjligheten att MOP utförts av en ensam GM. Förutom det jag tidigare angivit är mordplatsen en sak som fått mig att tvivla. Om en ensam GM ville klippa Olof Palme hade det naturliga varit att göra detta i gamla stan. Han hade inte behövt spana på OP särskilt mycket för att inse att denne ofta rörde sig utan skydd runt bostaden på Västerlånggatan .

Om GM sett honom utanför Grand så är det märkligt att han väntar till Dekorimahörnan. Ett alldeles utmärkt tillfälle ges när OP passerar Adolf Fredriks Kyrkogata efter att precis korsat Sveavägen . Här finns lika goda möjligheter till flykt som vid Dekorimahörnan. Tanken på att Stig Engström går ut från Skandia beväpnad med en skarpladdad revolver och knäpper OP rakt av är för långsökt för. Kommer det däremot fram att SE på något sätt haft samband med en medkonspiratör ute på Sveavägen kommer saken i ett annat läge.

Det faktum att GM tar sig till mordplatsen utan att ses av något trovärdigt vittne, kliniskt avlivar OP och sedan kan avvika utan att upptäckas på nästan 34år gör att jag inte ser honom som tafflig. Att han inte träffar en just sig vridande Lisbeth Palme med det andra skottet kan jag förstå. GM är inte en yrkesmördare från en deckare utan en människa av kött och blod. Att missa LP med några millimeter är naturligt med tanke på det oerhörda adrenalinpåslag som MOP måste inneburit.

En grupp som är ute efter att döda bör ju studera offrets rörelser. Där finns självklara punkter som hemmet och arbetsplatsen. Det var känt att Palme gick där utan skydd. Han går ensam hem vid 18 tiden morddagen.
Om det finns attentatsmän vid hemmet när LOP går därifrån, så väljer de att låta Palme gå. Vad man då med säkerhet veta är att de inom några timmar kommer att komma tillbaka. Vid hemmet finns bästa möjlighet. Det skulle ta mindre än 2 minuter att ta sig bort från Gamla stan.
Men, de tar inte chansen där, inte heller utefter vägen in mot city.

En seriös grupp gissar inte vilken väg offret kommer att ta hem, därför bör en sådan grupp vara beredda att agera vid Grand. Vilket i sig inte förefaller bra planerat men det är den enda plats man med säkerhet vet var Palme är när filmen tar slut. Ingen kan här just då veta vart Palme tänker ta vägen, allt annat är inte realistiskt. Finns det en grupp så är den vid Grand. Men inte heller där händer något. Först lite drygt 60 sekunder före mordet vet man med säkerhet vilken nästa korsning Palme kommer passera.
Dvs att det är första förutsägbara plats med max 1 minuts tid för beslut att agera. Dvs ingen planerad flyktväg. Därav kan ingen flyktbil finnas där.
Modus på platsen visar extremt risktagande, ingen uppsikt över flyktvägen. GM har lågskor, vilket inte tyder på planering i snömodden.

På det hela taget är det amatörmässigt. En grupp beter sig inte så här, inte ens amatörer?

Fauzzi passerar mordplatsen ca 40 sekunder före mordet, det finns ingen Dekorima-man där.
Senast redigerad av PeoFallmo 2020-02-13 kl. 22:42.
Citera
2020-02-13, 23:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En grupp som är ute efter att döda bör ju studera offrets rörelser. Där finns självklara punkter som hemmet och arbetsplatsen. Det var känt att Palme gick där utan skydd. Han går ensam hem vid 18 tiden morddagen.
Om det finns attentatsmän vid hemmet när LOP går därifrån, så väljer de att låta Palme gå. Vad man då med säkerhet veta är att de inom några timmar kommer att komma tillbaka. Vid hemmet finns bästa möjlighet. Det skulle ta mindre än 2 minuter att ta sig bort från Gamla stan.

