2020-02-13, 20:39
Medlem
Wajis avatar
Hade jag varit marknadschef på något annat bolag nu så hade jag gjort en reklamfilm om allt positivt och alla saker vi har i Skandinavien. Tror att man skulle ta många marknadsandelar just nu
Citera
2020-02-13, 20:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Well, nej, det är lite min poäng. Vi har en mänsklig kultur, ingen kultur som är unik för något land.

Då får du nog titta på SAS idiotiska reklam igen. Inte ens den är så dum att den påstår att brist på forntida unikum inte är nutida unikum. Här får du lite att läsa som säger emot din tes att det skulle finnas en mänsklig kultur.

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp?CMSID=Findings

https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/

https://en.wikipedia.org/wiki/Language_family
Citera
2020-02-13, 20:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vilket är korrekt, för alla kulturer å länder. Aldrig sagt att det var en bra reklam. Sa att den var faktamässigt korrekt.
Fast då kunde ju filmen i så fall lika gärna kunde ha gjorts om vilket annat land eller region som helst; Italien, Japan, Nya Zeeland. Inget land har alltså någonsin kommit på något eget. Känns inte heller logiskt på något sätt, för hur skulle då någon kunna sno något?

Och det beror ju var man sätter ribban för att "komma på något eget". Det går ju alltid att säga att killen som uppfann cykeln gjorde en unik uppfinning (Tysk enligt SAS). Men då kan man ju kontra med att utan att någon först uppfunnit hjulet, stålet, kullagret...

Sen finns det också rena faktafel i SAS-filmen, förutom det stora felet att de hävdar att inga uppfinningar gjorts i Skandinavien, tex. att köttbullar kommer från Turkiet. Nej, det var kåldolmarna som kom från turkiet till Sverige.
Citera
2020-02-13, 20:42
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hade jag varit marknadschef på något annat bolag nu så hade jag gjort en reklamfilm om allt positivt och alla saker vi har i Skandinavien. Tror att man skulle ta många marknadsandelar just nu

Hehe

https://images.app.goo.gl/3SYMAZLYL2ZbdB9v9
Citera
2020-02-13, 20:44
Medlem
Citat:
Well, nej, det är lite min poäng. Vi har en mänsklig kultur, ingen kultur som är unik för något land.

Det där var fan det dummaste jag någonsin hört. Du menar på fullaste allvar att t.ex. miljö, klimat, tillgång eller brist på naturresurser etc. inte har någon som helst påverkan på hur en kultur utvecklas?
Vi hade haft samma kultur oavsett om vi levt i en öken eller i en djungel, en region där vintern varade nio månader om året eller en region där man aldrig upplevt kyla och snö?
Citera
2020-02-13, 20:45
Medlem
Att hata sin egen hudfärg och dyrka mörkhyade om något är unik svensk kultur.
Citera
2020-02-13, 20:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Tack! Trådens bästa inlägg och räcker som svar till alla dem som tycker att vi skall hålla käften och "ta" sådana här skamgrepp utan att säga ifrån.

Hur många av de "skyldiga" har hittills blivit misshandlade, stenade, knivmördade eller offentligt piskade av oss Skandinaver?
Vi använder vår yttrandefrihet, våra ord och vår penna, där lägre stående kulturer bränner, härjar, hugger och våldtar.
Det är en typisk Skandinavisk egenskap.

Vi gör det på vårt sätt, i enlighet med vår kultur. Andra gör det i enlighet med sin kultur. Frågan är väl om halalmord är att föredra framför en arg insändare?
Citera
2020-02-13, 20:47
Medlem
MantisAtlantiss avatar
Citat:
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.
Absolut, jag kan räkna upp tusentals unika saker ur den svenska kulturen. Astrid Lindgrens och Selma Lagerlöfs fantastiska böcker. Bellmans och Evert Taubes fina visor. Ingmar Bergmans mästerverk.
För att inte tala om alla betydelsefulla svenska vetenskapsmän och uppfinnare. Carl Von Linne: en av dom viktigaste vetenskapsmännen genom tiderna. Alfred Nobel: Mannen som uppfann dynamiten.

Kan ju även nämna dom svenska uppfinningarna som har räddat en stor mängd liv världen över, pacemakern och respiratorn samt trepunktsbältet som du har i din bil. Trepunktsbältet är en svensk uppfinning som har räddat miljontals liv.

Problemet med vänstermänniskor är deras stora okunskap. Dom vet nämligen inte att Svensk kultur är allt det som har skapats av oss svenskar genom århundradena. Vissa saker har skapats genom influenser utifrån men mycket är också helt unikt för vårt folk.

Det finns nog inget annat land med en så liten befolkning som Sveriges som har åstadkommit så mycket. Vi bör vara oerhört stolta över vårt folk och vår historia.
Senast redigerad av MantisAtlantis 2020-02-13 kl. 20:51.
Citera
2020-02-13, 20:48
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hehe

https://images.app.goo.gl/3SYMAZLYL2ZbdB9v9

Den är så jävla bra
Citera
2020-02-13, 20:51
Medlem
Citat:
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.

Har du asperger? Om du inte fått diagnos ännu så kan det vara dags.
Citera
2020-02-13, 20:53
Medlem
Araber har ingen kultur. Afrikaner har ingen kultur. Sydamerikaner har ingenting. Ryssar, Japaner har ingen kultur. Kineser har ingen kultur, inte heller Greker. Inte heller Australiens urinvånare har egen kultur. De bara tror att de egen kultur.

Allt kommer utifrån. Förmodligen från månen eller från någon vänsterbliven hjärna.
Senast redigerad av Lagring 2020-02-13 kl. 20:59.
Citera
2020-02-13, 20:55
Medlem
messiasibids avatar
Hahahahaha

Satan i gatan vad sjukt klippet var!

Beklagar till SaS aktieägare som verkar fått en ledning eller åtminstone en marknadsföringsavdelning som kapat firman.

Dags att blanka SAS kanske även om den är nere 40% cirka på 1 år. Källaren nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in