2020-02-13, 11:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligt att den ryska trollarmen styrs av efterblivna närstående SD./AFS. Allt går att köpa speciellt ryska nättroll.
Den pensionerade historiker som tog upp en rysk koppling anser denna som liten och att tidningarna sedan överdrev den. Se mitt senaste inlägg ovan.

Så någon armé är det knappast tal om.
Citera
2020-02-13, 11:57
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Det är kul att köttbullar tas som exempel på något som skandinaver aaaaldrig skulle kunna komma på. Som om det vore någon jävla raketforskning att rulla färs till bollar. Medans har det lilla landet Sverige ingenjörer av världsklass som konstruerat stridsflygplan (!), kemister som upptäckte 20 av grundämnena i det periodiska systemet, fieldsmedaljtagare i matematik, o.s.v.
SAS kan dra åt helvete.

Hörde någon mathistoriker för ett tag sedan (innan detta debacle) säga att det inte går att säga precist var köttbullen härstammar ifrån. En stor anledning är att formen är så basal att den med största sannolikhet uppstår överallt där man tillagar kött och mat. Det går ju också att se i att de flesta länder över världen har någon form av kött- och fiskbullar.
Citera
2020-02-13, 12:00
Medlem
Kanindrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Gör er plikt och ge tummen ner här, snart 56 600 har gjort sitt...

https://youtu.be/ShfsBPrNcTI

Plikt done. Tackar för länken! Finns det kommentarer på den videon du länkade till med? Jag kan isåfall inte se dem hur jag än letar. Fick för mig att det är för att jag sitter med mobilen men det kan väl inte stämma? 🤔
Citera
2020-02-13, 12:02
Medlem
[quote=CHALLETVAERVIGG|70256041]Media har idag svårt att förstå den negativa reaktionen mot SAS. DN kopplar kritiken till nazister, medan Aftonbladet tror på en Rysk konspiration: ”Så kapades SAS nya film av en trollarmé”.

Det är dock lätt att förstå varför historiekunniga reagerar mer negativ än DN-läsare som saknar bildning att identifiera faktafel samt en falsk central premiss vad gäller Skandinaviens avsaknad av egna innovationer.

SAS påstår att köttbullar kommer från Turkiet, en fånig vandringsskröna baserad på kåldolmar, och visar oss turbiner utan att tala om att Danmark visst var först i världen med havsbaserat vindkraftverk. Vi ser en pappa och får höra att Schweiz gav oss föräldraledigheten, trots att de bara gav mammor ledigt och ett helt annat land uppfann pappaledighet: “Sweden was the first country in the world to introduce paid parental leave also to fathers in 1974”

Framförallt slirar filmen genom att låta bli att nämna riktiga uppfinningar och i stället prata som sånt ingen tror är skandinavisk, såsom cykeln. Tvärtom är Skandinavien en av världens mest innovativa regioner, något man inser bara man tar en titt på upptäcktland för grundämnen. Således mäter stora delar av mänskligheten temperatur med Celsius, klassificerar biologin med linneansk taxonomi och utgår från Bohrs bidrag till kvantfysik för att försöka förstå universum.

Alla fattar inte ironin med att påstå att inget kommer från Skandinavien på en onsdag (sic) eller torsdag (sic), eller skriva om trollarméer (sic). Dessa politisk korrekta journalister verkar inte känna inte till att Sverige var först i världen 1766 med grundlagsfäst pressfrihet, eller att Danmark 1844 uppfann folkhögskolan de kanske själva studerat på.

Andra låtsas brinna för värdegrunden men vet inte att Sverige var först med att förbjuda barnaga 1979, att Norge var först med promillekontroll i trafiken 1936, först med en miljöminister med departement 1972 och med anti-gay diskrimineringslag 1981, eller att Danmark blev världens första demokrati med en kvinnlig minister 1924, först att tillåta samsexpartnerskap 1989 och först att förbjuda slavhandeln 1792.

I USA vet vissa pålästa Berniebros att Sverige var pionjär med allmän pensionsförsäkring 1913, medan svenska vänstern ger varandra ryggdunk om budskapet att deras land blott gett världen urbarbariet.

Jag saknar utrymme för alla kulturella bidrag, det räcker att nämna att de isländska sagorna är världslitteraturens utan jämförelse mest omfattande och mest imponerande textsamling om vanligt folk före moderniteten.

Men visst, förutom allemansrätt, ombudsman, dynamit, pacemakern, sfärisk kullager, ångturbinen, skiftnyckeln, rullatorn, banksedlar, befolkningsregister, separatorn, lättcement, passbitar, trepunktsbälte, gasturbin, sprayflaskan, osthyveln, säkerhetständstickan, nikotintuggummi, solsten, långbåt, blixlås, headset, elbörs, indexkort, Lego, Hasselblad, IKEA, Skype & Spotify, what have the Scandinavians ever given us?

