2020-02-13, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Well, nej, det är lite min poäng. Vi har en mänsklig kultur, ingen kultur som är unik för något land.
Så du menar att Turkisk kultur är likadan som Svensk kultur?
Eller har vi Iransk kultur i Sverige?

Den Svenska kulturen kanske är muslimsk hederskultur.
Ja det kanske är så...
Citera
2020-02-13, 20:32
Medlem
Citat:
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.

Jag tror du missat poängen varför folk blir arga. Det har inget med rasism eller sånt som vissa tidningar påstår. Ska försöka förklara. Tänk att du håller på ett fotbollslag säg kvarnsveden. Du följer det laget lider med det laget i vinst och förlust. Man kan titta på andra fotbollslag och matcher men det betyder inget. Man håller inte på något totalt känslokallt resultatet spelar ingen roll men man kan uppskatta sporten. Sedan kommer ett bussbolag som ibland skjutsar Kvarnsveden och säger det är inget unikt med fotbollslaget Kvarnsveden fotbollen uppfanns i England. Världens bästa liga är England och Spanien. Ska man hålla med lägga sig ned och dö eller tänka jag tar bussen till Spanien eller England. Varför ska bussbolaget bestämma vad som är unikt. Vad gör bussbolaget rätt att klanka ned och trycka ned andra med sin åsikt.
Citera
2020-02-13, 20:33
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
SAS verkar ha både den korta och långa versionen av filmen på YouTube.

Här är den långa på 2:42
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI

Här den korta på 45 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=Ijhh5J48X9k

Vad är det för vits att ha båda versionerna?
Citera
2020-02-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Må så vara, men då förlorar ju SAS-filmen hela sin poäng. SAS menar ju att alla fräscha idéer i Skandinavien är importerade. Men i andra länder minsann, där kan man komma på nya grejer hela tiden, som de okretativa skandinaverna måste sno för att komma någonstans här i livet.

Det är sensmoralen i SAS-filmen. Och det är det som gör folk förbannade.
.

Vilket är korrekt, för alla kulturer å länder. Aldrig sagt att det var en bra reklam. Sa att den var faktamässigt korrekt.
Citera
2020-02-13, 20:34
Medlem
kansascityshuffles avatar
Vår musik är europeisk, är den afrikansk för att vi fann våra fossiler där för tvåhundratusen år sedan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Trots att vi är de värsta snöflingorna världen har skådat, enligt din sort, så bränner vi inte några flaggor, knivmördar folk på stan för en karikatyr eller gråter ut i media som en snyftande jude. Den där offentliga snöflingementaliteten är mest reserverad åt samer, judar, rasifierade och bögar verkar det som.

Tack! Trådens bästa inlägg och räcker som svar till alla dem som tycker att vi skall hålla käften och "ta" sådana här skamgrepp utan att säga ifrån.

Hur många av de "skyldiga" har hittills blivit misshandlade, stenade, knivmördade eller offentligt piskade av oss Skandinaver?
Vi använder vår yttrandefrihet, våra ord och vår penna, där lägre stående kulturer bränner, härjar, hugger och våldtar.
Det är en typisk Skandinavisk egenskap.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Sverige är det mest unika landet i världen.

Vissa försöker intala oss att vi bor i "Mellanmjölkens land" eller att vi är "Landet lagom". Inget kan vara mer fel. Vi är det mest extrema landet i världen. (Om detta bara kunde gå in i våra svenska huvuden!)

Titta: https://en.wikipedia.org/wiki/Inglehart%E2%80%93Welzel_cultural_map_of_the_world #/media/File:Culture_Map_2017_conclusive.png

Sverige ligger i ensamt majestät längst upp till höger. Inget annat land intar en så extrem position.

När immigranter från ex.vis Irak eller Nigeria väljer att flytta till Sverige så väljer de det land i världen som är mest olikt länderna de kommer ifrån. Skillnaden kan inte vara större.
Det kan jag helt hålla med om, fast det är inte det SAS försöker säga i sin film. Vad de obildade stackarna försöker säga är att inga nya idéer någonsin kläckts i Skandinavien, allt är importerat. I själva verket kan en så korkad film endast uppstå i ett land som Sverige, eller nåja Danmark (märkligt nog, men jag antar att reklamköparna sitter i Sverige), som är så extremt och konstigt som du skriver.
Citera
2020-02-13, 20:35
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men Vems Idé Var Detta? SAS egen - Reklambyråns?

