2020-02-13, 15:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Kan ni vänligen starta en ny tråd i vilken dödlighet estimeras/spekuleras kring? Det är väldigt ointressant att läsa och jobbigt att behöva skumma igenom tråden efter intressant information.

Idiotsverige kanske? Du har slösat många minuter av mitt liv de senaste dagarna.

Du väljer väl själv vad du vill läsa? Det är snarare idioterna i tråden som slösar min tid genom att spela dumma, de vill till varje pris få ut sina falska "locket-på" budskap för att det inte ska bli panik bland svensson.

Det borde väl du fatta om jag nu "slösat din tid" ?
Citera
2020-02-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Tycker du själv att Sverige verkar bra rustat ifall vi får en epidemi eller pandemi?
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-tvingades-valja-bort-patienter-pa-akuten-en-dog/

Nej, det ser rätt illa ut på den fronten faktiskt. Men smittspridning i Sverige kommer antagligen att gå betydligt långsammare än i en tätbefolkad Kinesisk stad. Det är bara att hålla tummarna.

Kanske dags att köpa på sig några privata flaskor syrgas och en egen ECMO-maskin som man kan ta med sig till sjukan om man blir inlagd.

Verkar vara brist på den varan i Wuhan.
Citera
2020-02-13, 15:03
Medlem
klempos avatar
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-13/coronalarm-i-svalov

Larm om coronasmitta i Svalöv – man fördes med ambulans till Lund.

Provsvar väntas under fredagen. Först då vet man om mannen är smittad.
Citera
2020-02-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remdesivir
En klinisk studie på 452 patienter påbörjades 7/2 med antiviralen remdesivir. Någon som har mer info?

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04257656

I USA gav de remdesivir till den första patienten då hans tillstånd försämrades. Han kvicknade till direkt.

Den här studien verkar i alla fall administreras i Peking. Kanske kör de på flera ställen men tror att det blir mest i Kina för de kan vaska fram 452 patienter.

En studie med remdesivir och malariamedel körs i Shanghai, eller administreras i alla fall därifrån.

Medicinen har varit upp i tråden. Sök bakåt.
Citera
2020-02-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Om du säger det. Vi får väl se var vi hamnar när allt är över. Blir givetvis glad om exempelvis 0.5% skulle vara korrekt. Ju lägre desto bättre.

På den punkten är vi helt överrens. 0.5% är låter rimligare, under ideala omständigheter.
Men överbelastningen av sjukvårdsapparaten är en faktor som helt klart kan komma att spela in om vi får en himla många fall i Sverige t ex, vilket påpekats ovan.
Citera
2020-02-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Haha. Du kan inte ha fattat mitt inlägg.

Ja men vi får väl säga så då, att jag inte gjort det...
Citera
2020-02-13, 15:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du väljer väl själv vad du vill läsa? Det är snarare idioterna i tråden som slösar min tid genom att spela dumma, de vill till varje pris få ut sina falska "locket-på" budskap för att det inte ska bli panik bland svensson.

Det borde väl du fatta om jag nu "slösat din tid" ?
Följ inta galningens råd för den gäller att vaccin är skit och vi ska härdas av sjukdomar.
Filt med fake News och går knappat lösa med hans örter.
Läs gärna tidigare startade trådar där han påstår att cancer löser sig självt.
Citera
2020-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Kan ni vänligen starta en ny tråd i vilken dödlighet estimeras/spekuleras kring? Det är väldigt ointressant att läsa och jobbigt att behöva skumma igenom tråden efter intressant information.

Idiotsverige kanske? Du har slösat många minuter av mitt liv de senaste dagarna.

Verkligen. Tillför inget nytt öht och osäkerheten runt rådatan gör det helt meningslöst för tillfället.

Någon annan som noterat att reddit censureras stenhårt rörande coronavirus sista veckan föresten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proteinshejk
Sas det inte för någon vecka sedan att forskarna var nära ett vaccin? Vad hände med det?
I dina/mina drömmar kanske..och vem skulle våga testa i ett så här tidigt skede ifall det nu skulle komma i dagarna?Inte då jag iallafall
Citera
Medlem
Wuhan har kammat stan.

12:34 pm Feb 13

Until Feb 12 17:00, Wuhan has inspected 10.6 million people of 4.243 million families. From the result of door-to-door visits, Wuhan has
-16,568 confirmed coronavirus patients
-14,596 suspected patients
-17,473 people exposed to virus
-7,961 fever patients

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml
Citera
2020-02-13, 15:11
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, tillgång till vård kan givetvis bli en parameter, om du tycker det verkar troligt att 500 tusen skall smittas i Sverige så. Men skulle nog dra ner volymen i katastrofscenariot en aning.

500.000 smittade i Sverige innebär 5 % av befolkningen. Björn Olsen tror att 60-80 % av jordens befolkning kommer att smittas. Så min prognos är snarare optimistisk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRwQXO/professorn-antalet-doda-och-smittade-kommer-stiga-snabbt
Citera
2020-02-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur kommer det sig att ett samtal med 1177 kan avskriva Corona? Vad vet 1177 som inte läkarna på Järna vårdcentral vet? Den insjuknade personen hade mellanlandat i Peking för knappt en månad sedan. Är inkubationstiden klarlagd för Corona? Vilka indikatorer fanns för att avskriva fallet? Inga tester verkar ha tagits.

Ringa 1177 ... varför var vårdcentralen avstängd i tre timmar? SVT hävdar att det tar 4 timmar att testa för viruset.

Om fallet på FB (FB) Vårdcentral i Järna stängs - med omedelbar verkan, risk för smittspridning

Den som är nyfiken på hur lätt det är att bli avskriven kan ju ringa 1177 eller sin vårdcentral och förklara att ni är snuviga med feber och har mellanlandat i Peking eller Hongkong för 1-3 veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in