2020-02-12, 17:12
  #22561
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Eftersom jag sitter som styrelseledamot i en bostadsrättsförening har jag nu lyckats driva igenom att föreningen nu sagt upp avtalet med Comhem, ett avtal som varje år slussar ut 150 000kr från medlemmarna till gammelmedia.

Inte för jag tror att någon av gammelmedias tv-kanaler kommer lägga ner bara för det, men får vi till ett systematiskt engagemang och fler som agerar på samma sätt så kommer det så småningom att bli kännbart för pissmediekanalerna.

Förslagsvis motiverar man inte uppsägningen med att man avskyr gammelmedia.

Hur funkar det sedan? Jag antar att Comhem äger nätet i fastigheten? Kommer de att plocka bort alla kablar och sedan får ni dra ett eget fibernät?

Har ni förberett er på reaktioner från bl a äldre medlemmar när det blir IP-TV för hela slanten? Vad jag förstår kan det bli lite krångligare.
Citera
2020-02-12, 20:31
  #22562
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur funkar det sedan? Jag antar att Comhem äger nätet i fastigheten? Kommer de att plocka bort alla kablar och sedan får ni dra ett eget fibernät?

Har ni förberett er på reaktioner från bl a äldre medlemmar när det blir IP-TV för hela slanten? Vad jag förstår kan det bli lite krångligare.

Jag vet inte hur det ser ut i deras förening och dessutom är det inte riktigt topic för tråden heller.

Det var vanligt att när bostadsbolag (speciellt stora kommunala) för sådär 30 år sedan gjorde upphandlingar på att installera kabel-TV att Comhem vann upphandlingen då de erbjöd sig att göra hela jobbet gratis. Men på villkor att bostadsbolaget skrev ett extremt långt avtal med dem, typ 20-30 år. Därefter tog de ett väldigt högt pris från av de boende för att få kolla på kabel-tv. Detta upplägg tyckte många kommunala bostadsbolag lät kanonbra då de slapp betala något och istället i praktiken vältrade över hela kostnaden till hyresgästerna. När avtalen löpt ut har därför många bostadsbolag valt att inte förlänga detta, för de boende oftast väldigt dyra, avtalet. Antingen slutar de helt med kabel-tv eller så byter de till någon avsevärt billigare leverantör. (Många av dessa ofta kommunala bostadsbolag har dessutom ombildas till brf sedan dess.)

Så svar, nej, Comhem äger mycket sällan några kablar eller liknade, men har fått betalt för dem många gånger om genom åren.
Citera
2020-02-12, 20:36
  #22563
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Eftersom jag sitter som styrelseledamot i en bostadsrättsförening har jag nu lyckats driva igenom att föreningen nu sagt upp avtalet med Comhem, ett avtal som varje år slussar ut 150 000kr från medlemmarna till gammelmedia.

Inte för jag tror att någon av gammelmedias tv-kanaler kommer lägga ner bara för det, men får vi till ett systematiskt engagemang och fler som agerar på samma sätt så kommer det så småningom att bli kännbart för pissmediekanalerna.

Förslagsvis motiverar man inte uppsägningen med att man avskyr gammelmedia.
Jag hjälpte mina föräldrars förening att göra samma sak. De kastade ut Telias bredband och ComHems kabeltv och genom de pengarna som sparas så uppgraderades fastighetens nät och man kopplade på Bahnhof som internetleverantör med enbart internetaccess som ingår i alla lägenheter utan kostnad. Inte bara en rejäl besparing utan även fritt internet till alla.

Sedan är det upp till var och en att välja leverantör av innehållstjänster som TV och dylikt själva. Alla är jättenöjda med större urval och lägre kostnader. Förutom Telia och Comhem som missar en massa abonnemangspengar...
Citera
2020-02-13, 07:25
  #22564
Medlem
fluffiss avatar
Schibsted släppte rapport nu på morgonen. För Aftonbladet är intäkterna ner 13% Q4 och 12% under hela året. Gällande vinsten är den ner 71% Q4 och 43% på helåret.

Kommentar från VD för Schibsted;
Aftonbladet’s revenues were down 14percent in SEK in the quarter compared to last year. As in previous quarters this is primarily caused by the strongmarket contraction following the regulatory tightening ofthe gaming industry, hitting Aftonbladet.Digital subscription revenues grew 6 percent (26 percent adjusting for a one-off effect due to a change in revenue recognition)from last year. This is driven by significantly higherARPU. With a stable cost base in SEK in the quarter compared to last year, the reduction in advertising revenues has a large effect on Q4 EBITDA. For the full-year 2019, the costbase has decreased by SEK 104 million year-over-year.
Nedgången för spelreklam har alltså träffat Aftonbladet ordentligt.

Rapporten; https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/6e7c27e4-36e0-4c14-9851-74da7c261967
Citera
2020-02-13, 09:40
  #22565
Medlem
flukkes avatar
Från Excel dokumentet som följer med rapporten:

Aftonbladet i Miljoner SEK

Intäkter minskar stadigt
2019 - 1 585 (-12%)
2018 - 1 792 (-5%)
2017 - 1 890 (-3%)

EBITDA minskar också stadigt
2019 - 116
2018 - 203
2017 - 271

Även om vinsten minskar stadigt varje år så gör de fortfarande vinst vilket är lite imponerande.
Om tappet håller i sig under 2020 så väntas ett nära Noll resultat och krav på att spara ca 200 miljoner, eller ca 200 tjänster..

