Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Miljöpartiet babblade väl om en statlig "public service-tidning" men jag tror uppriktigt sagt inte att det kommer att hända. Och om det mot förmodan skulle bli aktuellt så dyker ju nästa fråga upp: Vem kommer att läsa den?
Den bisarra idén om en public service-tidning har funnits så länge jag kan minnas. Den drivs av många journalister, vars högsta önskan verkar vara att bli statsanställda.
Läsare? Sånt behöver man ju inte bekymra sig om med staten i ryggen, det är ju poängen!
Citat:
Att staten skulle ge direkt stöd till tidningar som Aftonbladet och Expressen ser jag som högst osannolikt, det skulle vara en politisk napalmbomb. Men visst, allt är möjligt i dagsläget. Gammelmedia präglas just nu av stark desperation och det brukar vara en bra grogrund för idiotiska beslut.
De lobbar redan hårt för stöd. En kombination av taktiska, kollegiala och ideologiska skäl gör att de inte argumenterar för en del av public service-kakan än men det kanske kommer.
Jag kan tänka mig ett "demokratistöd" på ett antal miljarder, maskerat med floskler om hjälp till digital omställning etc. Men svenska politiker har visat sig förvånansvärt resistenta på just den punkten. Kan vara minnet av gamla industristöd som sitter i.