2020-02-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I USA gav de remdesivir till den första patienten då hans tillstånd försämrades. Han kvicknade till direkt.

Den här studien verkar i alla fall administreras i Peking. Kanske kör de på flera ställen men tror att det blir mest i Kina för de kan vaska fram 452 patienter.

En studie med remdesivir och malariamedel körs i Shanghai, eller administreras i alla fall därifrån.

Medicinen har varit upp i tråden. Sök bakåt.

Härligt, det finns hopp.

Borde man köpa några aktier i firman som tillverkar kanske?

Sprillans ny och inte registrerad ännu verkar det som:

"effektiv mot SARS och MERS i lab test"

https://en.wikipedia.org/wiki/Remdesivir
Citera
2020-02-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
500.000 smittade i Sverige innebär 5 % av befolkningen. Björn Olsen tror att 60-80 % av jordens befolkning kommer att smittas. Så min prognos är snarare optimistisk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRwQXO/professorn-antalet-doda-och-smittade-kommer-stiga-snabbt

Ja, men inte samtidigt...det kan ta flera år.

"Det finns beräkningar som visar att viruset kan fortsätta att spridas i åratal, och att så många som 60–80 procent av jordens befolkning kan komma att drabbas av viruset."
Citera
2020-02-13, 15:14
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Jo, men skillnaden i Kina är att sjukvården där är extremt eftersatt och underfinansierad, och därför kan man bara testa en liten bråkdel av de som uppvisar corona-symptom.

Uppskattas att bara 10% av coronafallen rapporterats som smittade av viruset.

Så, i termer av bilanalogin så innebär det att det inte finns tillräckligt med rättsläkare, och därför kan bara 10% av de trafikdöda undersökas. Det gör att antalet trafikdöda verkar få enligt statistiken, trots att det egentliga antalet är 10 gånger så högt.

Ja men det är troligare att man underestimerar antalet smittade än döda eftersom bara den bråkdelen som känner sig allvarligt sjuka som uppsöker sjukhus. Liksom i Sverige måste en dödsattest med dödsorsak skrivas. Således diagnostiseras alla döda men visst finns det en risk att människor som dör i lunginflammation diagnostiseras fel åt ena eller andra hållet. Osäkerheten torde dock vara mycket mindre än när det gäller antal sjuka.
Citera
2020-02-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Wuhan har kammat stan.

12:34 pm Feb 13

Until Feb 12 17:00, Wuhan has inspected 10.6 million people of 4.243 million families. From the result of door-to-door visits, Wuhan has
-16,568 confirmed coronavirus patients
-14,596 suspected patients
-17,473 people exposed to virus
-7,961 fever patients

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml

Det var inte dåligt att de lyckats testa 10.6 miljoner när det sägs att bara 6 miljoner stannat kvar i stan när karantänen infördes.
Senast redigerad av L.D. 2020-02-13 kl. 15:18.
Citera
2020-02-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-13/coronalarm-i-svalov

Larm om coronasmitta i Svalöv – man fördes med ambulans till Lund.

Provsvar väntas under fredagen. Först då vet man om mannen är smittad.

Neeej det är nära mig
Citera
2020-02-13, 15:17
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, men inte samtidigt...det kan ta flera år.

"Det finns beräkningar som visar att viruset kan fortsätta att spridas i åratal, och att så många som 60–80 procent av jordens befolkning kan komma att drabbas av viruset."

Det har du rätt i. Men blir det en okontrollerad spridning så är det inte omöjligt. Tänk också på hur fasligt det spridits i Wuhan trots deras extrema åtgärder. Jag hörde någonstans att det här viruset kan ha härjat runt i snart ett år men sen det tog fart i Wuhan så har det spridits som en löpeld på under en månad.
Citera
2020-02-13, 15:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
varför fixar de inget vaccin? hur svårt kan de vara? finns ju till andra influensor

Om du har Netflix titta på dokumentärserien "Pandemi".
Då ser du hur mycket jobb och tid det tar att "fixa" ett vaccin. Forskarna som arbetar med detta är riktiga eldsjälar och jobbar ofta i svåra förhållanden.

