2020-02-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det tror jag inte är skälet, att allmänheten skulle kunna ha åsikter om fallet utan det är mer en principsak tror jag, vissa TR är vrånga som fan med att lämna ut dokument digitalt och jag är rädd för att Örebro TR är en sådan.

De flesta jag har mailat har varit djävligt tjänstvilliga och levererat PDF-filer.
Jag fick fupen ang JJ, våldtäktsåtalade polisbefälet, efter en kvart då jag mailat efter den. Eller jag fick inte våldtäktsfupen - det hade lyfts ur pga sekretess. Men resten fick jag. Jag tror att i detta fall, Wesström, så är det så stora filer att de kanske blir svåra att leverera i pdf - och då hoppas man att allmänheten kanske ska ge upp. För betala 28 000 kr för en pappersfup lär ingen göra, och det vet man på tingsrätten. Ren spekulation från min sida naturligtvis.

Fast man har rätt att sitta vid receptionen och läsa igenom det befintliga materialet. Gratis. Så vi kan ju ses i receptionen om ett par dagar och be att få ut varsitt ex för att läsa på plats.
Citera
2020-02-13, 18:29
Medlem
Citat:
Om de har gedigen teknisk bevisning så kan de helt enkelt skita i diverse sparade konversationer från messenger och annat, då löser sig fallet ändå.

Ju mer av kringbevisning som krävs för att få ett åtal att gå ihop desto svagare blir det.

Så en FUP på 14000 sidor anser jag peka mot att rent bevismässigt så är fallet svagt, om vi lyckas med konststycket att få loss FUP så kan vi ju med våra egna ögon bedöma hur landet ligger.

Starkare eller svagare bevisning så är det viktigaste att det räcker till fällande dom för den skyldige. Åklagaren är den enda som sett materialet och uttalat sig och hon tror ju på en fällande dom.
Citera
2020-02-13, 18:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har för mig att jag läst något eller några FUP från Örebro TR. Styckmördaren Jonna dömdes väl där?
Vet inte om det beror på endast princip när det skiljer så från fall till fall.

Kanske som picasso2 skriver att det är storleken som avskräcker men det känns ju mer som ett tekniskt problem, de får väl zippa filerna med någon enkel zip-hanterare.

Även om det är 14000 sidor så kan den ju inte bli så förbannat stor digitalt.
Citera
2020-02-13, 18:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fick fupen ang JJ, våldtäktsåtalade polisbefälet, efter en kvart då jag mailat efter den. Eller jag fick inte våldtäktsfupen - det hade lyfts ur pga sekretess. Men resten fick jag. Jag tror att i detta fall, Wesström, så är det så stora filer att de kanske blir svåra att leverera i pdf - och då hoppas man att allmänheten kanske ska ge upp. För betala 28 000 kr för en pappersfup lär ingen göra, och det vet man på tingsrätten. Ren spekulation från min sida naturligtvis.

Fast man har rätt att sitta vid receptionen och läsa igenom det befintliga materialet. Gratis. Så vi kan ju ses i receptionen om ett par dagar och be att få ut varsitt ex för att läsa på plats.

Hmm, då är det väl storleken som avskräcker men det borde ju gå att ordna om de zippar filerna.

Annars får vi väl mötas upp där i Tingshuset , kan ju vara trevligt det också, träffa lite krimnördar.
Citera
2020-02-13, 18:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Kanske som picasso2 skriver att det är storleken som avskräcker men det känns ju mer som ett tekniskt problem, de får väl zippa filerna med någon enkel zip-hanterare.

Även om det är 14000 sidor så kan den ju inte bli så förbannat stor digitalt.

Jag tänker snarare tvärtom att storleken borde avskräcka till att ha den i pappersformat. Det är lättare att administera i digitalform.
Citera
2020-02-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det brukar vara ca:10 sidor som är gratis och resten får man betala för.
Så om 1400 personer ställer sig i en lång kö, med en som samordnar allt i dörren, så kan dom 1400 personerna rent teoretiskt plocka ut dom 14.000 sidorna helt gratis.
Har vi nån i tråden som känner lite folk i Örebro och som känner sig manad att styra upp detta.
Har vi nån frivillig?