Vore intressant om Aftonbladet gör sitt första förlustår någonsin 2020.
Citera
2020-02-13, 12:29
  #22566
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
EBITDA minskar också stadigt
2019 - 116
2018 - 203
2017 - 271

Ojojoj, det är ju fritt fall.
Citera
2020-02-13, 12:49
  #22567
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ojojoj, det är ju fritt fall.

Det verkar dessutom accelerera en aning, främst på intäktssidan.
Citera
2020-02-13, 13:05
  #22568
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det verkar dessutom accelerera en aning, främst på intäktssidan.

Japp, utan tvekan ett sluttande plan. Om gammelmedierna inte hade varit såna prestigeobjekt hade det skurits djupare för länge sen, men snart går det inte att hålla emot längre.

Sista hoppet är väl ett massivt statligt stöd, eller till och med ett de facto förstatligande. Inte troligt men kan inte uteslutas.
Citera
2020-02-13, 13:17
  #22569
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Japp, utan tvekan ett sluttande plan. Om gammelmedierna inte hade varit såna prestigeobjekt hade det skurits djupare för länge sen, men snart går det inte att hålla emot längre.

Sista hoppet är väl ett massivt statligt stöd, eller till och med ett de facto förstatligande. Inte troligt men kan inte uteslutas.

Miljöpartiet babblade väl om en statlig "public service-tidning" men jag tror uppriktigt sagt inte att det kommer att hända.

Och om det mot förmodan skulle bli aktuellt så dyker ju nästa fråga upp: Vem kommer att läsa den?

Att staten skulle ge direkt stöd till tidningar som Aftonbladet och Expressen ser jag som högst osannolikt, det skulle vara en politisk napalmbomb.

Men visst, allt är möjligt i dagsläget. Gammelmedia präglas just nu av stark desperation och det brukar vara en bra grogrund för idiotiska beslut.
Citera
2020-02-13, 14:45
  #22570
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Miljöpartiet babblade väl om en statlig "public service-tidning" men jag tror uppriktigt sagt inte att det kommer att hända. Och om det mot förmodan skulle bli aktuellt så dyker ju nästa fråga upp: Vem kommer att läsa den?

Den bisarra idén om en public service-tidning har funnits så länge jag kan minnas. Den drivs av många journalister, vars högsta önskan verkar vara att bli statsanställda.

Läsare? Sånt behöver man ju inte bekymra sig om med staten i ryggen, det är ju poängen!

Citat:
Att staten skulle ge direkt stöd till tidningar som Aftonbladet och Expressen ser jag som högst osannolikt, det skulle vara en politisk napalmbomb. Men visst, allt är möjligt i dagsläget. Gammelmedia präglas just nu av stark desperation och det brukar vara en bra grogrund för idiotiska beslut.

De lobbar redan hårt för stöd. En kombination av taktiska, kollegiala och ideologiska skäl gör att de inte argumenterar för en del av public service-kakan än men det kanske kommer.

Jag kan tänka mig ett "demokratistöd" på ett antal miljarder, maskerat med floskler om hjälp till digital omställning etc. Men svenska politiker har visat sig förvånansvärt resistenta på just den punkten. Kan vara minnet av gamla industristöd som sitter i.
Citera
2020-02-13, 16:43
  #22571
Medlem
Jag förstår inte vad det är för företag som vill annonsera i tex DN och därmed försörjer en öppen Agenda. - Vad är det dom hoppas på? Detta till enorma överpriser med. Nu har jag inte öppnat en DN på flera år men tidigare var det jobbannonser. Totalt menlösa annonser. "Naturvårdsverket söker en sekreterare" typ. Dolt presstöd så det skriker om det. Alla vet att det är Bonniers som på absurda och felaktiga grunder stoppade annonser för alternativ media.- Sån jäkla makt har de över ministrarna. De har politikerna i koppel. Inget företag vågar annonsera i alternativ media. - Familjen Bonniers kan ju bli arga.

Tyvärr är det så. - Rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-02-13, 16:45
  #22572
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag förstår inte vad det är för företag som vill annonsera i tex DN och därmed försörjer en öppen Agenda. - Vad är det dom hoppas på? Detta till enorma överpriser med. Nu har jag inte öppnat en DN på flera år men tidigare var det jobbannonser. Totalt menlösa annonser. "Naturvårdsverket söker en sekreterare" typ. Dolt presstöd så det skriker om det. Alla vet att det är Bonniers som på absurda och felaktiga grunder stoppade annonser för alternativ media.- Sån jäkla makt har de över ministrarna. De har politikerna i koppel. Inget företag vågar annonsera i alternativ media. - Familjen Bonniers kan ju bli arga.

Tyvärr är det så. - Rätta mig om jag har fel.
Den som annonserar mycket i bonniers publikationer löper sannolikt betydligt mindre risk att bli granskad & få negativ publicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in