Av Tino Sanandaji[/QUOTE

PREACH
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Exakt. Det gäller alla.

So what? Ja, det behöver du fundera på.

Resten av det du skriver handlar om din tolkning.
Medan din tolkning givetvis är att betrakta som objektiv sanning.

Kan ni inte bara inse att SAS har gjort bort sig ordentligt & skitat ner sitt varumärke totalt.

SAS finns inte som bolag om 5-10 år, vilket beror på en mängd orsaker, men den här reklamfilmen hjälpte definitivt inte att stärka varken varumärke eller affärer.

Själv har jag ca 80 resdagar om året & kommer definitivt att göra mitt yttersta för att undvika SAS.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det behöver nödvändigtvis inte ha med reklamen att göra, utan kan handla om knarkskulder och annat.
Ja, dessa reklamsnubbar och deras näsgodis.
Citera
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Kärringen från SAS aka DASS hävdade i morse i Nyhetsmorgon att efter Putins trollarmé försvunnit och dom återpublicerat filmen så har det lugnat ner sig med kritiken.

Stämmer verkligen det?

När dom tog ner filmen fanns det 14.000 dislikes, igår när jag kollade var det 24.000 diss och nu är det uppe i 52.000 dislikes
Är det att tolka som kritiken lugnat ner sig?

’`

Den ursprungliga videon är ju uppe igen på Youtube. Kommentarer dock fortfarande inaktiverade. Men upp- och nedåttummarna talar sitt tydliga språk.

3484 upp samt 57395 ned när jag skriver detta. Så "trollarmén" verkar vara fortsatt aktiva.
Citera
2020-02-13, 12:04
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du fattar uppenbarligen inte heller ironi.Måste vara smärtsamt för dig att se på Monty Python och troligen även att se på Bingolotto.

Finns inget annat land som skulle göra en sådan här politisk reklamfilm. Tvärtom, man lyfter sitt land, sitt folk, sin historia, sina bedrifter. Du kanske har läst broschyrerna om du har flygit någon gång, det gör du förstås inte längre när du har flygskam.

Skandinavien tillhör absoluta toppen, för övrigt. Finns få folkgrupper som bidragit så mycket historiskt i förhållande till befolkning.

Men du kanske ser framför dig att Africair släpper en liknande film med budskapet "Nothing is truly African" starring Johan Glans som skickar en hälsning till sina "förfädrar" Massajerna.
Citera
2020-02-13, 12:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
På sin hemsida fortsätter SAS sin märkliga kamp för sin undermåliga reklamfilm. Och man trasslar in sig i allt konstigare formuleringar. resultatet blir lika roande som bisarrt:

Citat:
We are proud of our Scandinavian heritage. It is part of SAS’ DNA and the foundation for our existence.

Men folket i filmen säger ju att ”Scandinavian heritage” ”is nothing”, ”nada”, ”niente”, ”all is copied” etc. Så SAS är stolta över att vara ingenting och en ren kopia av någonting annat. Okeej...

Citat:
We are now continuing the planned campaign by publishing a shorter and clearer version.

På vilket sätt blev den klarare?

Citat:
The pattern in the comment sections and the volume of reactions in SAS’ social media channels suggest that the campaign was subject to an attack.

Men snälla SAS, ni har gjort en riktigt usel reklamfilm som de flesta ger tummen ner oavsett politisk uppfattning. Det är bara pinsamt att ni försöker skylla på någon slags sammansvärjning från extremister, rysstroll och liknande. Kan ni inte tåla att bli kritiserade när ni gjort ett dåligt jobb lär ni få det svårt framöver.
Citera
2020-02-13, 12:06
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Medan din tolkning givetvis är att betrakta som objektiv sanning.

Kan ni inte bara inse att SAS har gjort bort sig ordentligt & skitat ner sitt varumärke totalt.

SAS finns inte som bolag om 5-10 år, vilket beror på en mängd orsaker, men den här reklamfilmen hjälpte definitivt inte att stärka varken varumärke eller affärer.

Själv har jag ca 80 resdagar om året & kommer definitivt att göra mitt yttersta för att undvika SAS.

Cykla till arbetsförmedlingen räknas inte som resa.

Jag har inte pratat om att min tolkning är sanning. Vi kan däremot lyssna på vad SAS själva säger.
Citera
2020-02-13, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Men du kanske ser framför dig att Africair släpper en liknande film med budskapet "Nothing is truly African" starring Johan Glans som skickar en hälsning till sina "förfädrar" Massajerna.
Fasktisk en bra & relevant liknelse. Så jävla sinnessjuk är filmen.
Citera
2020-02-13, 12:08
Bannlyst
pedofilprofeten tycker att den här filmen va riktigt bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här