2020-02-13, 18:09
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Den får du nog lov att visa en källa på, och visst knappast bra för hälsan att bo där men har du kollat på hur gamla de blir de som bor där, det är ett tips. Dessutom har Kina märkligt låga siffror på de som dött i vanliga influensor och lunginflammation under många år.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/wuhan-virus-coronavirus-what-we-know-about-the-fatalities-12390814

https://www.foxnews.com/health/who-are-the-coronavirus-victims

https://www.theguardian.com/world/2015/aug/14/air-pollution-in-china-is-killing-4000-people-every-day-a-new-study-finds

https://www.businessinsider.com/study-air-pollution-is-killing-4000-per-day-in-china-2015-8?r=US&IR=T

Luftföroreningar i Kina dödar 4000 kineser varje dag så ja det är rätt illa att bo i en sådan miljö och sen åka på ett influensavirus.
Citera
2020-02-13, 18:09
Moderator
OYs avatar
Angående Svalövsfallet hd.se citat;

Mar*areta Eli*sson uttalar sig inte om det enskilda fallet, eller om patienten har varit i Kina eller rest i Asien.

Däremot finns det några rekvisit som ska uppfyllas för att sjukvården ska misstänka att det rör sig om den farliga kinesiska varianten av Coronaviruset.

– Det är om du har symtom på luftvägsinfektion med feber och andnöd, och har varit i Kina, förklarar Margar*ta Eliass*n.

Diplomatiska byråkratiska Marg*reta håller hårt på patientsekretessen, av vilken anledning i det här fallet, kunde ju bara sagt att NN har varit i Asien, men det får hon ju såklart inte.

För övrigt, med facit i hand, bör vara dags att informera folk om att man inte skall besöka vården och väntrum om man har symptom, ring först. Detta måsta göras på fler arenor än Folkhälsomyndighetens webbplats, så att man når alla åldersgrupper.
Citera
2020-02-13, 18:11
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det fanns en åldersprofil här i tråden tidigare idag. Hittar dock inte igen den just nu trots sökningar, någon som kan hitta den?
Ja det låter intressant, framförallt vad man baserar denna profilen på. Kunde inte heller hitta den när jag sökte men har inte gett upp ännu.
Citera
2020-02-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
om de nu ska gå mer på symptom än med vad blodprov/prov visar...ja det kan ju sluta hursomhelst, av vad jag har att erfara följer de flesta läkare här svar på vad proven visar, inte symptomen...om det bara är symptom är man typ inbillningssjuk(min tanke)

Man baserar inte diagnosen på patientens upplevda symptom, man baserar den på fynden av den kliniska undersökningen av patienten, främst lungröntgen (MR av lunga har jag läst på flera ställen).

https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1136216
Citera
2020-02-13, 18:18
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nu sitter jag inte på övrig statistik men någonstans så borde det synas.

”Oj, varför har vi så mycket patienter” eller varför överförs så mycket influensa på sjukhusen osv.

Nu var det förmodligen det läkaren i Wuhan gjorde i Jan/Dec men fortfarande så har det fått härja så länge. Borde reageras på om man jobbar inom vården.

Hittade denna text på worldometern:

""Every year an estimated 290,000 to 650,000 people die in the world due to complications from seasonal influenza (flu) viruses. This figure corresponds to 795 to 1,781 deaths per day due to the seasonal flu. ""

Så det kanske inte har varit så himla naturligt inom vården att reagera på det.
Citera
2020-02-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Man baserat inte diagnosen på patientens upplevda symptom, man baserar den på fynden av den kliniska undersökningen av patienten, främst lungröntgen (MR av lunga har jag läst på flera ställen).

https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1136216
ja men om det inte visar nåt och jag har typ ont i lungor, snuva lätt feber, de sa ju nyss att de skulle ta mer på vad symptomen visar( eftersom prover inte alltid visar rätt från första testet), jag har själv haft symptom av olika slag , men när inte proverna visar nåt...då är det ingen fara helt plötsligt??Det vart lite krångligt förklara...Jag har dock inte sökt läkare nu för just corona, jag syftar mer på annan tidigare sjukdomsbild.
Citera
2020-02-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Den får du nog lov att visa en källa på, och visst knappast bra för hälsan att bo där men har du kollat på hur gamla de blir de som bor där, det är ett tips. Dessutom har Kina märkligt låga siffror på de som dött i vanliga influensor och lunginflammation under många år.

Medellivslängden i Kina är 76 år, inte jättebra. Sverige har 82, Japan 84.
Citera
2020-02-13, 18:24
Medlem
Hemi57s avatar
Officiellt enligt Kinesisk media är nu över 60.000 smittade. Enbart senaste dygnet har 15.000 nya fall upptäckts.
Det som oroar är om detta antal stämmer eller är i underkant?
De personer som via Youtube eller på andra sociala medier rapporterat om detta har tystats och tagits bort..
Allt enligt Rapport på TV 1 idag..
Det låter onekligen lite oroande..
Citera
2020-02-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hittade denna text på worldometern:

""Every year an estimated 290,000 to 650,000 people die in the world due to complications from seasonal influenza (flu) viruses. This figure corresponds to 795 to 1,781 deaths per day due to the seasonal flu. ""

Så det kanske inte har varit så himla naturligt inom vården att reagera på det.

Nej, att folk dör i influensa eller komplikationer av influensa är normalt och inget de reagerar på i första taget. Krävs en ganska drastisk och stabil alt uppgående förändring i antal döda för att det ska sticka ut.
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Är det någon som vet om viruset syns i vanlig röntgen? Jag bor i Japan och har under denna vecka känt konstigheter i lungorna. Nu tvivlade jag visserligen på att det var viruset. Jag misstänkte en konstig förkylning eller liknande. Jag tog det säkra före det osäkra och gick till läkaren igår. Den enda undersökning som gjordes var en röntgenbild. Det syntes ingenting som kunde förklara symptomen. Men en teori är passiv rökning i stor mängd på sistone (jag går ofta till barer och folk röker inne där i stora mängder). Går det att se viruset i vanlig röntgenbild eller behövs det rejälare som t ex skiktröntgen för att se eventuell coronasmitta? Min läkare skojade t o m om jag trodde att det var viruset. Jag svarade att jag skulle bli mycket förvånad om jag hade fått viruset. Men Japan är ju det land som har flest smittade efter Kina. Än är jag inte orolig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Medellivslängden i Kina är 76 år, inte jättebra. Sverige har 82, Japan 84.
Undrar vad medianen är,känns som att vi i sverige har bättre sjukvård både i början och i slutet av livet , så det är nog mer en resursfråga.
Citera
2020-02-13, 18:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Officiellt enligt Kinesisk media är nu över 60.000 smittade. Enbart senaste dygnet har 15.000 nya fall upptäckts.

Gissningsvis försöker Kina att normalisera siffrorna nu när WHO kommer att få åtminstone begränsad insyn i vad som faktiskt händer. Gissningsvis saknas minst en nolla men sen kan man givetvis anta att Kina inte alls har möjlighet att kontrollera alla. Japan klarade ju inte att kontrollera ett par tusen passagerare på ett fartyg, så givetvis klarar inte Kina att kontrollera hundratusentals människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in