Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Mycket bra.
Mycket bra.
Hur är det möjligt att de skriver att beslutet om papperskopia inte kan överklagas?
I Sverige brukar i princip alla myndighetsbeslut kunna överklagas (in absurdum) i flera instanser.
Ju fler som mailar dom desto bättre.
Om man inte gjort det förut och känner sig osäker så är det ju bara att kopiera texten som @Krmkr skrivit, och ev ta med nåt från min text.
Skriver det igen för att underlätta sökandet i tråden
----------------------------------------------------------------------------
MAIL-MALL:
Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18
Text:
Mål: B 2705-18
Överprövning av beslut.
Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18
Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.
Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.
Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.
Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.
Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.
Vänliga hälsningar
Xxxxx Xxxxxxx.
----------------------------------------------------------------------------
Om man vill trycka på miljöaspekten kopiera från mitt (redan skickade) mail:
”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten.
De måste kopieras upp till var och en efter maskningen.
Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp.
Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”