Så ta en titt på programmet. För mig var det verkligen en ögonöppnare. Visste i stort sett ingenting om pandemier förut men nu vet jag åtminstone lite och framförallt har jag fått ett stort respekt mot virussjukdomar. + Ett jätterespekt för människor som viger sitt liv för forskning kring detta och ovanpå allt arbete måste dom även ständigt jaga efter pengar för att kunna finansiera forskningen.
Citera
2020-02-13, 15:19
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det beror helt vad du har i täljaren och nämnaren. I Hubei är officiella dödligheten nu 2.3-3% beroende om man tar med kliniskt diagnosticerade eller inte. Det kan jämföras med överdödligheten för laboratorieverifierade fall av influensan i Sverige 2017-2018 som var 5.6%. För influensan 2016-2017 var överdödligheten 5.0%.

Ska du även ta med lindriga fall ligger dödligheten för Corona-viruset nu på 0.47% utanför Hubei och 0.22% internationellt utanför Kina.

Givetvis beror det på vad du har i täljaren och nämnaren. Jag orkar inte längre. CFR är med avseende på tid.

Ponera att du har 100 smittade personer vid tidpunkt t_1, kalla dessa grupp A vid tidpunkt t_2 har 5 personer dött (ur grupp A). Då har du CFR vid tidpunkt t_2 = 5/100 = 5%. Det har vid t_3 tillkommit 50 smittade. Vid tidpunkt t_4 har ytterligare en person dött (ur grupp A). Räknar du CFR mellan t_1 och t_4 får du vad? En bra bild över "dödligheten" i grupp A? En bra bild över dödligheten för viruset?
Citera
2020-02-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du är medveten om att dina saxade inlägg inte hade ett dugg med varandra att göra va?

Superspridaren hade inget med Thailandsfallet att göra.

Om du läser på om fallet så ska du se att du lär dig nåt.

Att det blew dubbelciterat var ett misstag och jag syftade på den sk superspridaren. Finns inga belägg för att han varit symptomfri.
Citera
2020-02-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Neeej det är nära mig
Ja herregus och hur har de tänkt det ska sanera det, ja det kommer nog bli fler hälsocentraler som kommer få alarmera eftersom. Hoppas givetvis att det inte är nåt med mannen.
Citera
2020-02-13, 15:21
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ni som gissar på att dödligheten är skyhög av viruset, varför ignorerar ni tex den studien på 138 svårt sjuka patienter..?

Varför är det otänkbart att tillfrisknande enbart räknas utifrån behov av intensivvård som då ger samma siffror som studien..?

Därför att den mängden kan hyffsat lätt tas om hand om, om sjukvården fungerar. När sjukvården blir utslagen och vårdplatserna inte räcker till då stiger antalet döda.
Samtidigt som man inte bör räkna på värsta tänkbara utgång får man inte vara så naiv att man baserar allt på bästa tänkbara utgång heller.

Om spridningen inte stoppas kan exempelvis Stockholm se ut som Hubei. Det är inte ens ett värsta tänkbara scenario, för vi får inte glömma att än så länge är det i Kina det här händer och regimen styr media. Situationen med antalet smittade kan vara tiodubbelt också. Även om siffrorna från kina är korrekta, vad säger att de lyckas stänga inne smittan?

Det är för många tänkbara parametrar för att räkna på ett klokt sätt.

Viruset har potential att åtminstone slå ut ett välorganiserat samhälle tillfälligt, men det är ju inte domedagen.
Citera
2020-02-13, 15:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4kingacehole
Jag tror att spridningen i Sverige kommer ske explosionsartat när det väl bryter ut. Sverige är nog det värsta landet att hantera sådana här situationer. Dels går vår sjukvård redan på knäna och i Sverige är det viktigare att människor får behålla sina mänskliga rättigheter än att försöka stävja ett utbrott med t.ex. tvångskarantän. Det går säkert redan omkring ett hundratal människor med viruset utan några synliga symptom. Det här känns väldigt oroväckande minst sagt...

Håller med dig. Skulle vara riktigt skrämmande med ett utbrott i Sverige. Speciellt när jag läste precis på Expressen att redan nu väljs det på en del av sjukhus i Sverige vilka som ska få vård.

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-tvingades-valja-bort-patienter-pa-akuten-en-dog/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in