O vad var målet - få ankdammfolket att åka utomlands t o r?

Få ankdammsfolket att åka enkel till turkiet o äta köfte i resten av livet
o grekland för att äta dolmar?

O få stopp på att folk från icke-skandiavien åker hit (t o r)?

Då tar SC430 några riktiga sanningar:

Ack Värmeland Du Sköna Är En Holländsk Melodi

Matjessill är holländsk

Hårt bröd fanns långt tidigare i Egypten (kanse fler länder)

Midnattssol Finns I Alaska (o även mitt emot i Ryssland)

Ankdammsfolket vär värzzt bäst o först på järn i världen (myrmalm)
Någonstans i Indien var man fana så mycket bättre tidigare på smidesstål
(det finns således skäl till att Indiern Mittal velat bli stor på järn o stål)
Så finns det någonting som är svenskt? Är Carola en svensk sångerska eller är hon en afrikansk? Spelade man essentiellt turkisk/arabisk/kinesisk folkmusik på dansbanorna? Periodiska systemet, är det ett svenskt påfund? Herregud människa, våga existera, våga ha en historia, våga ha ett ursprung. Vem är det du är så rädd för att såra? Ligger din dotter med en muslim och nu kör du all in på försvarsmekanismen eller? Eller tror du att om vi har lite nationalkänsla så riskerar vi att öppna ett nytt auschwitz i typ hedemora eller? I så fall kanske det är dags för medicinen, vad vet jag.
Citera
2020-02-13, 20:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
KAN någon nämna något som är helt unikt svenskt som inte kommit eller inspirerats av någon annan kultur? Mycket kritik men lite substans i denna tråd. Känns som att tråden är så full av offerkofta att jag får fårsmak i munnen.
Man bör också betänka att den svenska kulturen också skapas av det som den INTE innehåller.

Vi har inte slavar, till exempel. Vi torterar inte fram bekännelser. Det är förbjudet att slå någon, så även barn. Om någon snor min tvättid så skriver jag en sur lapp; jag startar inte ett klankrig som kommer att vara i generationer. Vi skär inte bort delar av små barns kroppar. Vi eldar inte upp människor för att de har en annan religion än oss. Kvinnor blir inte omyndiga när de gifter sig. Vi stjäl inte allt vi ser så fort vi har möjlighet. Osv.
Citera
2020-02-13, 20:38
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helan-och-Halvan
SAS verkar ha både den korta och långa versionen av filmen på YouTube.

Här är den långa på 2:42
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI

Här den korta på 45 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=Ijhh5J48X9k

Vad är det för vits att ha båda versionerna?

Den kortare versionen saknar den största dissen mot skandinaver "absolutely nothing", samtidigt som den är mer gångbar utanför Norden då den saknar homopuss och svart man som kallar sig vikingaättling (nästan ingen kritik mot homosexualitet och svarta har framkommit i den breda kritiken mot reklamfilmen, så jag ser ingen annan anledning än kinesblidkning till cencuren).
Citera
2020-02-13, 20:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Så finns det någonting som är svenskt? Är Carola en svensk sångerska eller är hon en afrikansk? Spelade man essentiellt turkisk/arabisk/kinesisk folkmusik på dansbanorna? Periodiska systemet, är det ett svenskt påfund? Herregud människa, våga existera, våga ha en historia, våga ha ett ursprung. Vem är det du är så rädd för att såra? Ligger din dotter med en muslim och nu kör du all in på försvarsmekanismen eller? Eller tror du att om vi har lite nationalkänsla så riskerar vi att öppna ett nytt auschwitz i typ hedemora eller? I så fall kanske det är dags för medicinen, vad vet jag.

Jag har inga problem - däremot har man ju blivit grundlurad på vägen genom livet - men det är ju
hemligt
Citera
2020-02-13, 20:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, vilket är min poäng. Vi har en mänsklig kultur och variationer inom denna. Ingen kultur är unik.

Då underkänner du filmen då alltså då den pekade på en rad kulturer som vi har kopierat ifrån, det var bara den svenska som inte var en riktig kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in