En kreativ tanke👍
Vill också minnas att det finns någon regel som säger att de första 10 sid är avgiftsfria och att det sedan går på 2 kr/sida, på ett ung (orkar ej kolla upp).

Men kanske menar de då att det med ”de första 10 sid” avses endast sid nr 1-10 i det aktuella dokumentet?
Skulle inte förvåna.
Å andra sidan har nog detta förfarande troligtvis aldrig prövats tidigare. Skulle onekligen vara intressant att se hur TR ställde sig till detta.

Edit: planen spricker
Enligt Avgiftsförordningen (som jag tror är den som gäller):
”16 § Om en beställning omfattar tio sidor eller mer, skall avgift tas ut för kopior av allmänna handlingar och för utskrifter av upptagningar för automatisk databehandling enligt 15 § 1 och 2.

Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor.

Myndigheten får besluta om undantag från första och andra styckena om det finns särskilda skäl.

Första -- tredje stycket gäller även när en handling sänds till beställaren via telefax. Förordning (1995:687).”

Alltså 50 kr för 10 sid. Skulle då kosta 70000 tot att plocka 10 sid var.
Senast redigerad av Rubar 2020-02-13 kl. 18:51.
Citera
2020-02-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tänker snarare tvärtom att storleken borde avskräcka till att ha den i pappersformat. Det är lättare att administera i digitalform.
Tror nog tingsrätten räknar med att ingen vill betala 28 000 kr för att få ut fupen.
Citera
2020-02-13, 18:48
Medlem
Snor-Johans avatar
14 000 sidor på papper.
En hel skogsdunge.
Undrar vad medelåldern ligger på dom pappersbläddrande snillen som beslutat det. 85 ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-13 kl. 18:53.
Citera
2020-02-13, 18:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Starkare eller svagare bevisning så är det viktigaste att det räcker till fällande dom för den skyldige. Åklagaren är den enda som sett materialet och uttalat sig och hon tror ju på en fällande dom.

Åklagaren måste ju självklart tro på det material som han/hon har sammanställt annars vore det ju ingen mening med att gå till åtal.

Det är ju bara att gå till en själv, man måste ju tro på det man försöker genomföra, gör man inte det så är det ju upplagt för ett misslyckande.

Om det sedan räcker hela vägen vet ju ingen egentligen förrän saken prövas i rätten.
Citera
2020-02-13, 19:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Herr syltrygg som inte med ett (1) enda ord reagerat över LWs grova försummelser av sina barn utan negligerar det genom att ge dig på visselblåsarna. Vågar du visa fingret face to face till barnen? Skäms på dig.

Inte oväntat att just du svarar på det, som visat sig vara en ytterst vidrig och hjärtlös individ.

Du och Glorious kan ju tillsammans uppsöka hennes barn och berätta hur illa ni tycker om deras döda Mor. Eller ni kanske är ynkryggar båda två?
Citera
2020-02-13, 19:05
Medlem
Citat:
Åklagaren måste ju självklart tro på det material som han/hon har sammanställt annars vore det ju ingen mening med att gå till åtal.

Det är ju bara att gå till en själv, man måste ju tro på det man försöker genomföra, gör man inte det så är det ju upplagt för ett misslyckande.

Om det sedan räcker hela vägen vet ju ingen egentligen förrän saken prövas i rätten.

Nej det såklart och omvänt blir det att hon inte skulle gå till åtal om hon inte tror på fällande dom.

Jag skulle nog också känna att gör inte Backman något uttalande i morgon angående åtalet, vilket de har sagt att de skulle kommentera senare, så känns det som att det finns klart mer solida bevis än vad de tidigare trott.
Citera
2020-02-13, 19:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det verkar ju finnas en otroligt omfattande bevisning här, och man borde väl kunna använda någon kvantitativ metod för att avgöra skuldfrågan. Jag funderar på Göran Lambertz förslag om att använda Bayes teorem, då skulle nog sannolikheten för att SD är skyldig kunna hamna en bra bit över 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in