En seriös grupp gissar inte vilken väg offret kommer att ta hem, därför bör en sådan grupp vara beredda att agera vid Grand. Vilket i sig inte förefaller bra planerat men det är den enda plats man med säkerhet vet var Palme är när filmen tar slut. Ingen kan här just då veta vart Palme tänker ta vägen, allt annat är inte realistiskt. Finns det en grupp så är den vid Grand. Men inte heller där händer något. Först lite drygt 60 sekunder före mordet vet man med säkerhet vilken nästa korsning Palme kommer passera.
Dvs att det är första förutsägbara plats med max 1 minuts tid för beslut att agera. Dvs ingen planerad flyktväg. Därav kan ingen flyktbil finnas där.
Modus på platsen visar extremt risktagande, ingen uppsikt över flyktvägen. GM har lågskor, vilket inte tyder på planering i snömodden.

På det hela taget är det amatörmässigt. En grupp beter sig inte så här, inte ens amatörer?

Fauzzi passerar mordplatsen ca 40 sekunder före mordet, det finns ingen Dekorima-man där.

Inge M ser inte Fauzzi passera, Anders B ser inte Fauzzi passera, Lisbeth P ser inte Fauzzi passera, ingen ser Fauzzi passera. Passerar Fauzzi mordplatsen ?
Citera
2020-02-13, 23:32
Medlem
Citat:
Då uppstår nästa fråga. Varför skulle Lisbeth Palme inte berätta om detta samtal om det vore en ensam gärningsman? Vid en konspiration kan jag möjligen tänka mig att LP kan påverkats att utelämna fakta ur sin berättelse av hänsyn till Riket, partiet, makens minne eller den kvarvarande familjens säkerhet. Men jag ser ingen anledning att hon skulle tiga om ett samtal mellan Olof Palme och en ensamverkande GM , ex Christer Pettersson.

Det vore mycket dumt av Lisbet och spaningsledningen att göra känt detaljer som med säkerhet kan knyta gärningsmannen till brottet. Det finns starka indikationer på att det finns omständigheter på brottsplatsen som bara ett fåtal i utredningen känner till. En sådan omständighet kan hypotetiskt vara ett kort samtal mellan gärningsmannen och Olof Palme, förmodligen bara ett eller ett par ord. Om nu ett sådan kort samtal eller ordväxling har ägt rum så är det bara Lisbet och gärningsmannen som i efterhand kan berätta om vad som avhandlades. Motiv, matchande vapen, vapenvana, WT-innehav etc är nog bra, men inget slår ett erkännande kryddat med icke offentlig fakta från brottsplatsen.
Citera
2020-02-13, 23:35
Medlem
Citat:

Stämmer. Att IM ser AB och inte GM förefaller mig mycket troligt. GM följde sannolikt efter, och hann ifatt paret Palme vid korsningen.
Citera
2020-02-13, 23:37
Medlem
Citat:

Detta med att lågskor skulle vara ett dåligt val invänder jag mot.
Det handlar om sulans grepp i snön, och den vet vi ju inget om.
Boots i någon form hade varit ett betydligt sämre val.
Fauzzi har inte sett någon, och inte heller någon annan av de vittnen vi vet passerat platsen har sett någon, men de har inte heller sett AB eller hans gäng, vilket i så fall är betydligt märkligare.
GM har ju kunnat försvinna in i gränden då han sett folk i antågande, men vad har AB tagit vägen?
Man ska kanske inte lita för mycket på att folk återger sina sinnesintryck och minnesbilder korrekt.

Det kan ju trots allt ha funnits någon backup uppe på krönet, och det skulle ju minska risktagandet enormt.
Dessutom är ju risken att någon människa med sådan kompetens att de kunnat stoppa honom plötsligt skulle dyka upp ganska minimal.
Revolver hade han ju till hands om han mot all förmodan skulle behövt den.

Trots det är ju den svåra nöten att knäcka hur de hunnit samordna det, om de nu var så att de inte på förhand visste att Palme skulle komma den vägen.
I så fall har du ju en klar poäng.

