2020-02-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ok, jag förstår, du menar denna synkronicitet (handen på axeln, skottet i ryggen och teatermasker) också indikerar att det var en konspiration.

Ungefär så. Eftersom du hävdar synkronicitet och inkluderar teatermaskerna i fönstret så måste dessa masker förklaras utifrån din utgångspunkt av en ensam gärningsman.
Citera
2020-02-13, 10:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Alla dina frågor uppstår för att du tror "GM ville klippa Olof Palme". Om du istället tänker, GM ville prata med Olof Palme, blir alt annorlunda. Han väntar på Olof på Sveavägens mest upplysta plats. Han är den tredje okända personen som vill prata politik med Olof efter kl 21:00

Då uppstår nästa fråga. Varför skulle Lisbeth Palme inte berätta om detta samtal om det vore en ensam gärningsman? Vid en konspiration kan jag möjligen tänka mig att LP kan påverkats att utelämna fakta ur sin berättelse av hänsyn till Riket, partiet, makens minne eller den kvarvarande familjens säkerhet. Men jag ser ingen anledning att hon skulle tiga om ett samtal mellan Olof Palme och en ensamverkande GM , ex Christer Pettersson.
Citera
2020-02-13, 11:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Då uppstår nästa fråga. Varför skulle Lisbeth Palme inte berätta om detta samtal om det vore en ensam gärningsman? Vid en konspiration kan jag möjligen tänka mig att LP kan påverkats att utelämna fakta ur sin berättelse av hänsyn till Riket, partiet, makens minne eller den kvarvarande familjens säkerhet. Men jag ser ingen anledning att hon skulle tiga om ett samtal mellan Olof Palme och en ensamverkande GM , ex Christer Pettersson.
Lisbeth berättar inte om några av de tre personerna som vill prata politik med Olof efter kl 21:00 Det är inte ens säkert att hon hörde vad GM sa till Olof? Tror inte Olof stannade och pratade med honom, jag tror Olof bara avvisade honom.
Citera
2020-02-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår, du menar denna synkronicitet (handen på axeln, skottet i ryggen och teatermasker) också indikerar att det var en konspiration.

Skrev utan att tänka efter ordentligt. Synkronicitet "ett iakttagbart meningsfullt sammanträffande utan orsaksmässigt samband". Det blir inte riktigt tillämpbart tycker jag. Vi kan väl undvika att krångla till det och istället diskutera samband och sammanträffanden.
Citera
2020-02-13, 11:22
Medlem
Citat:
Handen på axeln, skottet i ryggen och teatermasker är synkronicitet

Wikipedia: "Synkronicitet är ett begrepp som står för "ett iakttagbart meningsfullt sammanträffande utan orsaksmässigt samband"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronicitet

Handen på axeln, skottet i ryggen och teatermasker är ett meningsfullt sammanträffande som erinrar om mordet på Gustav III

"Sedan mordet på Gustav III, i mars 1792, har inte någon person i den svenska statsledningen utsatts för attentat" (GMP s. 17)

Okej, tillbaks hit då så får vi klara ut det här en gång för alla.
Du hävdar alltså synkronicitet mellan handen, skottet och maskerna. Vilket då vad jag förstår betyder att axeln och skottet sker med inspiration från mordet på Gustav III med hänvisning till den där teatern. Den sista delen alltså maskerna ska då enligt dig vara ett sammanträffande, trots att det är just det som är mest signifikant.
Du måste få bort maskerna ur ekvationen annars faller idén om en ensam gärningsman alltså hävdar du synkronicitet.
Citera
2020-02-13, 11:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej, tillbaks hit då så får vi klara ut det här en gång för alla.
Du hävdar alltså synkronicitet mellan handen, skottet och maskerna. Vilket då vad jag förstår betyder att axeln och skottet sker med inspiration från mordet på Gustav III med hänvisning till den där teatern. Den sista delen alltså maskerna ska då enligt dig vara ett sammanträffande, trots att det är just det som är mest signifikant.
Du måste få bort maskerna ur ekvationen annars faller idén om en ensam gärningsman alltså hävdar du synkronicitet.
Jag hittade synkronicitet hela vägen tillbaka till det planerade teaterspelet i Vallentuna, ja. Men vill inte av den anledningen säga Palmemordet "sker med inspiration från mordet på Gustav III" Mördaren är inte medveten om vad som händer, han agerar utifrån ett helt annat tankesätt. Han tänker inte, där är teatermaskerna, så nu lägger jag handen på axeln och skjuter konungariket Sveriges regeringschef i ryggen.
Citera
2020-02-13, 14:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Citat:
Ungefär så. Eftersom du hävdar synkronicitet och inkluderar teatermaskerna i fönstret så måste dessa masker förklaras utifrån din utgångspunkt av en ensam gärningsman.
Om det finns något brödraskap, då är det bara i GMs huvud (jfr. Anders Behring Breivik) Det kan verka som en del av samhället omedvetet gick inn i GMs paranoida konspiratoriska värld, då skotten föll.
Citera
2020-02-13, 14:11
Medlem
Citat:
Om det finns något brödraskap, då är det bara i GMs huvud (jfr. Anders Behring Breivik) Det kan verka som en del av samhället omedvetet gick inn i GMs paranoida konspiratoriska värld, då skotten föll.

