2020-02-13, 15:26
Medlem
Rosamunds avatar
Då kanske man kan anta att det finns en hel del negativt om LW i FUP med tanke på att man inte vill dela den digitalt. Av integritetsmässiga skäl står det.

Det blev som några av oss spekulerade innan jul att FUP blir i pappersformat om det bedöms finnas behov att skydda Lena för bl.a. anhörigas skull.

Det är vad jag tror fram till att jag får FUP i min hand.
Citera
2020-02-13, 15:28
Bannlyst
Jag har precis begärt en överprövning av tingsrättens preliminära beslut att INTE skicka ut digital FUP.
Det har fungerat i tidigare fall att tingsrätten har ändrat sitt beslut.
Ju fler som skickar in en överprövning eller överklagan, desto större chans har vi att få ut FUP digitalt.
Varmt välkomna att använda sig av min text här nedan.
Som sagt, ju fler desto bättre.

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Mål: B 2705-18

Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Här är standard svaret från tingsrätten.

Örebro tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser inkommande e-post varje arbetsdag.
I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta del av innehållet i ditt meddelande.
Mer information om Örebro tingsrätt finns på www.orebrotingsratt.domstol.se
I och med att ditt e-postmeddelande inkommit till Örebro tingsrätt blir dina personuppgifter föremål för behandling enligt gällande dataskyddslagstiftning.

Mer information om personuppgiftsbehandling finns på http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Behandling-av-personuppgifter/

Du kan även kontakta tingsrättens dataskyddsombud (kontaktuppgifter finns på ovan nämnd webbsida)

Med vänliga hälsningar

Örebro tingsrätt

Tel: 019-16 63 00 • orebro.tingsratt@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1 A • Fax: 019-26 28 06 • www.orebrotingsratt.domstol.se

Detta meddelande går inte att svara på.
Citera
2020-02-13, 15:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är väl snarare när man känner Lena som man vill att enbart det positiva ska komma fram. Inte skulle då jag skriva om mina vänners negativa sidor på nätet, vare sig de är levande eller döda.

Det är fullt förståeligt att Lenas vänner förnekar alla negativa skriverier enda in i kaklet vare sig de är sanna eller falska.
Det kan man tycka om man bortser från att det är som att slåss med väderkvarnar då LW själv var extrem på att exponera sig på nätet. (D.v.s innan städandet för att dölja hennes liv och leverne tog vid) Istället framstår Don Quijote-figurerna som förgäves ägnar sig åt det som särskilt opålitliga figurer.

Anser sig någon ha exlusiv rätt att framställa LWs person så bör dom nog tänka på att den rätten har dom inte på Fb.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-13 kl. 15:32.
Citera
2020-02-13, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Det är som sagt hans version, tror inte fup kommer visa på det.

Emotsägelsefullt att som han nu påstår, skilsmässa med HD, troligen bla pga otroheten. Sedan försöker han få tillbaka HD men fortsätter ligga med LW?
Vilket svin.

Dock kan vi redan nu sänka påståendet att han skulle haft "ett mentalt övertag ".
Allt i loggar och vittnesmål tyder på motsattsen.

Bara meningen " ilska och hat, samt stark sexuell attraktion " tyder på att han inte kunde hantera det mentalt.

Nu går jag händelserna i förväg (vi får väl snart följa rättegången iaf, hoppas jag?!?!?), men tänker mig att han vet att det finns många som vittnat om hur han har behandlat L*ena, plus de två nedlagda anmälningarna. Han inser att han kan inte sitta och neka, det verkar trovärdigare att erkänna lite.

Och som du säger, kommer han att säga att han ville ha tillbaka HD eftersom skilsmässan blev ju pga otroheten.

Erkänna lite, och så lite lögn på det. Det verkar bättre än att förneka allt.

Hal bläckfisk.
Citera
2020-02-13, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är en PRELIMINÄR bedömning. Om alla härinne begär ut fupen så inser de nog att det inte är görbart med pappersfup. Det är ett sånt slöseri så det finns inte.

Det enda jag tänker om det är att om du begär pappersvarianten, så behöver du ju betala?
Det står att det inte går att överklaga...
Citera
2020-02-13, 15:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har precis begärt en överprövning av tingsrättens preliminära beslut att INTE skicka ut digital FUP.
Ju fler som skickar in en överprövning eller överklagan, desto större chans har vi att få ut FUP digitalt.

Överprövning av beslut.

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Örebro tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser inkommande e-post varje arbetsdag.
I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta del av innehållet i ditt meddelande.
I och med att ditt e-postmeddelande inkommit till Örebro tingsrätt blir dina personuppgifter föremål för behandling enligt gällande dataskyddslagstiftning.

Mer information om personuppgiftsbehandling finns på http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Behandling-av-personuppgifter/

Du kan även kontakta tingsrättens dataskyddsombud (kontaktuppgifter finns på ovan nämnd webbsida)

Med vänliga hälsningar

Örebro tingsrätt

Tel: 019-16 63 00 • orebro.tingsratt@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1 A • Fax: 019-26 28 06 • www.orebrotingsratt.domstol.se

Tack!
Citera
2020-02-13, 15:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
En kvinnlig präst kanske?

Haha, min första tanke.
Och kanske snygg också?

Mest tänker jag att han vill visa sig från den bästa sidan.
Citera
2020-02-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Överprövning av beslut.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Med vänliga hälsningar

Örebro tingsrätt

Bra! Skickar imorgon!
Citera
2020-02-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det enda jag tänker om det är att om du begär pappersvarianten, så behöver du ju betala?
Det står att det inte går att överklaga...
Man får ett kostnadsförslag så man får en chans att tacka nej.
Citera
2020-02-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. Förundersökningen är på 14000 sidor. Inte fupen. Den är säkert nerbantad till 4000 sidor. Max. Resten är slask. Men fan vet. Blir dyra papperskopior ändå om de vägrar skicka på pdf.

Enligt NA är det just 14 000 sidor. Då skrev man:

Citat:
Åtalet i Hjärstamordet har skjutits fram flera gånger. En av anledningarna är den omfattande förundersökningen – 14000 sidor och en nästan lika stor ”slask”.
Citera
2020-02-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Enligt NA är det just 14 000 sidor. Då skrev man:
Men... förundersökning är inte likställt med fup!
Citera
2020-02-13, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Då kanske man kan anta att det finns en hel del negativt om LW i FUP med tanke på att man inte vill dela den digitalt. Av integritetsmässiga skäl står det.

Det blev som några av oss spekulerade innan jul att FUP blir i pappersformat om det bedöms finnas behov att skydda Lena för bl.a. anhörigas skull.

Det är vad jag tror fram till att jag får FUP i min hand.

Det tvivlar jag på.
Tänk på hur många brott det begås och hur mycket negativt det står om offren i vissa utredningar! Det kan handla om kriminalitet och missbruk, hemska miljöer.

Här kan det handla om att det är ett mycket uppmärksammat fall, där förmodligen barnen har förhörts.
Örebro är ett litet ställe och alla känner alla.

Även om vi har längtat efter att få svaren, kan jag förstå ställningstagandet.

Jag tror faktiskt tvärtom, att L*ena skulle få möjlighet till upprättelse, genom att man skulle kunna se hur samtal mm har låtit. Även om det skulle kunna framkomma negativa sidor hos henne, så är jag helt säker på att detta inte är orsaken. SÅ hemsk var hon inte, tänk efter nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in