Om de ändå hunnit samordna både backup och flyktplan med bilar och allt, tyder det ju på att vi har att göra med en kompetent grupp.
Men inget av detta vet vi ju, så det är ju därför inte möjligt att dra några slutsatser.
Citera
2020-02-13, 23:43
Avslutad
Varför exploderar denna tråd helt plötsligt i läsarantal? Har något faktiskt hänt för en gångs skull? Ser ingenting hittills i massmedia. Så vad händer?
Citera
2020-02-14, 00:02
Medlem
Citat:
...
Tanken på att Stig Engström går ut från Skandia beväpnad med en skarpladdad revolver och knäpper OP rakt av är för långsökt för. Kommer det däremot fram att SE på något sätt haft samband med en medkonspiratör ute på Sveavägen kommer saken i ett annat
läge.

.....

Ja, det är långsökt och orimligt. Men, som Lisbet sa, det rör sig naturligtvis om en orimlig person.

Jag vänder mig mot att man hela tiden försöker hitta den mest oslumpiga, mest sannolika och förståeliga lösningen. Det går inte, för det är en extrem händelse. En sådan här händelse händer bara en gång på tre hundra år. Självklart vill alla hata slumpen och bringa reda och reson i det här, men det sker hela tiden fullständigt orimliga, osannolika och oförklarliga händelser.

En bekant till mig går beväpnad med en (skarpladdad) 38 special varje dag. Idioti naturligtvis om du frågar mig, men han har mycket noga berättat för mig varför, och även om jag inte håller med så förstår jag hans bevekelsegrunder. Han är lugn och stabil, men ibland drar jag mig till minnes "Falling Down".

Ingen aning om Stig bar vapen, men tro inte att det inte förekommer.
Citera
2020-02-14, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Ja, det är långsökt och orimligt. Men, som Lisbet sa, det rör sig naturligtvis om en orimlig person.

Jag vänder mig mot att man hela tiden försöker hitta den mest oslumpiga, mest sannolika och förståeliga lösningen. Det går inte, för det är en extrem händelse. En sådan här händelse händer bara en gång på tre hundra år. Självklart vill alla hata slumpen och bringa reda och reson i det här, men det sker hela tiden fullständigt orimliga, osannolika och oförklarliga händelser.

En bekant till mig går beväpnad med en (skarpladdad) 38 special varje dag. Idioti naturligtvis om du frågar mig, men han har mycket noga berättat för mig varför, och även om jag inte håller med så förstår jag hans bevekelsegrunder. Han är lugn och stabil, men ibland drar jag mig till minnes "Falling Down".

Ingen aning om Stig bar vapen, men tro inte att det inte förekommer.

Kommer utredningen ut med att det var Stig så tror jag inte för fem öre på dem. Om det inte börjar nystas i en CIA-koppling eller någon miljardärs inblandning så kommer inte KP pressentera hela sanningen. Bara hälften. Det är jag övertygad om. Jag tror definitivt det går att hitta de som uförde själva mordet (ifall de fortfarande lever), men anstiftarna i sig (för det här var enligt mig utan tvekan ett beställningsmord med starka finansiella intressen bakom) kommer de antagligen inte dra fram i ljuset. Eller så avleder de medvetet och hittar en patsy även som anstiftare.
Citera
2020-02-14, 00:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Håller med om att en grupp som planerar att mörda Olof Palme bör kartlägga hans rörelser. SÄPOs övervaknings/Pm talar om möjlig sådan första gången 17januari och starkt indikerad sådan under OPs sista dygn i livet. Detta är inte som jag gissar utan vad Berth Melens grupp kom fram till. Den erkänt kunniga juristen Erik Holmberg ansåg BMs utredning som anmärkningsvärt skickligt genomförd.

En rimlig anledning till att OP inte skjuts i gamla stan är att konspiratörerna inte är säkra på om livvakterna har en fast övervakning vid bostaden. Det säger oss en hel del om dessa . Knappast en hemlig tjänst som opererar, de borde kunna skaffa kunskap om detta via avlyssning och eller kartläggning. Attentatsgruppen blir inte säkra på att OP saknar skydd förrän han lämnar Grand, med tanke på allt folk MOP inte genomföras där. När OP börjar vandra söderut måste GM börja röra sig för att komma i läge. Då det inte finns någon indikation på en springande GM återstår alternativet med bil, med avsläpp av mördaren söder om mordplatsen.

