Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Borgström den urbotligt oduglige glopen tror inte att det kommer leda till fällande dom. Han fick plats i SVT komplett med fyllenäsa vem fan lyssnar på honom?

Haha, javisst och så Guillou också. Dom kan verkligen gräva fram dom verkliga auktoriteterna i ämnet.
Citera
2020-02-18, 19:12
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Enligt skrivelsen i boken så var det konstaterat att Krister Pettersson ska ha dött under ett polisingripande då han dött i arresten efter att ha misshandlats.

Det skulle innebära att Både Fylking och Aschberg gjort sig skyldiga till någon typ av uppvigling då dom provocerade fram hans död.

Vilken bok är det du syftar på? Uppvigling känns väl hårt, men nog skulle man kunna hävda att den dynamiska duon Aschberg och Fylking var pådrivande kring vad folk tyckte om CP (poliser inkluderade), men, ingen tvingade å andra sidan CP att delta i alla trams och flamsprogram på TV3, eller lät dem göra ännu ett "porträtt" av "mördaren".
Citera
2020-02-18, 19:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Detta innebär förmodligen bara att de lägger ned utredningen såklart. Resurserna behövs till dagens kriminella blattar, tyvärr.

Lägga ned? Nej, det är en sanslöst stor mängd prestige investerat i den här utredningen, liksom det varit i tidigare utredningar.
Citera
2020-02-18, 19:14
Medlem
Missade Veckans Brott att ställa den självklara frågan: Kommer lösningen att skaka landet i sina grundvalar? Det hade varit intressant att se KPs pokerfejs när han svarar på den frågan!
Citera
2020-02-18, 19:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Har de tagit in Leif G.W än?

Han hade ju ett litet horn i sidan till Palme efter Geijeraffären.

Han är vapenvan.

Han är jägare o van att döda.

Han är kriminolog o vet hur polisen jobbar.

Han har varit väldigt intresserad av mordet o vill hjälpa till med teorier...
Citera
2020-02-18, 19:15
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Vilken bok är det du syftar på? Uppvigling känns väl hårt, men nog skulle man kunna hävda att den dynamiska duon Aschberg och Fylking var pådrivande kring vad folk tyckte om CP (poliser inkluderade), men, ingen tvingade å andra sidan CP att delta i alla trams och flamsprogram på TV3, eller lät dem göra ännu ett "porträtt" av "mördaren".

Näe ingen tvingade Krister Pettersson att komma till studion och erkänna.
Men han var ju en psykiskt svag individ som det var fel att utnyttja i ett Tv program för att få tittarsiffror.
Sånt kan precis som du själv skriver vara pådrivande speciellt hos Poliser.
Citera
2020-02-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen"
Om de inte kan åtala någon så kommer de troligtvis att avsluta förundersökningen.
De hoppas alltså att kunna få tillräckligt på fötterna för att det ska räcks till åtal.
Därför bör ju denne ”någon” existera oavsett om han är gärningsman eller starkt inblandad, eller t.o.m. ”ansvarig”.
Ansvarig tolkar jag i detta sammanhang som anstiftare.

Jag ser då det inte särskilt troligt att vi har att göra med SE eller CA, om de nu inte agerat på uppdrag av ”någon”
Citera
2020-02-18, 19:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tolka detta:

"Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen".

Han säger också att han redan vet om utredningen kommer läggas ner eller inte.

Han försöker låta bli säga om MGM är levande eller död.

Ja uttrycket "Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon" talar starkt för att KP hoppas kunna åtala en nu levande person.

För vad personen ska åtalas får vi endast spekulera om.

Om det trots allt är SE som presenteras som lösning så är det i så fall en anstiftare/medgärningsman som ska åtalas. Det kan ju exempelvis handla om den person som försåg skytten (vem det nu var) med mordvapnet.

Det som givetvis vore ett utmärkt och avgörande framsteg är om de äntligen hittat mordvapnet och kan knyta det till en särskild person. Några fingeravtryck finns väl inte kvar.

Knappt heller DNA men där är osvuret bäst. Vi har ju sett att flera gärningsmän på senare tid åtalats och dömts för brott som ligger 10-20 år bakåt i tiden tack vare DNA. Men detta är naturligtvis högst osäkert i Palmefallet.
Citera
2020-02-18, 19:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om de inte kan åtala någon så kommer de troligtvis att avsluta förundersökningen.
De hoppas alltså att kunna få tillräckligt på fötterna för att det ska räcks till åtal.
Därför bör ju denne ”någon” existera oavsett om han är gärningsman eller starkt inblandad, eller t.o.m. ”ansvarig”.

Jag ser då det inte särskilt troligt att vi har att göra med SE eller CA, om de nu inte agerat på uppdrag av ”någon”

Men KP säger också att han redan vet om utrednigen kommer läggas ner eller inte. Det tyder inte på att de försöker samla bevis som räcker till åtal. Det låter helt klart som att antingen har de ett åtal nu eller så har de en lösning med en död nu.
Citera
2020-02-18, 19:25
Moderator
OYs avatar
-Ja, det hade varit sensationellt, det får man säga.

Och ett litet Mona-lisa smile.

Hur ska man tolka det?

Om KP redan nu vet att det kommer att läggas ned, varför inte göra det direkt i få fall, varför vänta?

Varför låter man Borgström uttala sig, han tror ju fortfarande att det var CP?
Citera
2020-02-18, 19:26
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Låter som det mest sannolika. Han sa att de ”ska presentera en lösning” på vad som har hänt. Alltså inget åtal mest sannolikt utan påstå att Skandiamannen är den skyldige. Kanske presenterar de även starka bevis för att det är så och ger ett motiv.
På Svt-Text det:

Beskedet: "Palmemordet närmare lösning

Någon kommer att åtalas för mordet på
Olof Palme innan sommaren."

Hur får du ihop den med SkandiaMannen, det går ju inte att åtala någon som inte lever. Hur tänkte du nu?
Citera
2020-02-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Jag tolkar det också så. Kanske blir det något klarare efter Veckans Brott, om dom visar en längre intervju med KP där.
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-18 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in