Vet inte hur jag ska kunna kommentera det där. Kan du ta oss tillbaka till varför du valde just en vit mask? Jag vet att du har nämnt det tidigare.
Citera
2020-02-13, 14:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Vet inte hur jag ska kunna kommentera det där. Kan du ta oss tillbaka till varför du valde just en vit mask? Jag vet att du har nämnt det tidigare.
Jag gjorde det för att det var en vit mask i det avfasade skyltfönstret och för att jag antog GM måste ha sett maskerna. Att han samtidigt, några meter bakom masken, såg Björkman i Dekorimas port nisch, var något som kom senare. Kanske, det var en form för föraning, jag hade ?
Citera
2020-02-13, 14:34
Medlem
Citat:
Jag gjorde det för att det var en vit mask i det avfasade skyltfönstret och för att jag antog GM måste ha sett maskerna. Att han samtidigt, några meter bakom masken, såg Björkman i Dekorimas port nisch, var något som kom senare. Kanske, det var en form för föraning, jag hade ?

Okej. men är det så här du tänker dig det då?
1. Handen på axeln och skottet i ryggen är ingen slump.
2. Maskerna i fönstret är en slump.
Citera
2020-02-13, 14:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Okej. men är det så här du tänker dig det då?
1. Handen på axeln och skottet i ryggen är ingen slump.
2. Maskerna i fönstret är en slump.

Handen på axeln, skottet i ryggen och teatermasker är ett meningsfullt sammanträffande som erinrar om mordet på Gustav III, men är utan orsaksmässigt samband.

Wikipedia: "Synkronicitet är ett begrepp som står för "ett iakttagbart meningsfullt sammanträffande utan orsaksmässigt samband"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronicitet

PS: Du försöker förstå något obegripligt
Senast redigerad av 299792458 2020-02-13 kl. 14:53.
Citera
2020-02-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Rykte angående Skandiahuset.

"Det svensk-amerikanska underrättelsesamarbetet har sedan flera år
gått via en förbindelse till Wiesbaden. Men det ska också, enligt uppgift, ha organiserats från en lokal i
det svenska försäkringsbolaget Skandias hus i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan. Försäkringsbolaget
Skandia ska, enligt samma källa, ha organiserat detta samarbete under kodnamnet ”Thule”.
Samgåendet ThuleSkandia på 1960-talet sägs ha inneburit att Skandia stod över alla lagar.
Skandiahuset – tidigare Thulehuset – var också central för de svenska Stay Behind-grupperna. Den
tidigare Skandiadirektören Alvar Lindencrona var samtidigt ledare för det svenska Stay Behindnätet.
Enligt polisen var bakdörren till Skandiahuset öppen under mordkvällen – kanske har polisen
intresserat sig för frågan? Enligt en källa, som vill vara anonym, var fyra personer från Skandias
säkerhetsteam på plats kvällen den 28 februari 1986. De var alla försedda med
kommunikationsutrustning. ”En amerikan sällade sig till dessa minuten efter mordet.
” Skandiahusets
bakdörr ligger knappt hundra meter från mordplatsen i mördarens flyktriktning. "

https://www.sodertaljekonsthall.se/wp-content/uploads/2019/02/Ola-Tunander-Den-osynliga-handen-och-den-vita.pdf
Ola Tunander.

Amerikanen var väl Vic Gunnison som ramlade in och pratade engelska... egen gissning såklart.

Men det blir ju en jävla soppa runt skandiahuset. Särskilt som Engström springer in och ut till råga på allt.

Befann sig både Engström och Gunnarsson i Skandiahuset samtidigt efter mordet?

Finns det några personkopplingar mellan Engström och Gunnarsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in