John Wiklunds spanande anatolier med yvig snorbroms satte Hans Holmer stort hopp till, men ingen av Inge Morelius passagerare lägger märke till anatoliern trots att han ska befinna sig o närheten av Bankomaten. Nicola Fauzzi ser liksom andra vittnen på mordplatsen ingen väntande GM. Men IM gör det även om han är osäker. Att han skulle se Anders Björkman är aldrig styrkt och även om IM är osäker ska inte hans vittnesmål negligeras. Han är enda vittnet som har överblick över mordplatsen.

Jag lutar åt furirens tankar att Gruppen från början väntat vid Rådmansgatans T-Bana. När OP går åt motsatt håll gäller det att agera snabbt. Risken att OP åker från Hötorgets T-bana eller tar en taxi från Sveavägen kan varit det som får GM att agera där och då.

Ett par lågskor med bra gummisulor är utmärkta på halt underlag. Att ta sig till mordplatsen, utföra dådet och sedan försvinna ser jag som allt annat än amatörmässigt. Så är denna GM också på fri fot efter 34år till skillnad från de flesta andra statsmannamördare.
Citera
2020-02-14, 00:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Det vore mycket dumt av Lisbet och spaningsledningen att göra känt detaljer som med säkerhet kan knyta gärningsmannen till brottet. Det finns starka indikationer på att det finns omständigheter på brottsplatsen som bara ett fåtal i utredningen känner till. En sådan omständighet kan hypotetiskt vara ett kort samtal mellan gärningsmannen och Olof Palme, förmodligen bara ett eller ett par ord. Om nu ett sådan kort samtal eller ordväxling har ägt rum så är det bara Lisbet och gärningsmannen som i efterhand kan berätta om vad som avhandlades. Motiv, matchande vapen, vapenvana, WT-innehav etc är nog bra, men inget slår ett erkännande kryddat med icke offentlig fakta från brottsplatsen.

Det här tycker jag är lite intressant. Vi skrev nyligen om detta. Vi är flera som upptäckt att det i vittnesmål finns antydningar om att något oklart inträffade sekunderna före mordet ungefär i höjd med reklampelaren eller strax söder om den.

Någon form av kontakt mellan GM och OP? Inte en aning om vad som hände förstås men jag upplever ändå att just denna korta sträcka mellan reklampelaren och mordplatsen är höljd i dunkel.

AD talar om samtal. AB talar om samtalande sällskap. IM säger att "det är något med den där jävla reklampelaren, om de mötte?"

Inte ett mötesscenario a la Gunnar Wall. Nej ett oväntat encounter som fick paret Palme - eller kanske bara OP - att reagera.

En hypotes är att GM stod lite norr om entrén när paret Palme kom gående och att de tre då kom nära varandra av någon okänd anledning.

Kan då GM ha sagt något? Eller upplevde paret Palme honom som så obehaglig att de skyndade på stegen och då började han gå parallellt med dem vilket borde ha fått OP att bli orolig?

Jag håller med dig om att - åtminstone i de mordutredningar jag brukar studera på tv och i tidningar/böcker - det är rätt vanligt att polisen håller inne med information från mordplatsen just för att kolla om de förhör rätt person.

En given tanke är ju hur de kan avgöra om någon som erkänner talar sanning eller inte?

I de flesta fall är det säkert enkelt att snabbt städa undan uppenbara dårar. Men inte i alla.

Av 100 kanske det finns 3-4 som är lite oklara. Och då kan det vara bra att kunna ställa detaljerade kontrollfrågor.

Min magkänsla är att den som skulle kunna bringa klarhet i frågan är död, nämligen OP. Den andre vill inte berätta eftersom det var han som sköt.

LP talar om borderline och det kan vara ett intryck från "mötet vid reklampelaren". Vid mordplatsen gick allt så fort och hon såg inte GM tillräckligt länge för att kunna avgöra det. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in