2020-02-13, 17:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Mycket bra.
Mycket bra.

Hur är det möjligt att de skriver att beslutet om papperskopia inte kan överklagas?
I Sverige brukar i princip alla myndighetsbeslut kunna överklagas (in absurdum) i flera instanser.

Ju fler som mailar dom desto bättre.

Om man inte gjort det förut och känner sig osäker så är det ju bara att kopiera texten som @Krmkr skrivit, och ev ta med nåt från min text.

Skriver det igen för att underlätta sökandet i tråden

----------------------------------------------------------------------------

MAIL-MALL:

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Text:

Mål: B 2705-18
Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Om man vill trycka på miljöaspekten kopiera från mitt (redan skickade) mail:

”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten.

De måste kopieras upp till var och en efter maskningen.

Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp.

Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”
Senast redigerad av T34Panzer 2020-02-13 kl. 17:59.
Citera
2020-02-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra jobbat, då är det fastslaget att Hiding nästan slog rekord i storlek på förundersökning, "operation playa" var väl på 16000 sidor tror jag.

Frågan är ju varför det krävs en så pass stor förundersökning, min gissning är att det är skralt med teknisk bevisning så målet måste vinnas med indicier och karaktärsmord på MGM.

Om du orkar kan du ju kolla med oraklet LGWP för att få hans åsikt om fallet, han har ju varit märkvärdigt tyst i ärendet tycker ju jag i alla fall.
GW svarar mig tyvärr bara när vi diskuterar böcker, helst hans egna naturligtvis. Som du ju vet sen tidigare.

Ja, jag vill då inte ha fupen hem till mig.
Citera
2020-02-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det roliga är att dom har fattat ett "preliminärt" beslut som inte går att överklaga.

Med andra ord är inte det "slutgiltiga" beslutet fattat än, utan bara ett "preliminärt" beslut.

Det innebär att vi inte kan överklaga ett beslut som dom inte har tagit än... Ha ha ha ha.
Herregud så dumt.
Det håller jag med dig om.
Citera
2020-02-13, 17:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ju fler som mailar dom desto bättre.

Om man inte gjort det förut och känner sig odöker så är det ju bara att kopiera texten som @Krmkr skrivit, och ev ta med nåt från min text.

Skriver det igen för att underlätta sökandet i tråden

MAIL-MALL:

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Text:

Mål: B 2705-18
Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Om man vill trycka på miljöaspekten kopiera från mitt (redan skickade) mail:

”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten.

De måste kopieras upp till var och en efter maskningen.

Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp.

Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”
Tack T34 nu hjälps vi åt och ligger på.
Citera
2020-02-13, 17:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
GW svarar mig tyvärr bara när vi diskuterar böcker, helst hans egna naturligtvis. Som du ju vet sen tidigare.

Ja, jag vill då inte ha fupen hem till mig.

Haha, jag vet men tänkte att det var värt en chansning.

Mycket papper blir det om man vill ha ut den tydligen, smart sätt att kringgå offentlighetsprincipen, pöbeln får liksom betala två gånger för det som de har rätt till att få gratis.

Men vi får väl se, känns som om det sista ordet i ärendet inte är sagt än.
Citera
2020-02-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, jag vet men tänkte att det var värt en chansning.

Mycket papper blir det om man vill ha ut den tydligen, smart sätt att kringgå offentlighetsprincipen, pöbeln får liksom betala två gånger för det som de har rätt till att få gratis.

Men vi får väl se, känns som om det sista ordet i ärendet inte är sagt än.
Vi får säkert svar i morgon på våra mail. Jag kommer fråga om man kan få huvudprotokollet på mail åtminstone. Men troligen blir det nej, så länge inte rådmannen tar beslut om annat - det måste gå via honom/henne. Fan!
Citera
2020-02-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En stor dag för rättssäkerheten i alla fall, att det äntligen efter ett nästan två år långt åklagar- och mediadrev väcks åtal i ärendet. Men visst är det trist det här med att man nu bara vill lämna ut papperskopior, det skulle vara intressant att veta vem som har fattat det beslutet. Visst kan det här delvis ha med Equmeniakyrkans rykte att göra som du säger, men mest handlar det nog ändå om ett försök att mörka misstagen i den här otroligt dåligt skötta utredningen.

Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.

Menar du att det preliminära beslutet att FUP endast skall delges i pappersformat är ett sätt att "mörka" i utredningen?

Välkommen till Tingsrätten i Örebro, där du har förmånen att läsa&granska FUP, helt gratis och offentligt.
Senast redigerad av SonyaStolt 2020-02-13 kl. 17:56.
Citera
2020-02-13, 17:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi får säkert svar i morgon på våra mail. Jag kommer fråga om man kan få huvudprotokollet på mail åtminstone. Men troligen blir det nej, så länge inte rådmannen tar beslut om annat - det måste gå via honom/henne. Fan!
Är det Ulla Gustafsson?
Citera
2020-02-13, 17:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Är det Ulla Gustafsson?

Nej det var en manlig. Draifos blir nog glad 😄
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack T34 nu hjälps vi åt och ligger på.

Japp! 👍🏻

Använd alla era epostadresser - och ni som bor i Örebrotrakten försök ta er till tingsrätten och begär att få läsa FUP på plats - det kan dom inte neka er - så får dom rejält att stå i .

Och återigen, ni som aldrig mailat en domstol ta chansen nu när det presenteras en helt färdig klipp-och-klistra-mall. Se det som en erfarenhet, en ”rit” att gå igenom som postare i ABoK (Aktuella brott och kriminalfall) 👍🏻
Citera
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Menar du att det preliminära beslutet att FUP endast skall delges i pappersformat är ett sätt att "mörka" i utredningen?

Välkommen till Tingsrätten i Örebro, där du fördjupa dig i FUP, helt gratis och offentligt.
Om du inte tror Örebro är värdens medelpunkt så tror du inte att offentlighetsprincipen obstrueras. Ser det som en överhängande risk.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt offentlighetsprincipen har man rätt att få ut handlingar mot en avgift som motsvarar självkostnadspris vilket brukar vara 2 kr per sida när det handlar om papperskopior. Ett litet antal sidor är gratis, nu kommer jag inte ihåg om det handlar om 4 eller 10 sidor.

Enligt offentlighetsprincipen har man också rätt att läsa handlingarna på plats, utan att betala ett öre, om jag minns rätt.

Om tillräckligt många Örebroare går till Tingsrätten imorgon och ber att få läsa FUP:en på plats så lär de få det lite jobbigt på Tingsrätten.
Kanske inser se att de bör göra allt tillgängligt digitalt.

Det brukar vara ca:10 sidor som är gratis och resten får man betala för.
Så om 1400 personer ställer sig i en lång kö, med en som samordnar allt i dörren, så kan dom 1400 personerna rent teoretiskt plocka ut dom 14.000 sidorna helt gratis.
Har vi nån i tråden som känner lite folk i Örebro och som känner sig manad att styra upp detta.
Har vi nån frivillig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in