2020-02-13, 17:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej det var en manlig. Draifos blir nog glad 😄
Äntligen!
Citera
2020-02-13, 17:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Pust!
Äntligen!
Citera
2020-02-13, 17:57
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra jobbat, då är det fastslaget att Hiding nästan slog rekord i storlek på förundersökning, "operation playa" var väl på 16000 sidor tror jag.

Frågan är ju varför det krävs en så pass stor förundersökning, min gissning är att det är skralt med teknisk bevisning så målet måste vinnas med indicier och karaktärsmord på MGM.

Det beror sannolikt på att det finns sparade konversationer via till exempel messenger. Sådana konversationer tar enorm mycket plats i pappersform.

Det har mycket att lite att göra med vilken typ av bevisning som finns ...
Citera
2020-02-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En stor dag för rättssäkerheten i alla fall, att det äntligen efter ett nästan två år långt åklagar- och mediadrev väcks åtal i ärendet. Men visst är det trist det här med att man nu bara vill lämna ut papperskopior, det skulle vara intressant att veta vem som har fattat det beslutet. Visst kan det här delvis ha med Equmeniakyrkans rykte att göra som du säger, men mest handlar det nog ändå om ett försök att mörka misstagen i den här otroligt dåligt skötta utredningen.

Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.

Vila lite nu och slicka såren så kan du återkomma senare. Man får ju lugnt konstatera att du inte hängt med alls i denna utredning och måste vara väldigt förvirrad just nu eftersom du ansåg att det inte fanns en chans att det skulle bli åtal.
Citera
2020-02-13, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Japp! 👍🏻

Använd alla era epostadresser - och ni som bor i Örebrotrakten försök ta er till tingsrätten och begär att få läsa FUP på plats - det kan dom inte neka er - så får dom rejält att stå i .

Och återigen, ni som aldrig mailat en domstol ta chansen nu när det presenteras en helt färdig klipp-och-klistra-mall. Se det som en erfarenhet, en ”rit” att gå igenom som postare i ABoK (Aktuella brott och kriminalfall) 👍🏻

Och glöm inte att klart och tydligt meddela tingsrätten, när ni skriver om miljöaspekten, att ni står Greta Thunberg väldig nära och att det skulle vara väldigt obekvämt med en strejk på farstu-kvisten till Örebros-Tingsrätt.
Så, nu har vi nog inte glömt nåt.

Nu mail-bombar Örebro.!!!
Citera
2020-02-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om du inte tror Örebro är värdens medelpunkt så tror du inte att offentlighetsprincipen obstrueras. Ser det som en överhängande risk.

Men om andra personer betalar för din nyfikenhet som låtsatsjurist att läsa FUP då har den enligt dig ett annat innehåll?
Citera
2020-02-13, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Är det Ulla Gustafsson?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Äntligen!

Björn Lindén
Lagman, rättens ordförande
019-16 63 01

Robert Ingmarsson
Tingsfiskal, ledamot av rätten
Citera
2020-02-13, 18:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Det beror sannolikt på att det finns sparade konversationer via till exempel messenger. Sådana konversationer tar enorm mycket plats i pappersform.

Det har mycket att lite att göra med vilken typ av bevisning som finns ...

Om de har gedigen teknisk bevisning så kan de helt enkelt skita i diverse sparade konversationer från messenger och annat, då löser sig fallet ändå.

Ju mer av kringbevisning som krävs för att få ett åtal att gå ihop desto svagare blir det.

Så en FUP på 14000 sidor anser jag peka mot att rent bevismässigt så är fallet svagt, om vi lyckas med konststycket att få loss FUP så kan vi ju med våra egna ögon bedöma hur landet ligger.
Citera
2020-02-13, 18:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om de har gedigen teknisk bevisning så kan de helt enkelt skita i diverse sparade konversationer från messenger och annat, då löser sig fallet ändå.

Ju mer av kringbevisning som krävs för att få ett åtal att gå ihop desto svagare blir det.

Så en FUP på 14000 sidor anser jag peka mot att rent bevismässigt så är fallet svagt, om vi lyckas med konststycket att få loss FUP så kan vi ju med våra egna ögon bedöma hur landet ligger.

Det kanske är därför vi inte får ut FUP. Allmänheten blir nog inte glad om fallet bygger enbart på indicier efter nästan två års utredningsarbete.

Ja något försöker man uppenbarligen mörka annars ser jag ingen anledning till varför man väljer att dela ut en FUP på 14k sidor i pappersformat.
Senast redigerad av Rosamund 2020-02-13 kl. 18:20.
Citera
2020-02-13, 18:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Björn Lindén
Lagman, rättens ordförande
019-16 63 01

Robert Ingmarsson
Tingsfiskal, ledamot av rätten

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Lagman Björn Lindén är det.
Tack!

En hårding måhända?
Citat:
Sveriges äldste livstidsdömde fånge blir kvar bakom lås och bom. Den 90-årige morddömde mannen har hittills avtjänat 19 år i fängelse. – Det kan hända igen, säger domaren Björn Lindén.
Inloggning
https://www.hd.se/2018-10-23/aldsta-livstidsfangen-blir-kvar-i-fangelse

Edit: Nja den Helmer Ljus ska nog inte ut igen så han var en dålig indikation på om Björn Lindén är en hårding,
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-13 kl. 18:58.
Citera
2020-02-13, 18:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det kanske är därför vi inte får ut FUP. Allmänheten blir nog inte glad om fallet bygger enbart på indicier efter nästan två års utredningsarbete.

Det tror jag inte är skälet, att allmänheten skulle kunna ha åsikter om fallet utan det är mer en principsak tror jag, vissa TR är vrånga som fan med att lämna ut dokument digitalt och jag är rädd för att Örebro TR är en sådan.

De flesta jag har mailat har varit djävligt tjänstvilliga och levererat PDF-filer.
Citera
2020-02-13, 18:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det tror jag inte är skälet, att allmänheten skulle kunna ha åsikter om fallet utan det är mer en principsak tror jag, vissa TR är vrånga som fan med att lämna ut dokument digitalt och jag är rädd för att Örebro TR är en sådan.

De flesta jag har mailat har varit djävligt tjänstvilliga och levererat PDF-filer.

Jag har för mig att jag läst något eller några FUP från Örebro TR. Styckmördaren Jonna dömdes väl där?
Vet inte om det beror på endast princip när det skiljer så från fall till fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in