2020-02-06, 21:23
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
ett av USA.s första fall , en kille i 30-års ålder blev fört på nionde dagen sämre , det stämmer rätt bra med Jönköpingsfallet och nu verkar även den utveckling hända med det första Tyska fallet . man sätter väl inte in antivirala läkemedel för skojs skull!?

Den här tysken är inte han som blev sjuk först. Den första tysken är inne på sin 13e dag.
Citera
Medlem
Har ännu inte sett nån kommentar i tråden angående att Sverige fått förfrågan via EU att supporta Kina med sjukvårdsmaterial. Ansvarig sa varken bu eller bä i Ekointervjun, ska kolla mer vad det egentligen gäller, men min personliga farhåga är förstås att Sverige riskerar stå utan tillräckligt med utrustning den dagen smittan kommer hit på allvar om man sänder iväg stora mängder.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1438110
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Tycker nog snarare att ett stopp av resande från Kina låter just orealistiskt. Det finns tydligen inga direktflyg mellan Kina och Sverige. Allt flygresande går via större flygplatser såsom Kastrup, Schiphol, Heathrow, Frankfurt o.s.v. Hur skulle dessa resenärer kunna stoppas i dagsläget?

Går säkert att lösa vid ett katastrofläge, men med 15 döda i Kina utanför Hubeiprovinsen (en i Hongkong) och en enda i övriga världen lär det inte hända. Smittspridningen utanför Kina den senaste veckan är, hur man än vrider och vänder på det, tämligen blygsam.

Det ordnar dom flygplatser du nyss räknade upp. Sverige behöver inte städa upp efter dom. Det blir alla stora long haul flygplatsers jobb.
Citera
2020-02-06, 21:24
Medlem
Sheps avatar
"Person i Gävleborg testas för coronavirus"
UPPDATERAD IDAG 21:20
PUBLICERAD IDAG 21:16

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/person-i-gavleborg-testas-for-coronavirus

"Vilka symptom är det som personen upplever?
– Feber och obehagskänsla. Rekommendationen från Folkhälsomyndigheten är att prov för coronavirus ska tas om man har 38 grader i feber."
Senast redigerad av Shep 2020-02-06 kl. 21:27.
Citera
2020-02-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tack ska du ha.

Du har läst på

Jag blir väldigt uppmuntrad att det finns folk som läser på och ger väldigt fin feedback.

TACK!

För vård personal.
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19911129000025&userType=0

Trevligt med någon som uppskattar källkritik och faktabaserade utbyten i den här tråden

Läkemedel är helt klart ett särpräglat intresse jag har. Har betat av en massa högskolepoäng i ämnet ...
Senast redigerad av LuigiCantenozzi 2020-02-06 kl. 21:27.
Citera
2020-02-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Har ännu inte sett nån kommentar i tråden angående att Sverige fått förfrågan via EU att supporta Kina med sjukvårdsmaterial. Ansvarig sa varken bu eller bä i Ekointervjun, ska kolla mer vad det egentligen gäller, men min personliga farhåga är förstås att Sverige riskerar stå utan tillräckligt med utrustning den dagen smittan kommer hit på allvar om man sänder iväg stora mängder.

ja så blir det nog ifall vi gör de
Citera
2020-02-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Den här tysken är inte han som blev sjuk först. Den första tysken är inne på sin 13e dag.
Ok, men då är väl det hans kollega som kom till mötena att par dar senare, så tidsramen ligger fast så att säga och ändrar inget i mitt resonemang.
Citera
2020-02-06, 21:26
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men det är nog ändå så att varken EU eller USA har avbrutit handel med Kina. Det är inte varorna som utgör smittspridningen.

Har du någon annan information så får du den gärna styrka den, så att inte FB i onödan producerar trådsanningar.

Näe, precis.

Det är så mycket hysteri och dumhet i den här tråden från folk som sitter hemma i stugorna och gissar.

Ingen handel har avbrutits. Däremot så är det ju då att Kina just har firat världens största högtid, d v s sitt nyår, och haft fabrikerna stängda och många företag har beslutat att hålla fabrikerna stängda längre p g a oron kring viruset. Därför kan det i vissa fall bli en brist på produkter om man sourcar från Kina.

Jag häpnar faktiskt över den kollektiva dumhet och den hysteri som många drabbas av och som tydligen finns bland många FB-medlemmar, och som visar sig i den här tråden.
Citera
2020-02-06, 21:28
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej det står inte det, men naturligtvis sätter man inte in antivirala om hans tillstånd är milt förstår du väl? Hans tillstånd har uppenbarligen försämrats. Att man använder ordet "stabilt" pekar också i den riktningen. Han är inte livshotande sjuk.

Angående lunginflammationen, så är det den enda kända komplikationen av smittan. De som får mer än milda symptom drabbas just av lunginflammation. Jag har väldigt svårt att tro att man sätter in antivirala läkemedel om han inte har början på lunginflammation. Varför annars menar du? För att han är snuvig?

Dom bedömer alla som stabila. Inget uppseendeväckande med det. Väldigt onödigt att spekulera. Han är med sin familj i isolation och mår under omständigheterna bra, precis som sin fru och sina barn.

Bara för att man får antivirala läkemedel så betyder det inte att han har lunginflammation.
Citera
2020-02-06, 21:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ok, men då är väl det hans kollega som kom till mötena att par dar senare, så tidsramen ligger fast så att säga och ändrar inget i mitt resonemang.

Han är stabil och mår bra under omständigheterna. Det är vad vi vet. Att han får antivirala läkemedel ändrar inte på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar

Det är ju bra om Sverige kan bidra med material, känns ju lite lugnare att vi i sverige inte är helt beroende av Kina .
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag har sett de beräkningarna och de stämmer inte.

Jag har inte alla fakta på bordet än för att uttala mig om hans beräkningar kommer att stämma eller inte. Jag kan inte se in i framtiden.
Alla får ju läsa och tro vad de vill.
Vi får väl samla så mycket info och olika scenario vi kan, sedan får väl var och en bedöma hur de ska agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in